Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství hry na nástroj (0114TA300092 / 0114TA300120) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy (N0114A300092)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 3
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    0 / 1

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání.

      Cílem studijního programu je poskytnout jeho absolventům ucelené magisterské vzdělání, které je připraví pro profesi učitele hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ. Studijní program zohledňuje proporčnost kognitivní, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy, přičemž oborové poznatky získané v bakalářském stupni jsou v souladu se standardy učitelské přípravy MŠMT dále systemizovány a aplikovány v oborové didaktice a odborných předmětech s ní úzce souvisejících.
      Absolventi studijního programu jsou kompetentní samostatně vytvářet školní vzdělávací programy ve vzdělávací oblasti Umění a kultura. Jsou připraveni vyučovat hudební výchovu se všemi jejími aspekty ve sféře znalostí a dovedností.
      Studijní program staví na tvůrčí činnosti v oblasti hudební výchovy a její didaktiky. Oborová složka je zaměřena na hlubší porozumění hudebněvýchovné problematiky, která se promítá do výuky hudební výchovy na základní a střední škole. Hudební jevy a pojmy jsou představovány v širších souvislostech a vztazích mezi jednotlivými druhy vědy a umění. Hudebně didaktická složka je založena na poznatcích získaných v hudebně pedagogickém výzkumu a na osvědčených postupech ověřených v praxi.
      Hudebně teoretická a pedagogická složka může být následně prohloubena v doktorském studijním programu, např. Hudební teorie a pedagogika.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

       

      Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Studium magisterského programu Učitelství hry na nástroj navazuje na bakalářský studijní program Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání. Je určeno k získání plné kvalifikace k pedagogické, didakticko-umělecké, organizační a sociální práci v oboru. Dělí se na dvě profilace – hru na klavír a hru na smyčcové nástroje. Tyto nástroje jsou základně využívány i v oboru Hudební výchova a jejich výuka na pedagogické fakultě má dlouholetou tradici. Z předmětů teoretických, uměleckých i pedagogických si studenti odnášejí jak osobní odborný růst, tak znalosti a dovednosti potřebné k samostatné práci při vzdělávání mládeže i dospělých. Samostatným projektem studia je absolventský koncert. Schopnost dostát všem nárokům teoretického a didaktického studia a zároveň se umělecky prezentovat a organizačně takovou akci zabezpečit dává studentovi velké odborné zázemí pro práci učitele hudby ve všech typech ZUŠ, ZŠ a SŠ. Absolvent je plně vybaven kompetencemi jak v oblasti odborné, tak v oblasti řídící, organizační, administrativní, všeobecně vzdělávací, osobnostně a profesně kultivující. Je plně kvalifikován k všestranné pedagogické a organizační práci na základních uměleckých školách, může působit jako odborný pracovník pro zájmovou činnost, v oborové kombinaci s Hudební výchovou se jako nadstandardně umělecky připravený učitel uplatní na základních a středních školách, může vyučovat hudební pedagogiku a hudební psychologii na školách s hudebním uměleckým zaměřením. Je učitelem hudby s kompetencemi k vyučování v individuální i kolektivní výuce.

      Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je talentová (celkem 30 bodů) má část ústní (15 bodů) a praktickou (15 bodů). 
      Ústní část – motivační pohovor na hudebně-pedagogické téma, hudební teorie, dějiny hudby, všeobecný kulturní rozhled.
      Praktická část – v rozsahu výstupních požadavků praktické části státní závěrečné zkoušky bakalářského studia oboru Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. Její obsah viz web katedry hudební výchovy PedF.
      Podle svého uvážení si uchazeč zajistí vlastního korepetitora.

      Uchazeč musí u talentové zkoušky z HV získat nejméně 6 bodů (z 15) z ústní a 6 bodů (z 15) z praktické zkoušky. Stačí, aby jeden ze stanovených limitů splněn nebyl, a uchazeč u zkoušky neprospěl.

      2) Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je talentová v rozsahu výstupních požadavků státní závěrečné zkoušky bakalářského studia programu Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání. Její obsah viz http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/bc-studium/hra-na-nastroj/statni-bakalarska-zkouska/

      Přijímací zkouška vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací talentová. zkouška má část praktickou a ústní. Přijímací zkouška je zaměřena na zjištění úrovně uměleckého talentu, interpretační erudice, znalostí, dovedností a komunikačních a sociálních schopností, jež jsou nezbytné pro následující didakticko-pedagogická studia programu. Uchazeč předloží seznam nastudovaného repertoáru za období bakalářského studia.
      Praktická část (20 bodů):

      Přibližně třicetiminutový reprezentativní program. 1 skladba velkého rozsahu (sonáta, svita, cyklus skladeb, variace, koncert), 1 koncertní etuda, 2 skladby odlišných stylových období.

      Hra zpaměti je podmínkou.

      Ústní část (10 bodů):
      Dějiny nástroje, literatura nástroje – koncertní, instruktivní, motivační pohovor.

      UCHAZEČ PŘILOŽÍ K ELEKTRONICKÉ PŘIHLÁŠCE NASKENOVANÉ SDĚLENÍ, ZDA SE HLÁSÍ KE STUDIU HRY NA KLAVÍR NEBO NA SMYČCOVÉ NÁSTROJE (NAPŘ. HOUSLE, VIOLONCELLO).

       

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy  (pedagogika,  psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2022 Do: 21.06.2022
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 27.06.2022 Do: 28.06.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů.

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2022.

      Posuzovány jsou složky učitelské přípravy: 1a) pedagogicko-psychologická příprava, 1b) oborová didaktika, 2) obor, 3) praxe. Vyžadované kredity pro jednotlivé složky:

       

      I.          Učitelské studijní programy s plnými studijními plány - dříve tzv. jednoobor

      •                  1a) pedagogicko-psychologická příprava 6 kreditů

      •                  1b) oborová didaktika 4 kredity,

      •                  2) obor 60 kreditů,

      •                  3) praxe 2 kredity

       

      II.        Učitelské studijní programy ve sdruženém studiu, se studijními plány maior (hlavní studijní plán) a minor (přidružený studijní plán) – dříve tzv. dvouobor

      Za studijní program „maior“ i za studijní program „minor“ ve sdruženém studiu, do kterého se uchazeč hlásí, se vyžadují kredity pro jednotlivé složky učitelské přípravy za oba programy takto:

      •                  1b) oborová didaktika 4 kredity,

      •                  2) obor 60 kreditů,

      •                  3) praxe 2 kredity.

      Pro program „maior“ se navíc vyžaduje složka 1a) pedagogicko-psychologická příprava v rozsahu 6 kreditů.

       

      Uchazeči z ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT (viz výše) a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2022) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2022, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 5. 2022. Ten, kdo splní podmínku příbuznosti programu, bude pozván k přijímací zkoušce. Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      SMOLKA, J. A KOL. Dějiny hudby. Brno; Praha: Togga, 2001

      KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter, 2002 a jiná vydání.

      ZENKL, L. ABC hudebních forem. Praha: Editio Bärenreiter, 2006 a jiná vydání.

      SEDLÁK, F.; VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.

      Notový materiál evropské klasické nástrojové hudby 17.–21. stol.

      Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      SÝKORA, V. J. Dějiny klavírního umění I-III. Netolice : Jc-Audio, 2005–2010.

      NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha : SPN, 1983.

      PODHRADSKÁ, V.; SKLADANÝ, J. Dejiny a literatura huslí a violy I-III. Bratislava : VŠMU, 1988.

      Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18.–20. stol. Notový materiál.

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:

      - katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/

      - katedry psychologie, viz http://kpsold.pedf.cuni.cz/index.php?p=5

      - katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Předpokládané uplatnění absolventa v následujících pracovních pozicích

      Primární uplatnění:

      - učitel hudební výchovy na 2. stupni základní školy a na škole střední.

      Sekundární uplatnění:

      - asistent pedagoga, volnočasový pedagog v zařízeních pro zájmovou činnost dětí, mládeže a dospělých v uvedeném oboru;

      - pracovník ve státní správě nebo soukromé sféře v oblasti kultury, osvětové činnosti, vzdělávání dospělých.

       

      Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent je plně vybaven kompetencemi jak v oblasti odborné, didaktické a pedagogické, tak v oblasti řídící, organizační, administrativní, všeobecně vzdělávací, osobnostně a profesně kultivující. Je plně kvalifikován k všestranné pedagogické a organizační práci na základních uměleckých školách, může působit jako odborný pracovník pro zájmovou činnost, v oborové kombinaci s Hudební výchovou se jako nadstandardně umělecky připravený učitel uplatní na základních a středních školách, může vyučovat hudební pedagogiku a hudební psychologii na školách s hudebním uměleckým zaměřením. Je připraven pracovat v profesích vyžadujících práci s lidmi v rámci svého odborného základu. Je aprobovaným učitelem pro výuku na ZUŠ, ZŠ a SŠ. Je učitelem hudby s kompetencemi k vyučování v individuální i kolektivní výuce. Absolventi magisterského studijního programu mají četné příležitosti dalšího vzdělávání. Na magisterské studium navazuje úzce specializované vědecké doktorandské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika, jež umožňuje získání titulu Ph.D. Katedra realizuje též rigorózní řízení s možností získání titulu PhDr.