Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání (B0114A030006) |
Forma studia: | kombinovaná |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 8 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
12 / 19Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - maior
Studium je koncipováno tak, aby jeho absolvent měl rozsáhlé znalosti a dovednosti v oborech biologie, geologie, environmentalistika, pedagogika a psychologie, dobře se orientoval v základech práce s biologickým a geologickým materiálem, uměl zorganizovat odborné exkurze, dovedl pracovat se základní laboratorní technikou a ICT, a orientoval se přiměřeným způsobem v odborné a populárně naučné literatuře a v e-zdrojích. Tyto znalosti a dovednosti je schopen využít při komplexním řešení specifických biologických, geologických a environmentálních problémů následně vedoucích k vypracování tematické bakalářské práce.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Pedagogika - minor
Koncepce studijního programu vychází z předpokladu, že část absolventů může po absolutoriu nastoupit do praxe a druhá část bude pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu pedagogika. Proto jsou ve studijním plánu zařazeny jednak předměty, které první skupině poskytnou vědomosti a dovednosti umožňující uplatnit se jako vychovatelé nebo pedagogové volného času, jednak předměty, které v případě druhé skupiny budou východiskem pro navazující magisterské studium. V průběhu bakalářského studia budou rozvíjeny dovednosti týmové práce, zároveň budou prostřednictvím studijních obsahů, ale i metod práce, utvářeny u studentů specifické profesní rysy osobnosti, zejména schopnost seberegulace, zdravého sebevědomí a sebepoznání, empatie, taktu. Důležitou součástí studijního programu je praxe. Studenti se formou společných náslechů seznámí postupně s reálnými podmínkami základních profesí, pro které budou v dalším průběhu studia (v bakalářském i magisterském stupni) připravováni. Studenti v rámci praxe hospitují v různých typech škol, školských zařízení, sportovních zařízení, nebo v institucích pro volný čas. Seznamují se s provozem těchto zařízení, učí se analyzovat a hodnotit vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují jejich činnost. Podstatným rysem výuky v bakalářském programu je důraz na aktivní, samostatnou i týmovou činnost studujících.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je pouze písemná, a to formou testu. Ověřuje znalosti biologie, geologie, ekologie a environmentalistiky v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva.
Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Délka testu je max. 30 minut.
Pedagogika
Přijímací zkouška se skládá z písemného testu (max. 40 bodů). Test obsahuje otázky zaměřené na důkladné porozumění odbornému textu (10 položek) a dále otázky znalostní (10 položek). Znalostní otázky se týkají základů společenských věd (především filozofie, psychologie a sociologie) v rozsahu učiva gymnázia a dále přehledu uchazeče o současném školství. Celkem test obsahuje 20 uzavřených otázek s nabídkou čtyř možností, z nichž jen jedna je správná. Maximální doba písemného testu je 25 min.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 05.06.2023 | Do: | 16.06.2023 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 26.06.2023 | Do: | 27.06.2023 |
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
CHVÁTAL, M. Geologie. Praha: Fortuna.
JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc s.r.o., 2014.
KINCL, L. a kol. Biologie rostlin. Praha: Fortuna, 2010.
KOČÁREK, E. Biologie člověka 1. Praha: Scientia, 2010.
KOČÁREK, E. Genetika. Praha: Scientia, 2005.
KUBÁT a kol. Botanika. Praha: Scientia, 2012.
KUBIŠTA, V. Obecná biologie. Praha: Fortuna, 2010.
NOVOTNÝ, I. a kol. Biologie člověka. Praha: Fortuna, 2015.
ROSYPAL, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2011.
SMRŽ, J. a kol. Biologie živočichů. Praha: Fortuna, 2004.
ŠMARDA, J. Genetika. Praha: Fortuna, 2010.
ŠLÉGL, J. a kol. Ekologie. Praha: Fortuna, 2010.
ZÁVODSKÁ, R. Biologie buněk. Praha: Scientia, 2006.
Pedagogika
ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky: Základy společenských věd III. Praha: Fortuna, 2010.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015.
GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: Základy společenských věd I. Praha: Fortuna, 2010.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015.
Odborné časopisy o výchově a školství (např. Rodina a škola, Informatorium 3-8, Učitelské noviny apod.).
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
Studium je koncipováno tak, aby byl absolvent připraven pro navazující magisterské studium učitelství biologie pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, případně dalších blízkých studijních programů. Absolvent najde uplatnění na trhu práce zejména ve školství (jako asistent, vychovatel), ve státní správě, v domech dětí a mládeže, v ekologických centrech, v přírodovědných stanicích, v organizacích zabývajících se ochranou přírody, příp. v muzeích a dalších institucích, kde jde o bezprostřední styk s lidmi včetně osob se speciálními potřebami vyžadující odbornou přípravu poskytovanou tímto studiem.
Pedagogika
Absolvent bakalářského programu Pedagogika získá znalosti a dovednosti všeobecného i specificky profesního charakteru; především bude schopen aplikovat poznatky pedagogických věd v reálných pedagogických situacích: projektovat, realizovat a vyhodnocovat výchovu a vzdělávání ve volném čase, pod vedením učitele participovat na školní výchově a vzdělávání dětí a mládeže, uplatňovat adekvátní formy komunikace při kontaktu s dětmi i dospělými. Dále dokáže v profesním i osobním životě uplatňovat a přiměřenou formou propagovat zásady zdravého životního stylu. Základy obecné univerzitní vzdělanosti bude schopen zúročit v celoživotní kultivaci vlastní osobnosti i při pedagogické práci s různými typy klientů.