Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích se specializací Řízení (0988TA2400020032)

    Fakulta: Fakulta humanitních studií
    Studijní program: Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích (N0988A240002)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická, Listinná

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 31.03.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Studijní program (SP) je akreditován ve vzdělávací oblasti sociální práce. Zaměřuje se buď na přípravu vedoucích pracovníků a pracovnic pro střední a vrcholovou úroveň řízení, nebo na přípravu supervizorek a supervizorů pro oblast sociálních služeb nebo služeb, jejichž součástí je sociální práce (např. zdravotnictví nebo školství). Sociální práce jako vědní disciplína vychází z dalších vědních disciplín, zejména filosofie a etiky, sociologie nebo psychologie, ale SP čerpá též z tvůrčí činnosti organizačních studií, managementu, ekonomie, administrativy, ošetřovatelství, sociálního lékařství, či práva. Řízení rozvoje sociálních a zdravotních služeb vychází z evropského kontextu harmonizace právního prostředí, zajišťování jejich dostupnosti, hodnocení kvality a sdílení zkušeností z praxe. Velký důraz je kladen na responzivitu služeb v přirozeném prostředí, potřeby a práva uživatelů a uživatelek a jejich blízkých a podporu pomáhajících pracovníků a pracovnic. Studium poskytne teoretické poznatky, metodologii výzkumu pro oblast sociální a zdravotní a osvojení nových praktických dovedností díky vysokému podílu praxe. Studium poskytuje studentům a studentkám také adekvátní možnost podílet se aktivně na výzkumných projektech (formou studentských prací, zapojení do výzkumných projektů, účastí na konferencích apod.) i na inovativních projektech s uživateli a poskytovateli služeb. Obor připraví absolventa pro regulované povolání dle zákona 108/2006 Sb. V daném pojetí se jedná o obor unikátní, který není jinde v České republice v této podobě a rozsahu vyučován.

      V prezenční formě se program vypisuje pouze ve specializaci Řízení. V kombinované formě se program vypisuje ve specializaci Řízení a specializaci Supervize

      Předpokladem pro studium v tomto magisterském studijním programu je schopnost reflexe a kritického myšlení, dobré komunikační dovednosti, základní orientace v oblasti sociální práce a též schopnost samostatně pracovat s odbornými texty v angličtině nebo němčině.
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Přijímací zkouška má podobu ústního pohovoru sestávajícího z rozpravy nad motivačním dopisem a životopisem a diskuse k vybraným tématům z doporučené literatury.

      V procesu ústního pohovoru se hodnotí:
      1. Schopnost reflexe a kritického myšleni (v kontextu vlastních zkušeností a schopností ve vztahu k oboru sociální práce a Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích): max 10 b
      2. Základní přehled v oblasti sociální práce a řízení/supervize (na základě předepsané literatury včetně cizojazyčného textu): 10 b
      3. Komunikační dovednosti (prezentační dovednosti, schopnost diskutovat, empatie a asertivita): max 5 b

      Odborná četba:
      • Radka Janebová. Teorie a metody sociální práce – reflexivní přístup. Univerzita Hradec Králové, 2014.
      • Zuzana Havrdová, Olga Šmídová, Jiří Šafr, Ingrid Štegmannová a kol. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu Vydala Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2011
      • Zuzana Havrdová, Martin Hajný a kol. Praktická supervize. Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén 2008.
      • Bohumila Baštecká, Veronika Čermáková a Milan Kinkor. Týmová supervize. Praha: Portál 2016 (pro specializaci supervize)
      • Peter Ferdinand Drucker. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Třetí, rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2015. (pro specializace řízení)
      • Zákon 108/2006 o sociálních službách a vyhláška 505/2006, MPSV (pro ty, kdo neabsolvovali studium sociální práce)
      • SCHWARTZ, S. H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1).
      • (alternativa pro němčináře): MOHLER, P. Ph., WOHN, K. (2005) Persönliche Wertorientierungen im European Social Survey, ZUMA-Arbeitsbericht Nr. 01.

      Odkazy na on-line verze cizojazyčných textů jsou na https://fhs.cuni.cz/FHS-2217.html

      Podkladem pro ústní zkoušku je motivační dopis a profesní životopis, případně doklady o absolvovaných kurzech dalšího vzdělávání a výcvicích. U uchazeček a uchazečů, kteří neabsolvovali obor sociální práce, též seznam předmětů absolvovaných v bakalářském programu.

      - Motivační dopis obsahuje: stručné zdůvodnění zájmu studovat v magisterském programu Řízení a supervize obor Sociální práce ve specializaci řízení (nebo specializaci supervize právě na FHS UK, a to z hlediska dosavadní odborné profilace; stručná reflexe vlastních dispozic v roli lídra (resp. supervizora) v sociální nebo zdravotnické oblasti, včetně konkrétních argumentů (např. objasnění vlastních postojů a způsobů rozhodování, prezentace poznání, dovedností a zkušeností); stručné vyjádření ke vztahu absolvovaného bakalářského programu/oboru studia k předpokládanému programu studia, do kterého podává uchazeč/ka přihlášku, a současně i popis zkušeností vztahujících se k oboru sociální práce (včetně přehledu absolvovaných předmětů podstatných z hlediska minimálních standardů vzdělávání v sociální práci (viz web ASVSP);
      - Profesní životopis uchazeče/uchazečky (CV) obsahuje: dosavadní průběh vzdělání a dalšího vzdělávání, případné odborné výcviky, pracovní zkušeností a/nebo zkušenosti z praxe v oboru i mimo něj (včetně dobrovolnických aktivit) se stručnou charakteristikou pozic a rolí.

      Tyto podklady doporučujeme studentkám a studentům přinést k přijímací zkoušce. Žádné předložené materiály nejsou samy o sobě hodnoceny, slouží pouze jako podklady pro vlastní výkon uchazeče u zkoušky.

      Celkem je možné získat u přijímací zkoušky 25 bodů. Bodovou hranici pro přijetí stanoví děkan s přihlédnutím k počtu uchazečů skládajících přijímací zkoušku a kapacitním možnostem fakulty.
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 01.06.2022 Do: 10.06.2022
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 11.06.2022 Do: 30.06.2022
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Přihlášky ke studiu lze podávat do 15. srpna 2022.

      Přijímací zkouška má podobu ústního pohovoru v češtině, slovenštině, angličtině nebo ruštině sestávajícího z rozpravy nad motivačním dopisem a životopisem a diskuse nad tématem z oblasti managementu sociálních služeb a/nebo zdravotnictví.
      V procesu ústního pohovoru se hodnotí:
      1. Schopnost reflexe a kritického myšleni (v kontextu vlastních zkušeností a schopností ve vztahu k oboru): max. 10 bodů
      2. Základní přehled v oblasti sociální práce a řízení (na základě předchozího vzdělání, zkušeností a dobrovolné četby): max. 5 bodů
      3. Komunikační dovednosti (schopnost diskutovat, empatie a asertivita): max. 5 bodů

      Odborná četba pro dobrovolnou přípravu:
      VISSER, Max. Critical management studies and “mainstream” organization science: A proposal for a rapprochement. International Journal of Organizational Analysis. 2010, roč. 18, č. 4, s. 466–478. ISSN 1934-8835.
      PAYNE, Malcolm. The Social Construction of Social Work Theory. In: Modern Social Work Theory. 2014. S. 3-30.
      U ústního pohovoru lze získat max. 20 bodů. Bodovou hranici pro přijetí stanoví děkan fakulty s přihlédnutím k počtu uchazečů a kapacitním možnostem fakulty.

      V případě, že přijatý uchazeč nebude umět dostatečně český jazyk, může dostat pro první rok studia individuální studijní plán, jenž mu uloží se český jazyk naučit. Doba studia se v takovém případě může prodloužit o rok.

      Jednou z podmínek přijetí dle vyhlášení mimořádného přijímacího řízení v souladu se zákonem č. 67/2022 Sb. o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace je doložení dokladu o poskytnuté dočasné ochraně dle zákona č. 65/2022 Sb.
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Další informace o programu a kontakty naleznete zde: http://fhs.cuni.cz/FHS-2139.html
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Absolventky a absolventi se orientují v evropských i českých systémech sociální a zdravotní péče a sociální politiky, umí objasnit souvislosti mezi faktory sociálního a ekonomického prostředí a jejich dopady na řízení organizace. Jsou schopni identifikovat a zkoumat důležitá témata oboru, analyzovat situaci, ve které se organizace nachází, plánovat a podporovat její rozvoj s ohledem na společenský zájem i specifické potřeby uživatelů, lidská práva a etiku poskytování služeb.

      Profil absolventa navazuje na jeho předchozí kvalifikaci v bakalářském, příp. magisterském programu, který jej připravil pro některou regulovanou i neregulovanou „pomáhající“ profesi (sociální pracovník, zdravotně – sociální pracovník, zdravotnický pracovník aj.). Odpovídá multidisciplinárnímu pojetí oblasti sociální práce, a vybavuje absolventky a absolventy kvalifikačními požadavky pro povolání sociálního pracovníka v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, a to pro úroveň středního nebo vyššího managementu v organizacích služeb sociální práce a v organizacích koordinujících služby sociální práce. Kvalifikace absolventkám a absolventům umožňuje zastávat manažerské pozice v sociálně-zdravotních nebo zdravotních službách. Absolventky a absolventi dále mohou působit jako supervizorky a supervizoři, výzkumnice a výzkumníci, příp. analytičtí pracovníci a pracovnice v sociálních nebo zdravotnických institucích.