Termín podání přihlášky: | 31.03.2021 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání (B0114A280007) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 5 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Termín podání přihlášky: | 31.03.2021 |
---|
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání – maior
Bakalářské studium oboru Tělesná výchova a sport se zaměřením je koncipován jako předstupeň navazujícího magisterského studia Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy. Obor neposkytuje kvalifikaci pro práci učitele na jakémkoli stupni školy, jeho absolvování připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky pro široké uplatnění v profesích vázaných na tělovýchovné a sportovní volnočasové aktivity dětí, mládeže i dospělých, na práci v institucích, které s těmito aktivitami souvisejí. Oborová příprava pro práci v tělesné výchově a sportu je založena na povinných předmětech všeobecného univerzitního základu, včetně složky biomedicinských disciplín, dále antropomotoriky, kineziologie, historie a současnost tělesné kultury, sportovního tréninku, psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu a dalších. Pohybové dovednosti, didaktické, metodické a organizační vybavení získávají studenti ve sportovních disciplínách, jako je atletika, gymnastika, plavání, sportovní hry, outdoorové aktivity, lyžování, bruslení a lední hokej, sporty a pobyt v přírodě, ve zdravotní tělesné výchově, sportovních masážích a regeneraci aj. Vzdělávání se realizuje v podobě průběžné semestrální výuky či formou internátních kurzů. Absolvování uvedených disciplín zakládá základní stupeň metodicko organizační, trenérské nebo cvičitelské kvalifikace. Skupina povinně volitelných předmětů vytváří nadstavbu, z níž si student vybírá disciplíny dle svého zájmu a předpokládané budoucí profesní orientace. Student je souběžně vzděláván ve druhém aprobačním oboru, jehož výběr je variabilní. Absolvent má vytvořeny předpoklady k úspěšnému studiu navazujícího magisterského programu učitelství tělesné výchovy.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Matematika se zaměřením na vzdělávání – minor
Cílem studia bakalářského studijního oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání je zajistit široké všeobecné vzdělání studentů v oblasti matematiky v širších souvislostech univerzitního vzdělání včetně základů pedagogiky a psychologie, rozvinout jejich matematickou kulturu a připravit je na praktické aplikace získaných poznatků při výkonu povolání, především v oblasti zájmové činnosti dětí, mládeže a dospělých a ve státní správě při zpracování dat.
Bakalářský studijní obor Matematika se zaměřením na vzdělávání byl od počátku připravován s ohledem na skutečnost, že očekávanou prioritou absolventa tohoto studia bude následné magisterské studium učitelství matematiky jako všeobecně vzdělávacího předmětu pro ZŠ a SŠ.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.
2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je talentová. Testovány jsou dovednosti v následujících sportovních odvětvích: plavání, atletika, gymnastika, sportovní hry (basketbal a volejbal).
Za každé odvětví je možno získat maximálně 10 bodů, dosažené body se za jednotlivé části talentové zkoušky se sčítají, celkově je možno dosáhnout max. 40 bodů.
V případě, že uchazeč získá ze dvou sportovních odvětví 0 bodů, celá talentová zkouška je hodnocena 0 body.
U uchazečů ke studiu oboru TV na PedF se předpokládají základní dovednosti v bruslení, lyžování a jízdě na kole. Uchazeč, který je přijatý ke studiu TV musí počítat s finančními náklady spojenými s povinností absolvovat výuku a povinné kurzy (např. sportovní vybavení, doprava, platba za kurz atd.)
PLAVÁNÍ (max. 10 bodů)
Uchazeči o studium musí zaplavat vzdálenost 100m souvisle bez přerušení jedním ze tří libovolně zvolených plaveckých způsobů kraul, prsa,znak který nesmí v průběhu plavání měnit. Kontakt se stěnami bazénu je povolen pouze při obrátce. Součástí 100m úseku je střemhlavý startovní skok (i v případě volby plaveckého způsobů znak). Pokud se uchazeč nedostaví na start, nedokončí trať nebo nesplní uvedené podmínky, nezíská žádný bod.
Dosažené časy jsou hodnoceny v rozsahu 0 - 10 bodů dle uvedené tabulky minimálních časových limitů.
Plavání - hodnocení:
muži |
|
čas |
bodové hodnocení |
do 1:12,0 |
10 |
1:12,1 - 1:13,8 |
9 |
1:13,9 - 1:15,9 |
8 |
1:16,0 - 1:18,4 |
7 |
1:18,5 - 1:21,4 |
6 |
1:21,5 - 1:25,2 |
5 |
1:25,3 - 1:29,9 |
4 |
1:30,0 - 1:36,2 |
3 |
1:36,3 - 1:44,8 |
2 |
1:44,9 - 1:56,0 |
1 |
1:56,1 a více |
0 |
ženy |
|
čas |
bodové hodnocení |
do 1:21,0 |
10 |
1:21,1 - 1:23,0 |
9 |
1:23,1 - 1:25,3 |
8 |
1:25,4 - 1:28,0 |
7 |
1:28,1 - 1:31,3 |
6 |
1:31,4 - 1:35,2 |
5 |
1:35,3 - 1:40,1 |
4 |
1:40,2 - 1:46,4 |
3 |
1:46,5 - 1:54,6 |
2 |
1:54,7 - 2:05,0 |
1 |
2:05,1 a více |
0 |
Obrátky se u jednotlivých plaveckých způsobů provádí dle platných Pravidel plavání
Pozn.:
- uchazeči musí mít plaveckou čepici
- provedení plaveckých způsobů, obrátek a startu je možno shlédnout na těchto odkazech:
ZNAK https://www.youtube.com/watch?v=_UVEVY7sz8E
PRSA https://www.youtube.com/watch?v=fuURmiekLq8
KRAUL https://www.youtube.com/watch?v=cGXqQtqUubs
ATLETIKA (max. 10 bodů)
Zkouška probíhá dle pravidel atletiky (s výjimkou šestiskoku).
100m |
||||||
muži [s] |
ženy [s] |
klasifikace |
||||
11,9 a méně |
13,9 a méně |
1 |
||||
12,0 - 12,9 |
14,0 - 15,2 |
2 |
||||
13,0 - 14,2 |
15,3 - 16,7 |
3 |
||||
14,3 a více |
16,8 a více |
4 |
||||
Šestiskok - počítá se lepší výkon ze dvou pokusů. |
||||||
muži [m] |
ženy [m] |
klasifikace |
||||
16,00 a více |
13,00 a více |
1 |
||||
15,99 - 15,00 |
12,99 - 12,00 |
2 |
||||
14,99 - 14,00 |
11,99 - 11,00 |
3 |
||||
13,99 a méně |
10,99 a méně |
4 |
||||
Míček (granát) 350 g |
||||||
muži [m] |
ženy [m] |
klasifikace |
||||
60 a více |
40 a více |
1 |
||||
50 - 59 |
32 - 39 |
2 |
||||
35 - 49 |
20 - 31 |
3 |
||||
34 a méně |
19 a méně |
4 |
||||
Běh 1500m / 800m |
||||||
muži 1500m [min] |
ženy 800m [min] |
klasifikace |
||||
4:50,0 a méně |
2:45,0 a méně |
1 |
||||
4:50,1 - 5:15,0 |
2:45,1 - 3:00,0 |
2 |
||||
5:15,1 - 6:00,0 |
3:00,1 - 3:35,0 |
3 |
||||
6:00,1 a více |
3:35,1 a více |
4 |
||||
- Šestiskok - provedení
Z místa od odrazové čáry (čára je součástí překonávané vzdálenosti) násobené skoky střídnonož, nepřerušovaně, s cílem doskákat co nejdále. Poslední, šestý skok, je proveden s dopadem na jedno nebo obě chodidla. (Pozn. Jedná se vlastně o násobné odrazy s náponem nebo odpichy (nikoliv dálkové skoky známé z gymnastiky).
- Šestiskok - měření
Od odrazové čáry k poslední stopě chodidla (chodidel) po šestém dopadu.
Celkové hodnocení atletiky |
|||||||||||
součet klasifikací |
4-5 |
6-7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
Počet bodů |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
K talentové přijímací zkoušce doporučujeme běžecké tretry!
GYMNASTIKA (max. 10 bodů)
Hodnocení je dle pravidel sportovní gymnastiky.
MUŽI
- Hrazda doskočná: náskok do svisu – výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)/ Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 3 body)
(Pozn. vzhledem k jednodušší obtížnosti výmyku ze stoje oproti svisu je sestava na hrazdě dosažné hodnocena z maxima 3 bodů)
- Kůň nadél (110 cm): roznožka (max. 2 body) / Kůň našíř (110 cm): roznožka (max. 1 body)
- Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do zášvihu – stoj spatný – připažit - výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)
ŽENY
- Hrazda dosažná (po hlavu): ze shybu stojmo nadhmatem výmyk do vzporu – přešvih únožmo pravou/levou do vzporu jízdmo – přehmat do podhmatu – toč jízdmo vpřed – přehmat do nadhmatu – přešvih únožmo pravou/levou vzad – podmet (max. 4 body)
- Kůň našíř (110 cm): skrčka s oddáleného odrazu (1 m), (max. 2 body) / Kůň našíř (110 cm): roznožka (max. 1 body)
- Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do vzporu stojmo – stoj spatný – připažit - výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)
Celkové hodnocení gymnastiky je součet bodů ze všech disciplín.
SPORTOVNÍ HRY (max. 10 bodů)
Basketbal
Test správného technického provedení, úspěšnosti střelby vrchem (nad hlavou) a dodržení pravidel: driblink zprava pravou rukou ke koši ze vzdálenosti 8 m pod úhlem 45°, dvojtakt zakončený střelbou (1. pokus), driblink doleva od koše, obrat, zleva driblink levou rukou ke koši, dvojtakt zakončený střelbou (2. pokus), driblink doprava od koše, obrat a znovu vše 2x opakovat, tj.: 6 pokusů bez přerušení za dobu 40s.
- Basketbal hodnocení:
úspěšné dvojtakty |
body |
|
6 |
5 |
|
5 |
5 |
|
4 |
4 |
|
3 |
3 |
|
2 |
2 |
|
1 |
1 |
|
Volejbal
a) Test odbití obouruč vrchem
Dvojice uchazečů provádí volejbalové odbití vrchem na vzdálenost 4 až 5 metrů. Hodnotí se technika odbití obouruč vrchem, pohyb hráče a kontrola míče.
Hodnocení (max. 3 body):
- drobné chyby v technickém provedení - 2 body,
- drobné chyby v technickém provedení + horší kontrola míče - 1 bod,
- chyby v technickém provedení odbití, nedostatečný pohyb a špatná kontrola míče - 0 bodů
b) Test správného technického provedení a úspěšnosti vrchního čelného podání z vysokého nadhozu. Uchazeč má 3 pokusy.
Hodnocení (max. 2 body):
- 3 úspěšná podání - 2 body,
- 2 úspěšná podání -1 bod,
- 1 a méně úspěšných podání - 0 bodů
Hodnocení volejbal: součet bodů z obou testů – maximálně 5 bodů
Celkové hodnocení sportovních her je součet bodů testu basketbalu a testu volejbalu.
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Uchazeč má v písemném testu projevit znalosti a dovednosti z matematiky odpovídající úrovni gymnázia. Test obsahuje 20 úloh, z nichž každá je hodnocena dvěma body. Minimální počet bodů pro úspěšné složení písemného testu je 10 bodů – pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů. U přijímacích zkoušek není dovoleno používat žádné technické prostředky (jako kalkulačky nebo mobilní telefony) ani písemné materiály (včetně tabulek).
Délka trvání testu je 60 minut.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se student přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 07.06.2021 | Do: | 18.06.2021 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 28.06.2021 | Do: | 29.06.2021 |
Zdravotní způsobilost: | sportovní lékař |
Pro kombinace s oborem Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se spolu s přihláškou, nejpozději však do 31.3.2021, dokládá potvrzení sportovního lékaře. Doporučený formulář potvrzení sportovního nebo tělovýchovného lékaře je dostupný na http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-231.html. Požadavky na zdravotní způsobilost jsou uvedeny v příslušném formuláři.
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: UK Karolinum, 2008.
HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
CHOUTKA, M., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Olympia, 1991.
GRIM, M.; DRUGA, R. et al: Základy anatomie 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha: UK Karolinum, 2007.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: UK Karolinum, 2007.
Aktuální pravidla plavání, gymnastiky, atletiky, volejbalu a basketbalu.
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Série učebnic matematiky pro gymnázia:
Autorský kolektiv. Matematika pro gymnázia. Praha: Nakladatelství Prometheus.
Testy z předchozích let naleznete na: http://kmdm.pedf.cuni.cz/prilohy/prijimaci_zkousky.zip
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Bakalářské studium studijního programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání poskytuje absolventovi vysokoškolskou kvalifikaci v širokém spektru profesionálního uplatnění v oblasti tělesné výchovy a sportu. Předpokládá se, že jeho prioritou bude pokračování vzdělávání v navazujícím magisterském studiu učitelství tělesné výchovy. Je však plně připraven po stránce vědomostní, dovednostní, metodické i organizační k vedení zájmové tělovýchovné a sportovní činnosti mládeže i dospělých ve sportovních klubech a tělovýchovných zařízeních, ve střediscích volného času, v domovech mládeže, fitness centrech, cestovních organizacích, ve státní správě apod. Systém povinně volitelných předmětů mu umožňuje získat vyšší trenérskou, cvičitelskou aj. kvalifikaci ve vybraných tělovýchovných a sportovních aktivitách. Absolvent není kvalifikován pro učitelství tělesné výchovy.
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Absolvent bakalářského studijního programu je kvalifikován pracovat jako vychovatel, asistent pedagoga a pedagog volného času. Může vykonávat další kvalifikované profese na úřadech a v institucích soukromého i státního sektoru, např. na úřadech práce, na odborech sociálního zabezpečení, v nadacích a občanských sdruženích orientovaných na mimoškolní vzdělávací aktivity, na zájmovou činnost dětí, mládeže i dospělých a na organizaci aktivního trávení volného času. Díky svým matematickým vědomostem je adaptabilní na měnící se pracovní podmínky především v oblasti práce s daty a přiměřeně v oblasti informačních technologií.