Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Německý jazyk a literatura s didaktikou (0111VD300007)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Německý jazyk a literatura s didaktikou (P0111D300007)
    Forma studia: kombinovaná
    Druh studia: doktorské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 1
    Standardní doba studia: 4 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 30.04.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Doktorský studijní program Německý jazyk a literatura s didaktikou navazuje na ukončené studium německého jazyka a literatury v magisterském stupni buď učitelského, nebo odborného zaměření. Usiluje o interdisciplinární pojetí oboru (tedy jazyka i literatury) s důrazem na didaktiku vzdělávacího procesu v cizích filologiích (v tomto případě německé filologie). Prohlubováním získaných vědomostí a dovedností směřuje doktorské studium k vyšší oborové specializaci v německé jazykovědě a literární vědě, především ale připravuje k metodologicko-didaktické aplikaci nabytých poznatků.

      Doktorský studijní program se primárně zaměří na prohlubování a rozšiřování znalostí z oboru německé lingvistiky, literární vědy a didaktiky v oblasti vzdělávání. Doktorský studijní program nabízí navíc v literární oblasti doplnění odborných znalostí ve specifickém zaměření na německojazyčnou literaturu pro děti a mládež, rakouskou a německojazyčnou švýcarskou literaturu a na německy psanou literaturu z českých zemí, v oblasti lingvistické na aplikovanou lingvistiku (ve srovnání různých teoretických přístupů) a teorii a analýzu diskursu, to vše s cílem širší integrace pomezních disciplín (např. sociolingvistiky a pragmalingvistiky ve spojení s komunikačními vědami, kulturologií a psychologií z perspektivy dichronního a synchronního zkoumání jazyka). V nedidaktické části tak prohlubování vědomostí může směřovat k užší specializaci na německou lingvistiku nebo na zvolená období literárního vývoje německé literatury. V oblasti didaktické jsou navíc prohlubovány poznatky z nelingvistických disciplín, které se orientují na zprostředkování literatury a reálií jako reprezentantů cílové kultury se zohledněním sémiotických kategorií „své“, „cizí“ a „společné“. Doktorský studijní program chce položit základy samostatné vědecké práce a vytvořit podmínky pro publikační činnost absolventů.

      Jedná se o program bez specializace.

       

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška je vedena formou odborné rozpravy, která se týká představy o vlastní výzkumné a tvůrčí práci a prokázání základní orientace v odborné literatuře. K této části rozpravy předkládá uchazeč spolu s přihláškou písemný projekt výzkumné práce v rozsahu do 10 stran, v níž se prověřují znalosti obecně teoretických základů oboru a znalosti týkající se navrženého tématu disertace uchazeče ve zvoleném zaměření. Projekt by měl být předložen v jazyce, na který se student specializuje. Projekt by měl obsahovat charakteristiku výzkumné problematiky, základní představu o cíli a struktuře dané problematiky, uvažované metody teoretické a výzkumné práce a odbornou literaturu

      Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijetí je získání minimálně 7 bodů.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v doktorském studijním programu je řádné ukončení studia v magisterském studijním programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 10.06.2022 Do: 10.06.2022
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2022 Do: 24.06.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Absolvent je vybaven podrobnou znalostí problematiky v oblasti tématu své disertační práce a znalostmi i dovednostmi z jí blízkých disciplín. Je připraven pro pedagogické působení v terciární sféře vzdělávání, avšak i pro manažerskou i samostatnou vědeckou práci ve svém oboru, případně na svůj další kvalifikační růst v akademickém vzdělávání. Vyjadřuje se v němčině, angličtině a češtině k odborným tématům, umí prezentovat své závěry na mezinárodních konferencích, má zkušenost s publikační, ediční a grantovou činností. Je schopen zásadním způsobem přispět k řešení jazykem a kulturou podmíněných problémů interkulturně propojené společnosti i v mezinárodním měřítku (v kulturních a politických institucích EU apod.).