Termín podání přihlášky: | 28.02.2022 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (B0114A090014) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 5 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
3 / 12Termín podání přihlášky: | 28.02.2022 |
---|
Český jazyk se zaměřením na vzděláván - maior
V tříletém bakalářském studijním programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání vychováváme bohemisty se znalostí současné češtiny, jejího systému i užití v komunikaci, a s nezbytnými znalostmi jejího historického vývoje. Studijní předměty jsou voleny a koncipovány tak, aby se absolvent stal odborníkem v oblasti českého jazyka, a to se zřetelem ke skutečnosti, že prioritou absolventa bakalářského studia je navazující magisterské studium Učitelství pro 2. stupeň základní školy a střední školy – český jazyk. Konkrétní studované lingvistické předměty jsou například: Proseminář českého jazyka spojený s úvodem do studia a se základy jazykovědy, následovaný studijními předměty: Fonetika a fonologie českého jazyka, Morfologie českého jazyka a variační sociolingvistika, Lexikologie a sémantika českého jazyka, Syntax českého jazyka a textová lingvistika, Vývoj českého jazyka a Stylistika českého jazyka a teorie jazykové kultury. Didakticky jsou zaměřeny povinné předměty Ontogenetický vývoj řeči, Základy didaktiky jazyka a Oborová praxe. Tyto povinné předměty jsou doplněny prakticky orientovanými volitelnými předměty. Zároveň je v rámci studia kladen důraz na rozvoj komunikační kompetence studenta. Literární část studia je zaměřena prioritně na výchovu budoucího učitele, ale i zasvěceného vykladače literatury. Zvláštní důraz je kladen na kreativní přístup k interpretaci literárních textů a na pěstování schopnosti komunikovat o literatuře s širokou veřejností. Základním předmětem, z něhož vychází veškerá další výuka, je teorie literatury. Dějiny literatury kladou důraz na literaturu 20. a 21. století. Součástí programu je rovněž seminář světové literatury. Součástí studijního plánu je rovněž seminář z didaktiky literatury zaměřený na rozvoj čtenářství. Absolvent má možnost uplatnění v různých profesích, např. jako nakladatelský redaktor, editor, pracovník v médiích, v oblasti školství jako vychovatel nebo jako asistent pedagoga.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání - minor
Bakalářský studijní program navazuje na středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Propojuje oblasti umění a jejich teorie s výtvarnou pedagogikou a oborovou didaktikou, se základy učitelské propedeutiky.
Bakalářský program je zaměřen na rozvoj studentů v oblasti reflektované autorské tvorby i oblasti vizuální komunikace. Důraz je kladen na rozvoj vizuální gramotnosti studentů, získání znalostí teorie a dějin umění, základů oborové didaktiky a rozvoj reflektivního přístupu k vlastní autorské umělecké tvorbě. Cílem studijního programu je rozvíjet vizuální gramotnost studentů a schopnost využívat výtvarného umění ve vizuálně komunikující kultuře s ohledem na expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším rozvoji, kultivaci a demokratizaci společnosti.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je písemná a má dvě rovnocenné části, které se konají společně. Uchazeč získává max. 40 bodů, délka trvání testu (obou částí) max. 60 minut.
1. Test z českého jazyka, sestávající z oblasti normativní, z oblasti ověřující porozumění textu a schopnost práce s ním a z oblasti obecných poznatků o jazyce a jazykovědě. (10 otázek, max. 20 bodů).
2. Test z dějin české literatury a literární teorie (10 otázek, max. 20 bodů).
Ad 1) Budou prověřovány:
(i) bezpečné ovládání pravidel českého pravopisu a morfologické a syntaktické normy spisovné češtiny;
(ii) znalost učiva českého jazyka v rozsahu učebnic pro střední školy (podle publikací uvedených v kapitole Doporučená literatura);
(iii) schopnost jazykové analýzy a práce s textem, které mají ukázat uchazečovu orientaci v jazykovém systému češtiny a schopnost řešit jazykové problémy vyskytující se v textu.
Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.
Ad 2) Písemný test slouží k prověření znalostí uchazečů z dějin literatury od nejstarších dob po současnost, znalosti základních pojmů z literární teorie a celkový kulturní přehled z hlediska současnosti i historie.
Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Přijímací řízení do studia je jednokolové a prověřuje:
-orientaci uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury
-vizuální gramotnost uchazeček/uchazečů
-schopnost využít výtvarných prostředků k autorskému vyjádření
Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů
Minimální počet bodů pro úspěšné složení testu je 15 bodů. Pokud uchazeč této hranice nedosáhne je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.
Oborový test
Prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře. Součástí testu jsou úkoly prověřující schopnost verbálně i malířsky interpretovat předložená umělecká díla.
Oborový test má tyto části:
1) Historie a současnost výtvarného umění (0–10 bodů)
2) Verbální interpretace uměleckého díla (0-6 bodů)
Uchazeč/ka napíše na maximálně šest řádek odpovědi na otázky k předložené reprodukci uměleckého díla. Kritéria hodnocení: věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.
3) Malířská/kresebná interpretace uměleckého díla (0-12 bodů)
Uchazeč/ka volně zpracuje téma předloženého uměleckého díla, na které malířsky/kresebně barevně reaguje. K tomu použije dostupné výtvarné prostředky (pastelky, tužka, fixa aj.). Kritéria hodnocení: úroveň výtvarného vyjádření; smysl pro barevné řešení, kompozici a obsah; použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku.
4) Kresebná studie podle skutečnosti: (0-12 bodů)
Kresba tužkou – kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá. Kritéria hodnocení: rozvržení kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů; vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky; kvalita linie a kontrastu; vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů. K praktické oborové zkoušce si přineste: měkkou tužku, plastickou pryž, pastelky, olejové pastely, fixy, které se nepropíjí.
Část přijímací zkoušky „Oborový test z výtvarné výchovy“ je shodná pro všechny studijní programy Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání minor/maior a v plném plánu. Uchazeč ji tak vykoná pouze jednou.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 06.06.2022 | Do: | 21.06.2022 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 27.06.2022 | Do: | 28.06.2022 |
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007.
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 2. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2013.
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 4. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.
HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 1998.
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009.
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. (příp. novější vydání)
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií: zpracováno podle Katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. (příp. novější vydání)
Pravidla českého pravopisu. (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Praha: Academia, 2005.
BRUKNER J., FILIP, J. Malý poetický slovník, Praha 1984
LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku, Praha 2006
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.
LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.
MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.
ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
Absolvent bude vybaven komunikačními dovednostmi, které bude moci uplatnit všude tam, kde se očekává kulturní, kultivované a funkčně adekvátní spisovné jazykové vyjadřování, ve formě mluvené i psané, a všude tam, kde se očekává dovednost všestranného hodnocení jazykových projevů nebo hodnocení projevů umělecké literatury. Bude mít vynikající předpoklady pro další bohemistickou a literárněvědnou materiálovou práci, např. na excerpční úrovni.
Široké budou možnosti jeho uplatnění v humanitních, zejména slovesných oborech, v kultuře, v státní správě, v oblastech vyžadujících komunikaci s veřejností, v tiskových odborech nebo médiích (nakladatelský redaktor, editor), v oblasti vzdělávání (jako vychovatel nebo jako asistent pedagoga). Velmi dobře se také uplatní všude tam, kde se očekává rozvinutá sociální a komunikační kompetence (lektoři v zařízeních pro volný čas atp.). Díky svému jazykovědnému a literárněvědnému vzdělání bude moci zastávat i méně expertní pozice v jazykovědných či literárněvědných pracovištích. Absolvent je připraven pro navazující magisterské studium učitelství českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, případně dalších blízkých studijních programů v oblasti bohemistiky.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Absolvent/ka nalezne uplatnění jako asistent/ka pedagoga, vychovatel/ka ve školních a mimoškolních zařízeních, lektor/ka v galeriích a muzeích i dalších kulturních institucích, lektor/ka zájmových činností a volnočasových aktivit ve škole i v dalších vzdělávacích institucích a zařízeních pro děti a mládež.
Absolvent/ka plného studijního plánu také jako tvůrce multimediálních výukových materiálů a pomůcek či kurátor/ka a lektor/ka kulturních a společenských aktivit pro děti a dospělé. Uplatní se i ve veřejnoprávní i soukromě mediální komunikaci, v institucích v oblasti uměleckého a kulturního vzdělávání.