Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Chemie se zaměřením na vzdělávání (B0114A130005) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 6 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
5 / 9Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Chemie se zaměřením na vzdělávání - maior
Bakalářský studijní program Chemie se zaměřením na vzdělávání připravuje absolventy zejména pro navazující magisterské studium budoucích učitelů chemie na základních a na středních školách, na nichž je chemie všeobecně vzdělávacím předmětem, a také pro uplatnění mimo oblast školství, případně pro navazující studium v příbuzných oborech. Program obsahuje odbornou přípravu studentů v základních chemických disciplínách (obecné, anorganické, organické, analytické a fyzikální chemii a biochemii) a v úvodu do didaktiky chemie včetně různých typů pedagogických praxí. Vědomosti a dovednosti studenti získávají na přednáškách, v seminářích a v laboratorních cvičeních.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání - minor
Koncepce studijního programu vychází z předpokladu, že část absolventů může po absolutoriu nastoupit do praxe a druhá část bude pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy. Ve studijním plánu jsou zařazeny jednak předměty, které první skupině poskytnou vědomosti a dovednosti umožňující uplatnit se například jako vychovatelé nebo pedagogové volného času, jednak předměty, které v případě druhé skupiny budou východiskem pro navazující magisterské studium. V průběhu bakalářského studia budou rozvíjeny dovednosti týmové práce, zároveň budou prostřednictvím studijních obsahů, ale i metod práce, utvářeny u studentů specifické profesní rysy osobnosti, zejména schopnost seberegulace, zdravého sebevědomí a sebepoznání, empatie, taktu. Důležitou součástí studijního programu je praxe. Studenti se formou společných náslechů seznámí postupně s reálnými podmínkami základních profesí, pro které budou v dalším průběhu studia (v bakalářském i magisterském stupni) připravováni. Studenti v rámci praxe hospitují v různých typech škol, školských zařízení, nebo v institucích pro volný čas. Seznamují se s provozem těchto zařízení, která se v interdisciplinárním přístupu podílejí na realizaci systému podpory zdraví v ČR. Učí se analyzovat a hodnotit vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují jejich činnost. Podstatnou součástí pojetí výuky v bakalářském stupni je důraz na aktivní, samostatnou i týmovou, činnost studujících.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Chemie se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je písemná. Formou multikomponentních úloh ověřuje jednak znalosti z chemie v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva, jednak úroveň přírodovědné gramotnosti uchazeče. Jednotlivé úlohy tak obsahují otázky na porozumění faktům z oboru i komplexnější otázky zjišťující schopnost uchazeče propojovat tyto poznatky, analyzovat informace, pracovat s jednotlivými reprezentacemi dat (graf, tabulka, model apod.).
Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Délka testu je max. 45 minut.
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je písemná (max 40.b.). Formou testu jsou ověřovány znalosti z oblasti biologie člověka a psychologie v rozsahu a na úrovni gymnaziálního učiva. Předpokládá se rovněž základní orientace uchazeče v poznatcích souvisejících s ochranou zdraví a významem podpory zdraví pro člověka a lidskou společnost.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 05.06.2023 | Do: | 16.06.2023 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 26.06.2023 | Do: | 27.06.2023 |
Chemie se zaměřením na vzdělávání
BÁRTA, M. Chemické prvky kolem nás. Brno: Edika, 2012
BENEŠ, P. Chemie v otázkách a odpovědích. Praha: SPN, 1989
DVOŘÁČKOVÁ, S. Chemie pro každého. Olomouc: Rubico, 2011
HOLEC, J. a RUSEK, M. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - chemie. Praha: NÚV, 2016.
MANDÍKOVÁ, D. a HOUFKOVÁ, J. Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce, 2012.
VACÍK, J., a kol. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 2010
Učebnice chemie pro základní školy a gymnázia
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
KOČÁREK, Eduard. Biologie člověka. Praha: Scientia, 2010.
MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015.
NOLEN-HOEKSEMA, Susan et al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2012 (důraz je kladen především na kapitoly: Předmět psychologie, Psychický vývoj, Učení a podmiňování, Paměť a Motivace).
NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka: [pro gymnázia]. Praha: Fortuna, 2021.
VACÍNOVÁ, Marie a LANGOVÁ, Marta. Vybrané kapitoly z psychologie. Praha: Československý spisovatel, 2011.
Chemie se zaměřením na vzdělávání
Cílem studijního programu je poskytnout bakalářské vzdělání, které je základem pro další navazující magisterské studium učitelství chemie a získaní kvalifikace pro výuku na 2. stupni základní školy, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na středních školách nechemického zaměření.
Absolvent bakalářského studijního programu je kvalifikován pracovat jako vychovatel, asistent pedagoga a pedagog volného času. Může vykonávat další kvalifikované profese na úřadech a v institucích soukromého i státního sektoru, např. na úřadech práce, na odborech sociálního zabezpečení, v nadacích a občanských sdruženích orientovaných na mimoškolní vzdělávací aktivity, na zájmovou činnost dětí, mládeže i dospělých a na organizaci aktivního trávení volného času.
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Absolvent bakalářského programu Výchova ke zdraví získá znalosti a dovednosti všeobecného i specificky profesního charakteru; především bude schopen aplikovat poznatky v problematice lidského zdraví v jeho bio-psychosociálně-spirituálních rovinách v reálných situacích: projektovat, realizovat a vyhodnocovat výchovu a vzdělávání ve volném čase, pod vedením učitele participovat na školní výchově a vzdělávání dětí a mládeže, uplatňovat adekvátní formy komunikace při kontaktu s dětmi i dospělými. V profesním i v osobním životě dokáže uplatňovat a propagovat zásady zdravého životního stylu, podporu a ochranu zdraví, prevenci rizikového chování. Dokáže uplatnit získané vzdělání při koncipování a realizaci programů podpory zdraví ve školách i mimo resort školství. Základy obecné univerzitní vzdělanosti bude schopen zúročit v celoživotní kultivaci vlastní osobnosti i při pedagogické práci s různými typy klientů.