Termín podání přihlášky: | 28.02.2021 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy (N0114A300093) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 3 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Termín podání přihlášky: | 28.02.2021 |
---|
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy - maior
Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Chemie se zaměřením na vzdělávání.
Navazující magisterský studijní program Učitelství chemie připravuje učitele chemie pro základní školy a pro ty střední školy, v nichž je chemie všeobecně vzdělávacím předmětem. Během studia si studenti prohlubují své odborné chemické znalosti a dovednosti ve vybraných chemických disciplínách rozšiřujících základní poznatky z bakalářského studia. Především ale získávají průpravu v didaktice chemie a obecných pedagogicko-psychologických disciplínách. Významnou složku tvoří jak náslechové, tak souvislé pedagogické praxe.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí programu je i tvorba diplomové práce zaměřené na didaktiku chemie, případně na téma z vybrané oblasti chemie s přesahem do didaktiky chemie.
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy - minor
Cílem studijního programu je poskytnout jeho absolventům vzdělání, které je připraví pro profesi učitele matematiky na 2. stupni základní školy, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na všech typech středních škol. Studijní obor bezprostředně navazuje na bakalářský studijní program Matematika se zaměřením na vzdělávání. Oborové poznatky v něm získané jsou dále systemizovány a prostřednictvím na sebe navazujících kurzů (Školská matematika z pohledu vysokoškolské matematiky) jsou propojeny na poznatky školské matematiky. Jádro přípravy v navazujícím magisterském studiu spočívá v didakticko-matematické složce, která vychází ze současných didaktických koncepcí a výsledků výzkumů. Absolventi studijního programu budou připraveni na konstrukci a aplikaci školních vzdělávacích programů se zaměřením na integraci různých částí matematiky (aritmetika, algebra, geometrie, statistika, finanční matematika atd.) a různých vzdělávacích oblastí. Budou připraveni koncipovat a realizovat výuku matematiky zaměřenou na porozumění matematice, a to s ohledem na různé skupiny žáků vyžadujících diferencovanou výuku.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška je ústní. Při přijímací zkoušce jsou ověřovány teoretické i praktické znalosti z chemie a základů didaktiky chemie. Z chemie jde o znalosti z obecné a anorganické chemie a z organické chemie a biochemie v rozsahu učiva bakalářského studijního programu Specializace v pedagogice, studijního oboru Chemie se zaměřením na vzdělávání.
V rámci obecné a anorganické chemie se vyžaduje znalost a praktické aplikace základních pojmů z tematických okruhů jako např. stavba atomu, molekul, chemická vazba, teorie kyselin a zásad, termodynamika a reakční kinetika, vlastnosti prvků a jejich sloučenin ve vztahu k jejich umístění v periodické soustavě chemických prvků, včetně prvků přechodných.
V rámci organické chemie a biochemie se vyžaduje schopnost odvozovat chemické a fyzikální vlastnosti ze struktury jednotlivých tříd sloučenin (uhlovodíků, halogenderivátů uhlovodíků, alkoholů a fenolů, aldehydů a ketonů, karboxylových kyselin a jejich funkčních i substitučních derivátů, organických sloučenin dusíku a síry, přírodních látek (např. sacharidů) a heterocyklických sloučenin. Vyžaduje se rovněž vyjadřování jejich struktury konstitučními, konformačními a konfiguračními vzorci a znalost mechanismů základních typů reakcí.
Část zaměřená na didaktiku chemie se týká znalostí základních kategorií a principů obecné didaktiky a didaktiky chemie včetně základní orientace v otázkách přírodovědného vzdělávání v ČR i v zahraničí. Uchazeči dále prezentují své dosavadní aktivity v oblasti školního a mimoškolního přírodovědného/chemického vzdělávání (praxe, zájmová činnost, výukové materiály apod.).
Bodové hodnocení:
1) Část chemická 20 bodů
2) Část didakticko-chemická 10 bodů
Celkem max. 30 b.
2) Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Ústní přijímací zkouška. Maximální počet bodů za ústní zkoušku je 30 bodů (2 otázky po 15 bodech). Minimální počet bodů pro úspěšné složení ústní zkoušky je 6 bodů – pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.
Ústní přijímací zkouška se skládá z řešení úloh a teoretické zkoušky.
Uchazeč při ústní přijímací zkoušce předloží výpis absolvovaných matematicky zaměřených předmětů z předchozího vysokoškolského studia (z výpisu musí být patrný obsah absolvovaných kurzů).
Přijímací zkouška vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Matematika se zaměřením na vzdělávání. Pokrývá následující tematické okruhy:
Matematická logika, teorie čísel, lineární algebra, relační struktury, polynomy, útvary v E2, E3, E4 a jejich incidenční vztahy studované analyticky i synteticky, algebraické struktury, geometrické transformace v rovině studované syntetickou i analytickou metodou (shodnosti, podobnosti, stejnolehlosti, afinity v A2), Apolloniovy úlohy (pouze synteticky), kuželosečky (afinní a metrické vlastnosti kuželoseček), diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné, integrální počet funkcí jedné reálné proměnné, diferenciální rovnice, číselné posloupnosti a řady, teorie pravděpodobnosti, popisná statistika.
Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se student přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 07.06.2021 | Do: | 18.06.2021 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 28.06.2021 | Do: | 29.06.2021 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy bude posuzováno splnění minimálních požadavků UK na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. S ohledem na Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), jsou tedy přijímáni na základě přijímacích zkoušek absolventi bakalářského studia studijních programů se zaměřením na vzdělávání nebo oborů se zaměřením na vzdělávání. Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2021.
Uchazeči ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy. Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2021) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2021.
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy zrušena.
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Chemie
BANÝR, J. Chemie kovových prvků. Praha: PedF UK, 2002
BLAŽEK, J. a kol. Přehled chemického názvosloví. Praha: SPN, 2006
ČERVINKA, O. a kol. Mechanismy organických reakcí. Praha: VŠCHT, 1981
ČERVINKA, O., DĚDEK, V., FERLES, M. Organická chemie. Praha: SNTL, 1982
GREENWOOD, N., N., EARNSHAW, A. Chemie prvků. Praha: Informatorium 1992
HOLZBECHER, Z. a kol. Analytická chemie. Praha: SNTL, 1987
HOUSECROFT, C., E., SHARPE, A.,G. Anorganická chemie. Praha: VŠCHT, 2014
KLIKORKA, J., HÁJEK, B., VOTINSKÝ, J. Obecná a anorganická chemie. Praha: SNTL, 1985
LIŠKA, F. Konstituce, konformace, konfigurace v názvech organických sloučenin. Praha: VŠCHT, 2008
McMURRY, J., E. Organická chemie. Brno-Praha: VUT-VŠCHT, 2007
VACÍK, J. Obecná chemie. Praha: PřF UK, 2017
VULTERIN, J., ŠVECOVÁ, J. Příručka analytické chemie. Praha: PedF UK, 2002
Didaktika chemie
BLAŽEK, R., JANOTOVÁ, Z., POTUŽNÍKOVÁ, E. a BASL, J. Výsledky českých žáků v PISA 2018: Národní zpráva. Praha: ČŠI, 2019.
ČTRNÁCTOVÁ, H. a BÍLEK, M. Didaktika chemie. In STUCHLÍKOVÁ, I a T JANÍK. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 189-224.
LIN, T.-J., LIN, T.-C., POTVIN, P. a TSAI, C.-C. Research trends in science education from 2013 to 2017: a systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education. 2018, s. 1-21.
PACHMANN, E., HOFMANN, V. Obecná didaktika chemie. Praha: SPN, 1981
PACHMANN, E., a kol. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986
TEO, T. W., GOH, M. T. a YEO, L. W. Chemistry education research trends: 2004-2013. Chemistry Education Research and Practice. 2014, roč. 15, č. 4, s. 470-487.
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Vysokoškolské učebnice pokrývající výše uvedené tematické okruhy. Například:
ANDĚL, J. Matematická statistika. Praha: SNTL, 1985.
BLAŽEK, J. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1, 2. Praha: SPN, 1983, 1985.
BOČEK, L., ZHOUF, J. Planimetrie. Praha: PedF UK, 2009.
HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D., STEHLÍKOVÁ, N. Geometrické transformace (metoda analytická). Praha: UK v Praze, PedF, 1997.
HRUŠA, K., DLOUHÝ, Z., ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha: Karolinum, 1991.
JELÍNEK, M. Transformace. Praha: SPN, 1976.
KATRIŇÁK, T. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1. Bratislava, Praha: ALFA, SNTL, 1985.
KUBÍNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. Posloupnosti a řady. Matematická analýza, teoretická aritmetika. Praha: Karolinum, 1997.
PLOCKI, A., TLUSTÝ, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007.
STEHLÍKOVÁ, N., HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D. Úvod do analytické geometrie. Praha: PedF UK, 2006.
SEKANINA, M. a kol. Geometrie 1. Praha: SPN, 1986.
VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Praha: Matfyzpress, 1997, 1998.
VYŠÍN, J. Geometrie pro pedagogické fakulty I, II. Praha, Bratislava: SPN, 1965, 1966.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5
- katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolvent studijního programu Učitelství chemie je plně kvalifikovaným učitelem chemie pro 2. stupeň základní školy, odpovídající ročníky víceletých gymnázií a všechny typy středních škol. Jeho široké chemické, společenskovědní a pedagogicko-psychologické vzdělání vytváří předpoklady pro samostatnou volbu profesní orientace. Je učitelem, který dokáže tvořivě reagovat na potřeby výuky na různých stupních a typech škol. Může se uplatnit i mimo školství, například ve státní správě nebo v zařízeních pro zájmovou činnost mládeže, kde mohou působit jako pedagogové volného času. Absolventi se zájmem o výzkum v pedagogických disciplínách mohou dále pokračovat v doktorském studiu se zaměřením na didaktiku chemie a příbuzné obory.
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolvent tohoto studijního programu je plně kvalifikovaným učitelem matematiky pro 2. stupeň základní školy, odpovídající ročníky víceletých gymnázií a všechny typy středních škol. Je učitelem, který dokáže tvořivě reagovat na potřeby výuky na různých stupních a typech škol. Může se uplatnit i mimo školství, např. v mediích, úřadech a institucích, především se zaměřením na vzdělávání a na práci s talenty v matematice.