Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy (0114TA300091 / 0114TA300090) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy (N0114A300091)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 3
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    1 / 1

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2023
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy - maior

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání.

      Navazující magisterský studijní program zaměřený na francouzský jazyk, literaturu a didaktiku FJ rozvíjí a prohlubuje odbornost, jejíž základy byly získány v bakalářském studijním programu. Lingvistické a literárněvědné disciplíny, provázené obecně i oborově didaktickými předměty, doplňují jazykové a literárněvědné kompetence i studentův historický vhled v oboru románských studií. Didaktika tohoto programu směřuje k integraci oborové teorie a praxe, což se projevuje v komplexním přístupu a pohledu na výuku cizího jazyka obecně a francouzštiny zvláště. Přednášky i semináře, jejichž součástí jsou aktivizující výukové metody, sebereflexe a reflexe odborných i didaktických kompetencí, zejména schopnosti transformovat potřebné podoblasti a stupně odbornosti do výuky, probíhají zásadně ve francouzském jazyce. Studijní kurikulum magisterského studia vyžaduje větší míru autonomie a samostudia a směřuje k vyšší specializaci studenta – budoucího učitele, eventuálně umožní jeho další orientaci na doktorská studia. Nová akreditace v souladu s kreditovým systémem a s využitím asynchronních forem studia posiluje význam nepřímé výuky a samostudia, tedy studentovu osobní zodpovědnost za péči o evropské duchovní dědictví a za vlastní intelektuální a osobnostní, etický vklad do procesu jeho odborného i lidského zrání.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

      Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy - minor

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Dějepis se zaměřením na vzdělávání.  

      Studijní program Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy je navazujícím magisterským programem, určeným především pro budoucí učitele dějepisu na všech typech škol.
      Odborné znalosti získané v bakalářském stupni studia jsou doplňovány specializovanými předměty (Dějiny historiografie, Historiografie a historická metodologie, Vizuální a mediální kultura, specializační historické semináře, volitelné předměty), které rozvíjejí teoretickou a metodologickou připravenost studentů. Důraz je kladen na rozvoj historického myšlení a historických kompetencí, stejně jako na osvojení základních vývojových linií českých dějin ve světovém kontextu.

      Odborné historické zázemí je přitom provázáno s prohlubováním znalostí a dovedností v oborové didaktice, která získává v profilaci studijního programu klíčové postavení. Cílem studijního programu je schopnost propojovat všechny poznatky sloužící k porozumění problémům vzdálené i nedávné minulosti a jejich explikaci pro potřeby pedagogické praxe, probíhající především ve škole, ale i mimo školu.

      Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Zkouška z oboru maximálně 30 bodů

      Přijímací zkouška je písemná a vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia příslušného programu. Sestává z překladu z češtiny do francouzštiny a z písemné produkce na literární nebo obecně kulturní téma z oblasti francouzské literatury a kultury. 

      Překlad z češtiny do francouzštiny prověřuje zvládnutí všech lingvistických disciplín včetně bohatosti slovní zásoby v rozsahu bakalářského studijního programu, tedy na úrovni požadavků ke státní závěrečné zkoušce. Písemná produkce na zadané téma ověřuje znalost dějin francouzské literatury a orientaci v jejích vývojových tendencích od 16. století do roku 1930. Zároveň testuje úroveň odborného písemného projevu uchazeče, znalost adekvátní literárněvědné terminologie a schopnost formulovat vlastní pohled na dané téma, a to i na základě příkladů z četby.

      Délka písemné zkoušky je 60 minut.

      2) Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je písemná. V testu se ověřují schopnosti chronologického, logického a historického myšlení a dobrá orientace v českých a světových dějinách, v rozsahu povinných předmětů, vyučovaných v bakalářském studijním programu Dějepis se zaměřením na vzdělávání. Zároveň se předpokládá rozhled po kulturně-společenském dění. Délka testu je 60 min.

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy  (pedagogika,  psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 05.06.2023 Do: 16.06.2023
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 26.06.2023 Do: 27.06.2023
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2023.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2023) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2023, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2023.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      HENDRICH, RADINA, TLÁSKAL. Francouzská mluvnice. Plzeň : Fraus, 2001 

      GRÉGOIRE, M. Grammaire progressive du français. Paris : CLE, 1997 

      ČERNÝ, J. Malé dějiny lingvistiky. Praha : Portál, 2005 

      WALTER, H. Le français dans tous les sens. Paris : Robert Lafont, 1988, 1993 

      DOHALSKÁ, M.; SCHULZOVÁ, O. Fonetika francouzštiny. Praha : Karolinum, 2010 

      LEHMAN, A.; MARTIN-BERTHET, F. Introduction à la lexicologie, sémantique et morphologie. Paris : Nathan, 2002 

      LAGARDE, A.; MICHARD L. Littérature française. Les grands auteurs français du programme - 16e, 17e,18e, 19e, 20e siècles. Paris, 1990 a další vydání 

      ŠRÁMEK, J. Panorama francouzské literatury od počátků po současnost. Brno : Host, 2012 

      MITTERAND, H. Dictionnaire des oeuvres du XXe siècle. Paris : Dictionnaires le Robert, 1995 

      FONTANNIER, P. Les figures du discours. Paris : Flammarion, 1977 

      WELLEK, R.; WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc : Votobia, 1966 

      Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Francouzský jazyk.

       

      Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Burke, Peter. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996.

      Bůžek, Václav – Smíšek, Rostislav (eds.). Habsburkové 1526–1740. Země Koruny české ve středoevropské monarchii. Praha 2017.

      Cerman, Ivo (ed.). Habsburkové 1740–1918. Vznikání občanské společnosti. Praha 2016.

      Cardini, Franco. Evropa a islám. Praha 2004.

      Franzen, August. Malé dějiny církve. Kostelní Vydří 2006.

      Jakubec, Ivan – Jindra, Zdeněk (eds.). Dějiny hospodářství českých zemí. Od počátku industrializace do konce habsburské monarchie. Praha 2006.

      Judt, Tony. Poválečná Evropa: Její historie od roku 1945. Praha 2017.

      Nálevka, Vladimír. Studená válka. Praha 2003.

      Rapp, Francis. Svatá říše římská národa německého. Od Oty Velikého po Karla V. Praha-Litomyšl 2007.

      Roberts J. M. Přehledné dějiny světa. Praha-Plzeň 2002.

      Rychlík, Jan – Penčev, Vladimir. Od minulosti k dnešku. Dějiny českých zemí. Praha 2018.

      Sommer, Petr – Žemlička, Josef – Třeštík, Dušan (eds.). Přemyslovci. Budování českého státu, Praha 2009.

      Šarochová, Gabriela et alii (eds.). České země v evropských dějinách, 1-4, Praha 2006.

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:

      - katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/

      - katedry psychologie, viz http://kpsold.pedf.cuni.cz/index.php?p=5

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent je kvalifikován jako učitel francouzského jazyka, literatury a reálií na druhém stupni ZŠ a na všech typech SŠ. Je vybaven teoretickými vědomostmi v diachronním i synchronním pohledu na francouzskou lingvistiku, literaturu a didaktiku, jazykovými kompetencemi včetně schopnosti hodnotového rozlišování a předpokladů pro další vědeckou a jinou tvůrčí činnost. Dovede se pohybovat v širších liniích evropských kulturních dějin a umí rovněž zacházet se znalostními i výkladovými nástroji, jež otevírají přístup k chápání symbolických forem evropské kultury nesoucích její zakládající principy a ideály. Je si vědom hodnot (autonomie a autotelie) vzdělanosti a jejího ukotvení v humanitates. Je proto připraven tyto hodnoty prostředkovat, šířit a chránit, a tak vyvažovat současnou zejména do školství, umění a kultury zasahující pragmatizaci duchovního dědictví evropské civilizace. Nehodlá-li se absolvent věnovat učitelskému povolání, lze, vzhledem k jeho vědomostem, jazykové úrovni a obecně kulturnímu rozhledu, předpokládat jeho široké uplatnění ve veřejné, soukromé i mediální sféře, jako například: ediční a redaktorská činnost, průvodcovská činnost, kulturní instituce, zastupitelské úřady MZV, vládní instituce a úřady státní správy, orgány a instituce Evropské unie a česká kulturní centra ve frankofonní oblasti, mezinárodní humanitární instituce; zahraniční firmy a veřejně prospěšné organizace, cestovní ruch, banky a pojišťovny; veřejnoprávní i soukromé TV a další média.

       

      Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent studijního programu Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy je především určen pro působení jako učitel dějepisu 2. stupni základních škol a na všech typech středních škol. Uplatnit se může též v dalších státních, samosprávných a soukromých institucích, které se věnují vzdělávání, výchově, případně i správní a vědecké činnosti. V nich se může zabývat zejména popularizačními a výchovnými aktivitami (např. jako kurátor, lektor či metodik v paměťových institucích). Současně může absolvent v případě zájmu pokračovat v dalším vzdělávání v rámci doktorského studia.