Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Speciální pedagogika (0111TA190014)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Speciální pedagogika (N0111A190014)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 30
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    26 / 83

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Studium navazuje na bakalářský studijní program Speciální pedagogika.

      Program je zaměřen na speciální pedagogiku v jednotlivých obdobích života člověka se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním.  Cílem studijního programu je připravit odborníky – speciální pedagogy s širokým společenskovědním rozhledem zaměřeným na pedagogicko – psychologické disciplíny, s důrazem na speciálně pedagogickou činnost v základních školách speciálních (§16 a §48 školského zákona) a na odbornou činnost ve školských poradenských zařízeních. Studijní program je odborně zaměřen na vzdělávání odborníků (speciálních pedagogů) připravených k aplikaci diagnostických a vzdělávacích metod a k výkonu aktivizačních činností zaměřených na osoby se znevýhodněním, s důrazem na prevenci sekundárních důsledků znevýhodnění. S ohledem na metodický pokyn MŠMT „Rámcové požadavky na studijní programy“ musí být uchazeč absolventem bakalářského studia Speciální pedagogiky, jehož absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků.

      Studijní program respektuje vyváženost oborové, pedagogické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů přípravy speciálního pedagoga, jak je definuje MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika, oboru Speciální pedagogika na PedF UK (viz http://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/szz-bakalarske). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu 15 - 20 minut, přesný časový limit bude oznámen před zahájením konání testu.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2022 Do: 21.06.2022
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 27.06.2022 Do: 28.06.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové přípravy odborníka – speciálního pedagoga a s ohledem na Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), jsou tedy přijímáni na základě přijímacích zkoušek absolventi bakalářského studijního programu Speciální pedagogika. Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím studiu, včetně jejich výsledků, spolu s přihláškou nejpozději do 28. 02. 2022. Shodu předchozího studia s programem posuzuje garant studijního programu do 30. 04. 2022.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      BARTOŇOVÁ, Miroslava, PIPEKOVÁ, Jarmila, a VÍTKOVÁ, Marie (eds.) Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.

      BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.

      BENEŠ, Pavel a VRUBEL, Martin. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-264-2.

      ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.

      FIALOVÁ, Ilona, OPATŘILOVÁ, Dagmar a PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.

      FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.

      HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.

      HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.

      HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. 2 sv. ISBN 80-7216-096-6.

      JARKOVSKÁ, Lucie et al. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.

      KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.

      KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora a BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.

      KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9

      KOČOVÁ, Helena a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-247-5705-6.

      KVĚTOŇOVÁ, Lea, ed. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.

      LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.

      LECHTA, Viktor. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8.

      MUŽÁKOVÁ, Monika. Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody v životě člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-170-8.

      OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami = Education of persons with severe disability and multiple disability. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.

      SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.

      SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.

      ŠIŠKA, Jan. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0992-4.

      ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

      VÁGNEROVÁ, Marie, MAREK, Jakub a CSÉMY, Ladislav. Bezdomovectví ve středním věku: příčiny, souvislosti a perspektivy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4054-9.

      VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.

      VALENTA, Milan et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.

      Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Absolvent navazujícího magisterského programu zvládá v oblasti specializované odbornosti základní teorii i praxi, běžné i alternativní způsoby výchovy a vzdělávání jedinců se zdravotním i sociálním znevýhodněním. Má poznatky ze speciálně pedagogické diagnostiky a komplexní rehabilitace. S diagnostickou činností souvisí připravenost absolventa na včasnou intervenci, použití konkrétních metod a technik, které pomohou postiženému jedinci odstraňovat či zmírňovat jeho specifické problémy. Absolventi uplatní svou kvalifikaci v základních školách speciálních (§16 a §48 školského zákona), ve školních poradenských pracovištích a školských poradenských zařízeních, v zařízeních pro osoby se zdravotním postižením, v domovech pro seniory, v zařízeních institucionální péče o děti, v nevládních organizacích, v nadacích a na úřadech práce apod. Současně může absolvent v případě zájmu pokračovat v dalším vzdělávání v rámci doktorského studia.