Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy (N0114A300088) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 15 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
14 / 19Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy- maior
Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání. V bakalářském programu byli studenti připravováni ve všech relevantních biologických disciplínách, které pokrývají obsahy učiva základních a středních škol, a rovněž v těch biologických, geologických a environmentálních oborech, které pro výuku přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ představují nutné vzdělanostní zázemí a minimum. Obsah jednotlivých předmětů navazujícího magisterského studijního programu, a zejména metodiky jejich vedení pedagogem, je koncipován nejen s důrazem na jejich odborný věcný obsah, ale také na pedagogický, psychologický a speciálně pedagogický a didaktický rozměr každé disciplíny. Systém povinně volitelných a volitelných předmětů současně umožňuje rozvíjet individuální a profesní zájmy studentů a prohlubuje jejich odborné a oborově didaktické znalosti. Studijní program je koncipován tak, aby zvýraznil především syntetické a obecně integrující pojetí biologického vzdělávání. Důležitou součástí magisterského studia jsou i pečlivě monitorované, vedené a reflektované souvislé oborové pedagogické praxe na ZŠ a SŠ.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí je zpracování diplomové práce.
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy – minor
Studium je primárně zaměřeno na utváření oborových, pedagogicko-psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro vykonávání profese učitele výchovy ke zdraví na základních a středních školách a pro další edukační nebo koordinační aktivity v oblasti podpory zdraví. Vedle prohlubování odborného vědního základu (navazujícího na obsah bakalářského stupně) je kladen důraz na didaktiku výchovy ke zdraví a na aplikaci odborných a didaktických kompetencí v pedagogické praxi. V programu studia jsou rozvíjeny pedagogicko-psychologické a oborově didaktické kompetence studentů souběžně tak, aby došlo k úzké provázanosti složek studia v rovině teoretické i praktické. Dominantou navazujícího magisterského studia je studium oborové didaktiky výchovy ke zdraví, které svou koncepcí umožňuje organické propojení oboru s pedagogicko-psychologickými disciplínami i s vlastní pedagogickou praxí. Zvláštní pozornost je věnována tvorbě edukačních programů, neboť jedním z cílů studia je připravit učitele výchovy ke zdraví, který bude způsobilý odborně působit též v mezirezortních projektech podpory a ochrany zdraví.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška je pouze písemná, a to formou testu. Test ověřuje oborové znalosti z povinných předmětů studijního programu Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání a obsahuje otázky z okruhu biologických, geologických a environmentálních disciplín. Maximální bodový zisk z testu je 30 bodů. Délka testu je max. 45 minut.
2) Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška z výchovy ke zdraví je písemná (max. 30 bodů). Písemný test prověřuje znalosti uchazeče z oblasti biologických, psychologických a sociálních základů problematiky ochrany zdraví. Vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.
Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 05.06.2023 | Do: | 16.06.2023 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 26.06.2023 | Do: | 27.06.2023 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.
Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).
Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech.
Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2023.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2023) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2023, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2023.
Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Obecná biologie, genetika, mikrobiologie
ALBERTS, B. a kol. Základy buněčné biologie. Úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998.
SNUSTAD, P., SIMMONS, M. J. Genetika. Brno: Masarykova Univerzita, 2009.
VOET, D., VOETOVÁ, J. Biochemie. Praha: Victoria Publishing, 1995.
PAVLASOVÁ, L. Mikrobiologie pro učitele přírodopisu a biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009.
Botanika
SKÝBOVÁ, J. Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007.
DOSTÁL, P. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005.
DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
PROCHÁZKA, S. a kol. Fyziologie rostlin. Praha: Academia, 1998.
Zoologie
BUCHAR, J. a kol. Klíč k určování bezobratlých. Praha: Scientia, 1995.
DUNGEL, J., GAISLER, J. Atlas savců České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 2002.
DUNGEL, J., ŘEHÁK, Z. Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 2005.
GAISLER, J., ZIMA, J. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 2007.
HANEL, L., LUSK, S. Ryby a mihule České republiky. Rozšíření a ochrana. ČSOP Vlašim, 2005.
HUDEC, K. Atlas ptáků České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 2001.
HUDEC, K. a kol. Příroda České republiky. Průvodce faunou. Praha: Academia, 2007.
HANEL, L., LIŠKOVÁ, E. Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
KOVAŘÍK, F. a kol. Hmyz. Chov, morfologie. Jihlava: Madagaskar, 2000.
MACEK, J. Bezobratlí 2. Praha: Albatros, 2001.
MOTYČKA, V., ROLLER, Z. Bezobratlí 1. Praha: Albatros, 2001.
Ekologie a environmentalistika
ANDRESKA, J., HANEL, L. Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
JENÍK, J. Ekosystémy. Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
MÍCHAL, I. Ekologická stabilita. Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky, 1992.
STORCH, D., MIHULKA, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
WILSON, E. O. Rozmanitost života. Praha: Lidové noviny, 1992.
BRANIŠ, M. Základy ekologie a životního prostředí. Informatorium, Praha, 1997.
MOLDAN, B. Příroda a civilizace. SPN, Praha, 1997.
MOLDAN, B. (Ne)udržitelný rozvoj? Ekologie, hrozba i naděje. Karolinum, Praha, 2001.
Antropologie
ROKYTA, R. a kol. Fyziologie (druhé přepracované vydání). Praha: Nakladatelství ISV, 2008.
ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3 (druhé přepracované vydání). Praha: Grada, 2002.
DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995.
DYLEVSKÝ, I., DRUGA, R., Mrázková, O. Funkční anatomie člověka. Praha: Grada, 2000.
Geologie
CHLUPÁČ, I. Geologická minulost České republiky. Praha: Academia, 2002.
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
BLAHUTKOVÁ, Marie, MATĚJKOVÁ, Eva a BRŮŽKOVÁ, Lucie. Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
DUNOVSKÝ, Jiří, et al. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.
DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie. Olomouc: Epava, 2000.
GÖPFERTOVÁ, Dana, et al. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena: pro střední a vyšší odborné zdravotnické školy. Praha: Triton, 2002.
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2021.
HORÁKOVÁ, Jana. Základy práva pro neprávníky. Praha: Informatorium, 2015.
KLÍMA, Jiří, ET. AL. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
KUDEROVÁ, Libuše. Nauka o výživě pro střední hotelové školy a veřejnost. Praha: Fortuna, 2010.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013.
PÁNEK, Jan, POKORNÝ, Jan a Jana, DOSTÁLOVÁ. Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT Praha, 2007.
PEMOVÁ, Terezie a Radek, PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012.
ŠULOVÁ, Lenka, FAIT, Tomáš A Petr, ,WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011.
ŠMARDA, Jan et al. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007..
VÝROST, Jozef A Ivan, SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolvent navazujícího magisterského studia je plně kvalifikován jako učitel přírodopisu/biologie pro 2. stupeň základních škol a střední školy. Absolvent je teoreticky připraven k doktorskému studiu didaktiky biologie a geologie, případně příbuznému doktorskému studiu v ČR a zahraničí.
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolvent studijního programu Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy prokazuje široké znalosti vědních oborů předmětové aprobace výchovy ke zdraví, zná principy jejich struktury a jejich vztahy k příbuzným oborům. Je vybaven teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro realizaci výuky výchovy ke zdraví a příbuzných předmětů. Je schopen interdisciplinárně propojovat učivo, aplikovat moderní didaktické metody, tvůrčím způsobem rozpracovávat příslušné vzdělávací oblasti celostátních kurikulárních dokumentů do kurikula konkrétní školy, koordinovat programy výchovy ke zdraví na základních a středních školách. Své interdisciplinární znalosti o lidském zdraví dokáže uplatnit i v poradenské činnosti v oblasti ochrany zdraví a bezpečí dětí a v rámci prevence rizikového chování dětí a mládeže. Na základě získaných kompetencí bude schopen projektovat vzdělávací programy zaměřené na podporu zdraví v interdisciplinárním pojetí i mimo resort školství.