Termín podání přihlášky
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
| Termín podání přihlášky: |
31.03.2021 |
Charakteristika programu/oboru
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Studijní program Sociální pedagogika (program je bez specializace) je zaměřený na přípravu k výkonu sociálně pedagogické práce a k práci v sociální oblasti. Poskytuje zároveň ucelenou přípravu pro navazující studium v magisterských studijních programech stejného a příbuzného zaměření. Teoretický základ studijního programu představují společenskovědní disciplíny, zejména sociální a pedagogické (sociální pedagogika; etopedie; psychologie; sociologie; základy práva). Důraz je nicméně kladen na získání praktických dovedností a kompetencí prostřednictvím aplikovaných a prakticky zaměřených předmětů (pedagogika volného času, metody sociální a sociálně pedagogické práce aj.), s navázáním na intenzivní odbornou praxi v odpovídajících institucích a zařízeních.
Popis ověření a kritéria hodnocení
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Přijímací zkouška proběhne formou znalostního testu. Test obsahuje 20 otázek, za každou otázku lze získat 1 bod. Uchazeč může v testu získat až 20 bodů.
Kritériem pro přijetí do studijního programu Sociální pedagogika bude pořadí uchazeče, na kterém se umístil s ohledem na získaný počet bodů ve znalostním testu. Kvóta pro přijetí v roce 2021/2022 činí 40 uchazečů.
Podmínky přijetí
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
| Způsob ověření: |
přijímací zkouška |
| Datum ověření (přijímací zkoušky) od: |
01.06.2021 |
Do: |
03.06.2021 |
| Náhradní termín (přijímací zkoušky): |
15.06.2021 |
Do: |
15.06.2021 |
Odlišné podmínky přijetí dle §49 odst. 3a.
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Uchazeč, který absolvoval nebo studuje akreditovaný vzdělávací program Sociální pedagogika na vyšší odborné škole, může být v souladu s § 49, odst. 3 Zákona č. 111/1998 Sb. a s čl. 2, odst. 4 Řádu přijímacího řízení Univerzity Karlovy bonifikován u přijímací zkoušky 5 body za prospěch do průměru 1,5 a 5 body za odbornou praxi, pokud dosáhla alespoň poloviny časového rozsahu odborné praxe, která je předepsána ve studijním programu Sociální pedagogika, na který se uchazeč hlásí. Uchazeč předává doklad o prospěchu a odborné praxi u přijímací zkoušky.
Doporučená literatura, model. otázky
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Literatura:
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
Modelové otázky:
Čím se zabývá oblast „etopedie“?
Co je charakteristické pro afunkční rodiny?
Co je podstatou terciární prevence?
Co je cílem socioterapie?
Ve kterém státě vzniklo hnutí skinheads?
Co znamená pojem "sociabilita"?
Co je podstatou metody mediace v sociálně výchovné oblasti?
Informace o uplatnění absolventů
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Absolventi studijního programu se mohou uplatnit v těchto oblastech: oblast sociálních služeb, školství a pracovní pozice v různých pedagogických a sociálních institucích (zejména asistent pedagoga, pedagog volného času a
vychovatel).
Kvalifikace absolventa v studijním programu sociální pedagogika mu umožní získat uplatnění v následujících
oblastech:
Oblast sociální péče: Absolvent může pracovat jako kurátor dětí a mládeže, sociální kurátor, pracovník – specialista
pro streetwork, v domově důchodců (zajišťování odborné sociálně pedagogické činnosti, tvorba a realizace
aktivačních programů pro seniory, sociální rehabilitace atd.), v ústavech sociální péče, v církevních charitativních
organizacích, v předmanželských a manželských poradnách, v oblasti náhradní rodinné výchovy. Uplatnění nachází
také ve státních i neziskových organizacích, které se zaměřují na tvorbu komunitních projektů a komunitní plánování.
Oblast školství: V rámci probíhajícího procesu školní inkluze jsou absolventi sociální pedagogiky žádaní na pozici
asistentů pedagoga a asistentů zdravotně a sociokulturně znevýhodněných žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami. Ve školním prostředí pracují také jako vychovatelé školních družin a školních klubů. Pracují také v oblasti
školní prevence sociálně patologických jevů. Dále nacházejí uplatnění v domovech dětí a mládeže, ve střediscích
volného času pro děti a mládež, v institucích náhradní výchovy, diagnostických ústavech, výchovných ústavech pro
mládež, pedagogicko-psychologických poradnách a střediscích výchovné péče.
Ze Zákona o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. vyplývá pro absolventy vysokoškolského studijního
programu Sociální pedagogika možnost výkonu níže uvedených povolání:
-Vychovatel [§ 16, odst. 2, písm. a)],
-Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v
jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo středisku výchovné péče [§ 16, odst. 2, písm. a)],
-Pedagog volného času [§ 17, odst. 1, písm. a)],
-Asistent pedagoga [§ 20, odst. 1, písm. a)].
Oblast zdravotnictví: Krizová centra, AT poradny, protidrogoví koordinátoři, nemocnice (sociálně pedagogická práce
s dlouhodobě nemocnými, práce s rodinami, sociální gerontologie a geriatrie).
Oblast práce ministerstva vnitra a spravedlnosti: Uprchlické tábory (sociálně pedagogická práce s marginálními
skupinami a minoritami), práce v týmech specialistů MV v oblasti prevence na regionálních referátech MV, práce ve
věznicích, v týmech na preventivních projektech, u soudů (ochrana dětí a mladistvých, opatrovnictví).