Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání (B0114A030006) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 5 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
7 / 23Termín podání přihlášky: | 28.02.2023 |
---|
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - maior
Studium je koncipováno tak, aby jeho absolvent měl rozsáhlé znalosti a dovednosti v oborech biologie, geologie, environmentalistika, pedagogika a psychologie, dobře se orientoval v základech práce s biologickým a geologickým materiálem, uměl zorganizovat odborné exkurze, dovedl pracovat se základní laboratorní technikou a ICT, a orientoval se přiměřeným způsobem v odborné a populárně naučné literatuře a v e-zdrojích. Tyto znalosti a dovednosti je schopen využít při komplexním řešení specifických biologických, geologických a environmentálních problémů následně vedoucích k vypracování tematické bakalářské práce.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání - minor
Bakalářské studium oboru Tělesná výchova a sport se zaměřením je koncipován jako předstupeň navazujícího magisterského studia Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy. Obor neposkytuje kvalifikaci pro práci učitele na jakémkoli stupni školy, jeho absolvování připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky pro široké uplatnění v profesích vázaných na tělovýchovné a sportovní volnočasové aktivity dětí, mládeže i dospělých, na práci v institucích, které s těmito aktivitami souvisejí. Oborová příprava pro práci v tělesné výchově a sportu je založena na povinných předmětech všeobecného univerzitního základu, včetně složky biomedicinských disciplín, dále antropomotoriky, kineziologie, historie a současnost tělesné kultury, sportovního tréninku, psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu a dalších. Pohybové dovednosti, didaktické, metodické a organizační vybavení získávají studenti ve sportovních disciplínách, jako je atletika, gymnastika, plavání, sportovní hry, outdoorové aktivity, lyžování, bruslení a lední hokej, sporty a pobyt v přírodě, ve zdravotní tělesné výchově, sportovních masážích a regeneraci aj. Vzdělávání se realizuje v podobě průběžné semestrální výuky či formou internátních kurzů. Absolvování uvedených disciplín zakládá základní stupeň metodicko organizační, trenérské nebo cvičitelské kvalifikace. Skupina povinně volitelných předmětů vytváří nadstavbu, z níž si student vybírá disciplíny dle svého zájmu a předpokládané budoucí profesní orientace. Student je souběžně vzděláván ve druhém aprobačním oboru, jehož výběr je variabilní. Absolvent má vytvořeny předpoklady k úspěšnému studiu navazujícího magisterského programu učitelství tělesné výchovy.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je pouze písemná, a to formou testu. Ověřuje znalosti biologie, geologie, ekologie a environmentalistiky v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva.
Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Délka testu je max. 30 minut.
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je talentová. Testovány jsou dovednosti v následujících sportovních odvětvích: plavání, atletika, gymnastika, sportovní hry (basketbal a volejbal).
Za každé odvětví je možno získat maximálně 10 bodů, dosažené body se za jednotlivé části talentové zkoušky se sčítají, celkově je možno dosáhnout max. 40 bodů.
V případě, že uchazeč získá ze dvou sportovních odvětví 0 bodů, celá talentová zkouška je hodnocena 0 body.
U uchazečů ke studiu oboru TV na PedF se předpokládají základní dovednosti v bruslení, lyžování a jízdě na kole. Uchazeč, který je přijatý ke studiu TV musí počítat s finančními náklady spojenými s povinností absolvovat výuku a povinné kurzy (např. sportovní vybavení, doprava, platba za kurz atd.)
PLAVÁNÍ (max. 10 bodů)
Uchazeči o studium musí zaplavat vzdálenost 100m souvisle bez přerušení jedním ze tří libovolně zvolených plaveckých způsobů kraul, prsa,znak který nesmí v průběhu plavání měnit. Kontakt se stěnami bazénu je povolen pouze při obrátce. Součástí 100m úseku je střemhlavý startovní skok (i v případě volby plaveckého způsobů znak). Pokud se uchazeč nedostaví na start, nedokončí trať nebo nesplní uvedené podmínky, nezíská žádný bod.
Dosažené časy jsou hodnoceny v rozsahu 0 - 10 bodů dle uvedené tabulky minimálních časových limitů.
Plavání - hodnocení:
muži |
|
čas |
bodové hodnocení |
do 1:12,0 |
10 |
1:12,1 - 1:13,8 |
9 |
1:13,9 - 1:15,9 |
8 |
1:16,0 - 1:18,4 |
7 |
1:18,5 - 1:21,4 |
6 |
1:21,5 - 1:25,2 |
5 |
1:25,3 - 1:29,9 |
4 |
1:30,0 - 1:36,2 |
3 |
1:36,3 - 1:44,8 |
2 |
1:44,9 - 1:56,0 |
1 |
1:56,1 a více |
0 |
ženy |
|
čas |
bodové hodnocení |
do 1:21,0 |
10 |
1:21,1 - 1:23,0 |
9 |
1:23,1 - 1:25,3 |
8 |
1:25,4 - 1:28,0 |
7 |
1:28,1 - 1:31,3 |
6 |
1:31,4 - 1:35,2 |
5 |
1:35,3 - 1:40,1 |
4 |
1:40,2 - 1:46,4 |
3 |
1:46,5 - 1:54,6 |
2 |
1:54,7 - 2:05,0 |
1 |
2:05,1 a více |
0 |
Obrátky se u jednotlivých plaveckých způsobů provádí dle platných Pravidel plavání
Pozn.:
- uchazeči musí mít plaveckou čepici
- provedení plaveckých způsobů, obrátek a startu je možno shlédnout na těchto odkazech:
ZNAK https://www.youtube.com/watch?v=_UVEVY7sz8E
PRSA https://www.youtube.com/watch?v=fuURmiekLq8
KRAUL https://www.youtube.com/watch?v=cGXqQtqUubs
ATLETIKA (max. 10 bodů)
Zkouška probíhá dle pravidel atletiky (s výjimkou šestiskoku).
100m |
||||||
muži [s] |
ženy [s] |
klasifikace |
||||
11,9 a méně |
13,9 a méně |
1 |
||||
12,0 - 12,9 |
14,0 - 15,2 |
2 |
||||
13,0 - 14,2 |
15,3 - 16,7 |
3 |
||||
14,3 a více |
16,8 a více |
4 |
||||
Šestiskok - počítá se lepší výkon ze dvou pokusů. |
||||||
muži [m] |
ženy [m] |
klasifikace |
||||
16,00 a více |
13,00 a více |
1 |
||||
15,99 - 15,00 |
12,99 - 12,00 |
2 |
||||
14,99 - 14,00 |
11,99 - 11,00 |
3 |
||||
13,99 a méně |
10,99 a méně |
4 |
||||
Míček (granát) 350 g |
||||||
muži [m] |
ženy [m] |
klasifikace |
||||
60 a více |
40 a více |
1 |
||||
50 - 59 |
32 - 39 |
2 |
||||
35 - 49 |
20 - 31 |
3 |
||||
34 a méně |
19 a méně |
4 |
||||
Běh 1500m / 800m |
||||||
muži 1500m [min] |
ženy 800m [min] |
klasifikace |
||||
4:50,0 a méně |
2:45,0 a méně |
1 |
||||
4:50,1 - 5:15,0 |
2:45,1 - 3:00,0 |
2 |
||||
5:15,1 - 6:00,0 |
3:00,1 - 3:35,0 |
3 |
||||
6:00,1 a více |
3:35,1 a více |
4 |
||||
- Šestiskok - provedení
Z místa od odrazové čáry (čára je součástí překonávané vzdálenosti) násobené skoky střídnonož, nepřerušovaně, s cílem doskákat co nejdále. Poslední, šestý skok, je proveden s dopadem na jedno nebo obě chodidla. (Pozn. Jedná se vlastně o násobné odrazy s náponem nebo odpichy (nikoliv dálkové skoky známé z gymnastiky).
- Šestiskok - měření
Od odrazové čáry k poslední stopě chodidla (chodidel) po šestém dopadu.
Celkové hodnocení atletiky |
|||||||||||
součet klasifikací |
4-5 |
6-7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
Počet bodů |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
K talentové přijímací zkoušce doporučujeme běžecké tretry!
GYMNASTIKA (max. 10 bodů)
Hodnocení je dle pravidel sportovní gymnastiky.
MUŽI
- Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)
- Kůň nadél (110 cm): roznožka (max. 2 body)
- Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do zášvihu – stoj spatný – připažit - výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)
ŽENY
- Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)
- Kůň našíř (110 cm): skrčka (max. 2 body)
- Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do vzporu stojmo – stoj spatný – připažit - výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)
Celkové hodnocení gymnastiky je součet bodů ze všech disciplín.
SPORTOVNÍ HRY (max. 10 bodů)
Basketbal
Test správného technického provedení, úspěšnosti střelby vrchem (nad hlavou) a dodržení pravidel: driblink zprava pravou rukou ke koši ze vzdálenosti 8 m pod úhlem 45°, dvojtakt zakončený střelbou (1. pokus), driblink doleva od koše, obrat, zleva driblink levou rukou ke koši, dvojtakt zakončený střelbou (2. pokus), driblink doprava od koše, obrat a znovu vše 2x opakovat, tj.: 6 pokusů bez přerušení za dobu 40s.
- Basketbal hodnocení:
úspěšné dvojtakty |
body |
|
6 |
5 |
|
5 |
5 |
|
4 |
4 |
|
3 |
3 |
|
2 |
2 |
|
1 |
1 |
|
Volejbal
a) Test odbití obouruč vrchem
Dvojice uchazečů provádí volejbalové odbití vrchem na vzdálenost 4 až 5 metrů. Hodnotí se technika odbití obouruč vrchem, pohyb hráče a kontrola míče.
Hodnocení (max. 3 body):
- drobné chyby v technickém provedení - 2 body,
- drobné chyby v technickém provedení + horší kontrola míče - 1 bod,
- chyby v technickém provedení odbití, nedostatečný pohyb a špatná kontrola míče - 0 bodů
b) Test správného technického provedení a úspěšnosti vrchního čelného podání z vysokého nadhozu. Uchazeč má 3 pokusy.
Hodnocení (max. 2 body):
- 3 úspěšná podání - 2 body,
- 2 úspěšná podání -1 bod,
- 1 a méně úspěšných podání - 0 bodů
Hodnocení volejbal: součet bodů z obou testů – maximálně 5 bodů
Celkové hodnocení sportovních her je součet bodů testu basketbalu a testu volejbalu.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 05.06.2023 | Do: | 16.06.2023 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 26.06.2023 | Do: | 27.06.2023 |
Zdravotní způsobilost: | sportovní lékař |
Pro kombinace s programem Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se spolu s přihláškou, nejpozději však do 28.2.2023, dokládá potvrzení sportovního lékaře. Doporučený formulář potvrzení sportovního nebo tělovýchovného lékaře je dostupný na http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-1489.html. Požadavky na zdravotní způsobilost jsou uvedeny v příslušném formuláři.
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
CHVÁTAL, M. Geologie. Praha: Fortuna.
JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc s.r.o., 2014.
KINCL, L. a kol. Biologie rostlin. Praha: Fortuna, 2010.
KOČÁREK, E. Biologie člověka 1. Praha: Scientia, 2010.
KOČÁREK, E. Genetika. Praha: Scientia, 2005.
KUBÁT a kol. Botanika. Praha: Scientia, 2012.
KUBIŠTA, V. Obecná biologie. Praha: Fortuna, 2010.
NOVOTNÝ, I. a kol. Biologie člověka. Praha: Fortuna, 2015.
ROSYPAL, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2011.
SMRŽ, J. a kol. Biologie živočichů. Praha: Fortuna, 2004.
ŠMARDA, J. Genetika. Praha: Fortuna, 2010.
ŠLÉGL, J. a kol. Ekologie. Praha: Fortuna, 2010.
ZÁVODSKÁ, R. Biologie buněk. Praha: Scientia, 2006.
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: UK Karolinum, 2008.
HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
CHOUTKA, M., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Olympia, 1991.
GRIM, M.; DRUGA, R. et al: Základy anatomie 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha: UK Karolinum, 2007.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: UK Karolinum, 2007.
Aktuální pravidla plavání, gymnastiky, atletiky, volejbalu a basketbalu.
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
Studium je koncipováno tak, aby byl absolvent připraven pro navazující magisterské studium učitelství biologie pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, případně dalších blízkých studijních programů. Absolvent najde uplatnění na trhu práce zejména ve školství (jako asistent, vychovatel), ve státní správě, v domech dětí a mládeže, v ekologických centrech, v přírodovědných stanicích, v organizacích zabývajících se ochranou přírody, příp. v muzeích a dalších institucích, kde jde o bezprostřední styk s lidmi včetně osob se speciálními potřebami vyžadující odbornou přípravu poskytovanou tímto studiem.
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Bakalářské studium studijního programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání poskytuje absolventovi vysokoškolskou kvalifikaci v širokém spektru profesionálního uplatnění v oblasti tělesné výchovy a sportu. Předpokládá se, že jeho prioritou bude pokračování vzdělávání v navazujícím magisterském studiu učitelství tělesné výchovy. Je však plně připraven po stránce vědomostní, dovednostní, metodické i organizační k vedení zájmové tělovýchovné a sportovní činnosti mládeže i dospělých ve sportovních klubech a tělovýchovných zařízeních, ve střediscích volného času, v domovech mládeže, fitness centrech, cestovních organizacích, ve státní správě apod. Systém povinně volitelných předmětů mu umožňuje získat vyšší trenérskou, cvičitelskou aj. kvalifikaci ve vybraných tělovýchovných a sportovních aktivitách. Absolvent není kvalifikován pro učitelství tělesné výchovy.