Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (B0114A320002) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 5 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Možnost upuštění od přijímací zkoušky: | ano |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
6 / 40Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání - maior
Bakalářský studijní program navazuje na středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Propojuje oblasti umění a jejich teorie s výtvarnou pedagogikou a oborovou didaktikou, se základy učitelské propedeutiky.
Bakalářský program je zaměřen na rozvoj studentů v oblasti reflektované autorské tvorby i oblasti vizuální komunikace. Důraz je kladen na rozvoj vizuální gramotnosti studentů, získání znalostí teorie a dějin umění, základů oborové didaktiky a rozvoj reflektivního přístupu k vlastní autorské umělecké tvorbě. Cílem studijního programu je rozvíjet vizuální gramotnost studentů a schopnost využívat výtvarného umění ve vizuálně komunikující kultuře s ohledem na expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším rozvoji, kultivaci a demokratizaci společnosti.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání – minor
Oborová část bakalářského studia zahrnuje absolvování souboru disciplín lingvistických, literárně-vědných, didaktických a disciplín rozvíjejících jazykové a interkulturní kompetence v jejich maximální vzájemné propojenosti. V lingvistických disciplínách se systematicky buduje komplex vědomostí o současném anglickém jazykovém systému. Cílem literárně-vědných disciplín je kultivování vnímání literárních textů a vytváření schopnosti jejich relevantní analýzy a interpretace, což rovněž přispívá k rozvoji obecně potřebné schopnosti formulování vlastních myšlenek, též ke schopnosti jejich prezentace a argumentačního prosazení. Literárně-vědné a kulturně zaměřené disciplíny si rovněž kladou za cíl posílit u studentů vědomí rozmanitosti kultur a podtrhují potřebu akceptování jejich jinakosti. Cílem úvodních kurzů didaktiky anglického jazyka je seznámit studenty se základy oborové didaktiky. V oblasti výuky jazyka se systematicky rozvíjejí všechny čtyři jazykové dovednosti tak, aby se absolvent bakalářského studia dostal na úroveň vysoké pokročilosti (minimálně úroveň C1) a dokázal se písemně i ústně vyjadřovat správně, plynule a kultivovaně.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Portfolio autorských prací (max. 20 bodů)
2. Oborový test (max. 20 bodů)
Je zaměřena na prověření:
-orientaci uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury
-vizuální gramotnost uchazeček/uchazečů
-schopnost využít výtvarných prostředků k autorskému vyjádření
Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů
Minimální počet bodů pro úspěšné složení oborového testu je 7 bodů. Pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů. Žádná část přijímací zkoušky nesmí být hodnocena 0 body.
1. Portfolio autorských prací
Strukturované portfolio obsahuje autorské projekty (nejvíce 15 projektů). Portfolio je vytištěné, maximálně ve formátu A3. Důraz je kladen na rozmanitost použitých médií a přehled o nich. Uchazeč si vybere minimálně 3 média z tohoto výčtu: kresba, malba, grafika, prostorová tvorba, videoart, animace, fotografie, performance.
Digitální a performativní tvorbu nahrajte na flash disk a přiložte jej k portfoliu.
Autorské projekty opatřete reflektivním komentářem s ohledem na jejich téma a obsahové souvislosti s výtvarným uměním. Napište 3–5 vět ke každému artefaktu či souboru artefaktů. Uveďte umělce či konkrétní umělecké dílo, ke kterému je možno Vaši práci vztáhnout.
Vytištěné svázané portfolio prací musí být viditelně označeno jménem uchazeče/ky. Ukázky portfolia jsou vyvěšeny na stránkách Kvv https://kvv.pedf.cuni.cz/.
Termíny odevzdání portfolia budou upřesněny na webu katedry.
Kritéria hodnocení:
- struktura, design portfolia a výběr prací
- rozmanitost médií
- schopnost postihnout podstatu tématu
- úroveň výtvarného jazyka a charakter autorského vyjádření
- schopnost reflektovat vlastní tvorbu
2. Oborový test
Prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře a galerijním provozu. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře. Součástí testu jsou úkoly prověřující schopnost malířsky i verbálně interpretovat předložená umělecká díla.
Oborový test má tyto části:
a) Historie a současnost výtvarného umění (0–5 bodů)
b) Verbální interpretace uměleckého díla (0-3 bodů)
Uchazeč/ka stručně verbálně interpretuje předloženou reprodukci uměleckého díla. Kritéria hodnocení: věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.
c) Malířská/kresebná interpretace uměleckého díla (0-6 bodů)
Uchazeč/ka volně zpracuje téma předloženého uměleckého díla, na které malířsky/kresebně barevně reaguje. K tomu použije dostupné výtvarné prostředky (pastelky, tužka, fixa aj.). Kritéria hodnocení: úroveň výtvarného vyjádření; smysl pro barevné řešení, kompozici a obsah; použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku.
d) Kresebná studie podle skutečnosti: (0-6 bodů)
Kresba tužkou – kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá.
Kritéria hodnocení:
-rozvržení kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů;
-vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu;
-vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů.
K praktické oborové zkoušce si přineste: měkkou tužku, plastickou pryž, pastelky, olejové pastely, fixy, které se nepropíjí.
Část přijímací zkoušky „Oborový test z výtvarné výchovy“ je shodná pro všechny studijní programy Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání minor/maior a v plném plánu. Uchazeč ji tak vykoná pouze jednou.
Modelový test naleznete na stránkách KVV: https://kvv.pedf.cuni.cz/
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Zkouška má písemnou formu a sestává ze čtyř následujících částí:
1. Gramatický test - prověřuje znalost mluvnických struktur v jednotlivých větách.
2. Lexikální test – prověřuje znalost slovní zásoby formou doplňování slov v kratším originálním novinovém textu.
3. Test čtení s porozuměním – prověřuje schopnost porozumět smyslu delšího originálního textu.
4. Lingvistický test – prověřuje jazykové znalosti v oblasti gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti formou rozmanitých úkolů, např. doplňování a transformace vět; identifikace chyby; výběr vhodného idiomu, frázového slovesa, ustáleného výrazu; určování synonym a antonym, rozpoznání správné výslovnosti slova, určování slovního druhu apod.
Všechny čtyři části jsou ve formě otázek s výběrem odpovědí („multiple choice“).
Vyžaduje se velmi dobrá znalost mluvnice, rozsáhlé vědomosti v oblasti slovní zásoby a velmi dobrá dovednost číst s porozuměním a orientovat se v původním (nebo lehce upraveném) textu. Předpokládají se celkové vstupní jazykové dovednosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Délka trvání testu max. 45 min.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 05.06.2023 | Do: | 16.06.2023 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 26.06.2023 | Do: | 27.06.2023 |
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Uchazeč může požádat děkana fakulty o upuštění od přijímací zkoušky v programu Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání. Ve druhém programu, do kterého se uchazeč hlásí, musí zkoušku vykonat, není-li od ní upuštěno.
Žádost se podává v listinné podobě nejpozději do 28. 2. 2023. Součástí žádosti je doklad (certifikát) ne starší 2 let k datu podání přihlášky k přijímacímu řízení o úspěšném složení některé z níže uvedených zkoušek:
Cambridgeské zkoušky:
- Cambridge English: First – hodnocení A
- Cambridge English: Advanced – hodnocení A, B, C
- Cambridge English: Proficiency – hodnocení A, B, C
IELTS - minimálně skóre 5,5
TOEFL iBT - minimálně 72 bodů
Popřípadě i jiná osvědčení, která na základě složené zkoušky certifikují jazykovou úroveň uchazeče jako B2 a vyšší.
V případě, že bude podmínka pro upuštění od přijímací zkoušky splněna až po výše uvedeném termínu podání žádosti, je možno příslušný certifikát podat nejpozději do 31. 5. 2023. Samotnou žádost je však i v tomto případě nutno podat do 28. 2. 2023. Pokud děkan žádosti vyhoví, obdrží uchazeč rozhodnutí o upuštění od přijímací zkoušky a započte se mu maximální počet bodů uvedený v kritériích hodnocení daného programu. Pokud nebude žádosti o upuštění od přijímací zkoušky vyhověno, obdrží uchazeč taktéž rozhodnutí a platí pro něj termín přijímací zkoušky uvedený v pozvánce. Pokud uchazeč nedoloží požadovaný certifikát do 31. 5. 2023, dostaví se v den konání přijímací zkoušky a přijímací zkoušku vykoná.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.
LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.
MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.
ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
MURPHY, R. English Grammar in Use. Cambridge University Press, 1998.
MCCARTHY, M., O’DELL, F. English Vocabulary in Use. Cambridge University Press, 1994.
SWAN, M., WALTER, C. How English Works. OUP, 1997.
THOMPSON, A. J., MARTINET, A. V. A practical English Grammar. OUP, 1987.
EASTWOOD, J. Oxford Practice Grammar. Intermediate. OUP, 2008.
Longman Language Activator. The World’s First Production Dictionary. Longman, 1993.
SWAN, M. Practical English Usage. Oxford, 1995.
CUNNINGHAM, S., MOOR, P., Cutting Edge. Intermediate. Student’s Book, Workbook and Self-Study Book. Pearson Education, 2005.
(nebo jakákoli další vydání výše zmíněných publikací)
Učebnice anglického jazyka na úrovni střední a vyšší pokročilosti, např. New Headway, Opportunities, Face2Face, Language in Use, Inside Out, Matrix, Cambridge English for Schhols, New Hotline, Natural English, English in Mind, True to Life, Landmark, Progress to First Certificate, New First Certificate Gold aj.
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Bližší informace na ivana.jancovicova@pedf.cuni.cz
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Absolvent/ka nalezne uplatnění jako asistent/ka pedagoga, vychovatel/ka ve školních a mimoškolních zařízeních, lektor/ka v galeriích a muzeích i dalších kulturních institucích, lektor/ka zájmových činností a volnočasových aktivit ve škole i v dalších vzdělávacích institucích a zařízeních pro děti a mládež.
Absolvent/ka plného studijního plánu také jako tvůrce multimediálních výukových materiálů a pomůcek či kurátor/ka a lektor/ka kulturních a společenských aktivit pro děti a dospělé. Uplatní se i ve veřejnoprávní i soukromě mediální komunikaci, v institucích v oblasti uměleckého a kulturního vzdělávání.
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Studium je koncipováno jako potenciální základ pro navazující magisterské studium učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, případně dalších blízkých studijních programů v oblasti anglistiky. Absolvent, který nebude pokračovat v navazujícím magisterském studiu, se v oblasti školství uplatní jako vychovatel, pedagog volného času a asistent kvalifikovaného pedagoga. Vzhledem k dosažené úrovni jazykové kompetence může najít uplatnění i mimo sféru vzdělávání v různých domácích i mezinárodních institucích a organizacích, knihovnách, v médiích a tiskových agenturách.