Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Religionistika (0221TA1000100000)

    Fakulta: Filozofická fakulta
    Studijní program: Religionistika (N0221A100010)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 8
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    1 / 4

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky 1: 31.03.2021
      Termín podání přihlášky 2: 09.08.2021
      Poznámka k termínu 2: týká se dodatečného přijímacího řízení
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      kombinovatelnost: samostatné a sdružené studium; kombinovatelnost se všemi programy navazujícího magisterského studia, které to nevylučují

      Informace pro dodatečné přijímací řízení:

      Termín přijímacích zkoušek: 30. 8. – 3. 9. 2021, náhradní termín 8. 9. 2021.

      Lhůta pro podávání přihlášek: do 9. 8. 2021.
      Uchazeč je povinen do 9. 8. 2021 zaslat e-mailem na adresu ufar@ff.cuni.cz bakalářskou práci s posudky, popř. jiný významnější písemný výstup.

      Předpokládaný počet přijímaných v dodatečném řízení pro tento program: 5
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      přijímací zkouška: jednokolová (ústní)

      popis přijímací zkoušky:
      ústní zkouška
      1) vyhodnocení bakalářské práce či jiného významnějšího písemného výstupu (max. 40 bodů)
      2) metody a dějiny religionistiky (max. 20 bodů)
      3) uchazečem zvolený náboženský okruh (max. 10 bodů)
      4) pohovor nad projektem magisterského studia (max. 30 bodů)

      další požadavky ke zkoušce:
      Pro okruhy 2–3 je předepsán přesný seznam témat a učebních textů, jejichž znalost je u zkoušek vyžadována (viz níže).

      Při pohovoru nad projektem magisterského studia má uchazeč za úkol ústně prezentovat, na co by se chtěl v magisterském studiu odborně zaměřit, přičemž by měl předvést zejména schopnost dobrého teoreticko-metodologického uchopení svých plánovaných témat, ale stejně tak i schopnost pracovat s primárními i sekundárními prameny na úrovni potřebné pro kvalitní zpracování zvolených témat. Při hodnocení tohoto předmětu bude vzata v potaz též bakalářská práce (tj. komise bude hodnotit, nakolik již tato práce svým zpracováním potvrzuje příslib při zkoušce ústně prezentovaný uchazečem). Uchazeč má případně možnost společně s bakalářskou prací předložit jakékoli další materiály dokládající jeho akademické schopnosti (další studentské práce, anotace přednesených konferenčních příspěvků apod.).

      Uchazeč je povinen do 1. 6. 2021 zaslat e-mailem na adresu ufar@ff.cuni.cz bakalářskou práci s posudky, popř. jiný významnější písemný výstup. Práce bude komisí vyhodnocena podle následujících kritérií:

      1) Struktura argumentace: Je výklad srozumitelný? Je na každém místě zřejmé, co chce autor říci a proč to říká právě nyní? Je práce přehledně členěna a splňuje cíl, který si autor vytknul?
      2) Formální úroveň: Pracuje autor koherentně se zkratkami, syntaxí bibliografických odkazů, přepisy cizích slov apod.? Užívá správně poznámek pod čarou? Nedopouští se pravopisných chyb a jazykových neobratností?
      3) Práce s prameny: Pracuje autor průhledným způsobem se sekundárními prameny? Využívá primární prameny a pracuje s pramennými jazyky všude tam, kde je to na místě?
      4) Vlastní přínos: Je práce pouze mechanickým kompilátem, nebo autor své primární i sekundární prameny přetavuje v nějaký nový, organický celek a vnáší do tématu nějaký vlastní pohled?
      5) Obecný přesah práce: Je práce způsobem zpracování tématu zajímavá i pro toho, kdo se sám danou problematikou nezabývá?
      Bodování: Každé z těchto hledisek je hodnoceno v rozsahu 0–8 bodů.

      Při zkoušce je uchazeč povinen předložit též index nebo výpis zkoušek z bakalářského studia.

      seznam okruhů a učebních textů:

      Metody a dějiny religionistiky
      Prameny studia:
      Peter Berger, Vzdálená sláva: Hledání víry ve věku lehkověrnosti, Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1997
      Mary Douglas, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu, Praha: Malvern, 2014
      Mircea Eliade (ed.), The Encyclopedia of Religion, New York: Macmillan, 1987 (= EOR)
      E. E. Evans-Pritchard, Theories of Primitive Religion, Oxford: Oxford University Press, 1965
      Břetislav Horyna – Helena Pavlincová (eds.), Dějiny religionistiky, Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001
      Robin Horton – Ruth Finnegan, Modes of Thought, Cambridge: Cambridge University Press, 1987
      Adam Kuper, (ed.), The Social Anthropology of Radcliffe-Brown, London: Routledge & Kegan Paul, 1977
      Michael Lambek (ed.), A Reader in the Anthropology of Religion, Oxford: Blackwell Publishers, 2002
      Dušan Lužný, Náboženství a moderní společnost, Brno: Masarykova univerzita, 1999
      Brian Morris, Anthropological Studies of Religion. An Introductory Text, Cambridge: Cambridge University Press, 1987
      Rudolf Otto, Posvátno, Praha: Vyšehrad, 1998
      Daniel L. Pals, Osm teorií náboženství, přel. Lucie Valentinová, ExOriente: Praha, 2015
      Roland Robertson (ed.), Sociology of Religion, Harmondsworth: Penguin, 1969
      Eric J. Sharpe, Comparative Religion. A History, London: Duckworth, 19862
      Karel Skalický, Po stopách neznámého boha: Náboženství a bůh v novodobém religionistickém bádání, Praha: Aula – Křesťanská akademie, 1994
      Arnold van Gennep, Přechodové rituály, Praha: Nakladatelství LN, 1997
      Jacques Waardenburg (ed.), Classical Approaches to the Study of Religion, New York – Berlin: Walter de Gruyter, 19992 (19731)
      Margit Warburg, „William Robertson Smith and the Study of Religion“, Religion 19 (1989): 41–61
      David M. Wulff, Psychology of Religion, New York: John Wiley & Sons, 19972

      Zkoušení autoři (v chronologickém pořadí dle dat narození):
      F. Max Müller (1823–1900) – EOR; Waardenburg 85–95
      Edward Tylor (1832–1917) a James G. Frazer (1854–1941) – Pals 35–75
      William James (1842–1910) – Wulff 472–505
      W. Robertson Smith (1846–1894) – Warburg 41–61; Douglas 53–58; Waardenburg 150–9
      Sigmund Freud (1856–1939) – Pals 78–115
      Lucien Lévy-Bruhl (1857–1939) – Horton 250–8; Waardenburg 334–44; Evans-Pritchard 78–92
      Émile Durkheim (1858–1917) – Pals 119–158
      Max Weber (1864–1920) – Pals 200–252
      N. Söderblom (1866–1931) – Sharpe 154–61; Waardenburg 382–388; Horyna 390–396
      Rudolf Otto (1869–1937) – EOR; Posvátno 17–40; 110–113; 128–132
      Arnold van Gennep (1873–1957) – EOR; Přechodové rituály 11–31; Waardenburg 293–300
      Carl Gustav Jung (1875–1961) – Wulff 414–53
      A. R. Radcliffe-Brown (1881–1955) – EOR; Morris 123–131; Kuper 73–88, 97–102
      Bronislaw Malinowski (1884–1942) – Morris 144–51; Lambek 176–84
      Gerardus van der Leeuw (1890–1950) – Sharpe 229–35; Waardenburg 399–412; 419–425; Horyna 265–271
      Joachim Wach (1898–1955) – EOR; Horyna 436–441; Waardenburg 498–504; 509–519 (+ poznámky 519–523)
      Edward E. Evans-Pritchard (1902–1973) – Pals 301–340
      Mircea Eliade (1907–1986) – Pals 256–299
      Peter Berger (1929–) – Skalický 117–136; Berger 27–37

      Vybraný náboženský okruh

      Judaismus
      1. Klein, Guide to Jewish Religious Practice
      2. Finkelstein, Jews: Their History
      3. Kugel, Bible as it Was
      4. Bokser, The Talmud: Selected writings
      5. Pirkej avot

      Křesťanství
      1. McGrath, Christian Theology, německá verze Der Weg der christlichen Theologie
      2. Pokorný, Literární a teologický úvod do NZ
      3. Filipi, Křesťanstvo
      4. Brown, Ježíš v pohledu NZ
      5. Franzen, Malé církevní dějiny
      6. Nový zákon

      Islám
      1. Kropáček, Duchovní cesty islámu
      2. Kropáček, Islámský fundamentalismus
      3. Křikavová et al., Islám: ideál a skutečnost
      4. Cook, Muhammad
      5. Korán (Hrbkův úvod a vybrané súry)
      Súry pro zkoušku z islámu – v závorce pořadové číslo (podle Vulgáty); celkem 17 súr (cca 151 stran):
      (2) Kráva, (4) Ženy, (17) Noční cesta, (18) Jeskyně, (19) Marie, (20) Tá há, (22) Pouť, (24) Světlo, (30) Byzantinci, (36) Já sín, (37) Stojící v řadách, (40) Odpouštějící, (53) Hvězda, (55) Milosrdný, (76) Člověk, (84) Rozštěpení, (90) Město.

      Buddhismus
      1. Williams, Buddhistické myšlení: úplné uvedení do indické tradice
      2. Harvey, An Introduction to Buddhism: Teachings, History and Practices
      3. Lopez, Příběh buddhismu
      4. Fišer, Filosofická koncepce nejstaršího buddhismu
      5. Carrithers, Buddha

      Indická náboženství
      1. Flood, Introduction to Hinduism
      2. Fuller, Camphor Flame
      3. Zbavitel et al., Bohové s lotosovýma očima
      4. Fišer, Filosofická koncepce nejstaršího buddhismu
      5. Carrithers, Buddha
      6. Gaur-Singh, Sikhismus
      7.
      Náboženství Řecka
      BS: Louise Bruit-Zaidman - Pauline Schmitt-Pantel, Religion in the Ancient Greek City, Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
      WB: Walter Burkert, Greek Religion, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1985

      Hvězdičkou jsou označeny kapitoly z W. Burkerta, které daná témata probírají velmi podrobně, a u nichž se tudíž neočekává znalost obsahu do posledních detailů.

      Okruhy:
      1. Mínójsko-mykénské náboženství (WB I 3-4*)
      2. Oběť, úlitba, modlitba (BS 27-45, WB II 1-3*)
      3. Očista, hlavní typy znečištění, farmakos, rituální čistota, smrt, nemoc, šílenství (WB II 4)
      4. Svatyně, chrám, posvátný okrsek, kněží (BS 46-62, WB II 5-6)
      5. Slavnosti, typy obřadů, základní náboženské svátky (BS 102-111, WB II 7 a V 2)
      6. Věštění (BS 121-128, WB II 8)
      7. Rity přechodu (BS 63-79, WB V 3.4, V 2.2 [část o Arrhéforiích])
      8. Kult mrtvých, héróové, chthonická božstva (WB IV*)
      9. Mystéria, orfismus (WB VI*).
      10. Filosofické náboženství (WB VII*).

      Náboženství Říma
      1. Beard et al., Religions of Rome, 2 vols.
      2. Dumézil, Archaic Roman Religion, 2 vols.

      Náboženství Keltů, Germánů a Slovanů
      1. Edda (přel. L. Heger)
      2. Sturlusson, Edda – Sága o Ynglinzích, s. 7-133
      3. Váňa, Svět slovanských bohů a démonů

      i) Anglická varianta
      4. Gantz, Early Irish Myths and Sagas
      5. Mac Cana, Celtic Mythology
      6. Green, Exploring the World of the Druids
      7. Turville-Petre, Myths and Religion of the North

      ii) Francouzská varianta
      4. Guyonvarc’h, Textes mythologiques irlandais
      5. Vries, La religion des Celtes
      6. Derolez, Les dieux et la religion des Germains

      iii) Německá varianta
      4. Vries, Keltische Religion
      5. Derolez, Götter und Mythen der Germanen

      Náboženství Syropalestiny a Mezopotámie
      1. Mýty staré Mezopotámie
      2. Epos o Gilgamešovi
      3. Ringgren, Religions of the Ancient Near East
      4. Bottéro, Nejstarší náboženství: Mezopotámie
      5. Ugaritic Narrative Poetry
      6. Popko, Religions of Asia Minor

      Náboženství starého Egypta
      EB: Hornung, Erik. The Ancient Egyptian Books of the Afterlife. Ithaca, N.Y: Cornell University Press, 1999.
      GM: Dunand, Françoise. Gods and Men in Egypt: 3000 BCE to 395 CE. Ithaca: Cornell University Press, 2004.
      King: Frankfort, Henri. Kingship and the Gods. Chicago: University of Chicago Press, 1948.
      Ox.: Bonhême, Marie-Ange. “Kingship.” In The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt. Vol. 2, edited by Donald B. Redford, 238–245. Oxford: Oxford University Press, 2001.
      Queen: Roth, Silke. “Queen.” UCLA Encyclopedia of Egyptology 1, no. 1 (July 3, 2009). http://escholarship.org/uc/item/3416c82m#page-1.
      SN I: Janák, Jiří. Staroegyptské Náboženství I Bohové Na Zemi a v Nebesích. Vyd. 1. Oikúmené, sv. 151. Praha: OIKOYMENH, 2009.
      SN II: Janák, Jiří. Staroegyptské Náboženství II Život a Úděl Člověka. 1. vyd. Oikúmené, sv. 171. Praha: OIKOYMENH, 2012.
      Temple: Wilkinson, Richard H. The Complete Temples of Ancient Egypt. New York: Thames & Hudson, 2000.
      Taylor: Taylor, John H. Death and the Afterlife in Ancient Egypt. Chicago: University of Chicago Press, 2001.
      Okruhy:
      1) Kosmologie a kosmogonické tradice [SN I: s. 73–113]
      2) Egyptští bohové [SN I: s. 157–206]
      3) Král a královna [King: s. 36–88; Queen; Ox.]
      4) Chrámy a kněží [Temple: s. 16–100]
      5) Antropologie [SN II: s. 64–154]
      6) Zádušní architektura a hrobová výbava [Taylor: s. ]
      7) Smrt a představy o zásvětí [SN II: s. 171–234]
      8) Zádušní texty [EB: s. 1–53]

      ----

      Přijat ke studiu může být uchazeč, který u jednokolové nebo dvoukolové přijímací zkoušky dosáhl minimálně 50 bodů a zároveň se podle počtu dosažených bodů umístil v pořadí odpovídajícím předem stanovenému předpokládanému počtu přijímaných pro konkrétní studijní program či dvouspecializaci (viz požadavky přijímacího řízení na jednotlivé programy), přičemž tuto podmínku splní i všichni ti uchazeči, kteří dosáhnou stejného počtu bodů jako uchazeč, který se umístil na posledním místě v pořadí určeném k přijetí. Pokud lze daný program či dvouspecializaci studovat v prezenční i kombinované formě, je předpokládaný počet přijímaných stanoven pro každou formu studia zvlášť. Ke studiu programu či dvouspecializace neumožňující samostatné studium může být přijat pouze ten uchazeč, který splní uvedené podmínky pro přijetí na minimálně dva vzájemně kombinovatelné studijní programy či dvouspecializace (více viz PPŘ, 2.2 a 2.5). Do předpokládaného počtu přijímaných se u programů a dvouspecializací neumožňujících samostatné studium započítávají i uchazeči, kteří se umístili v příslušném pořadí, byť neuspěli u přijímací zkoušky na alespoň jeden další kombinovatelný studijní program či dvouspecializaci, a předpokládaný počet přijímaných tedy nemusí být naplněn. K mezifakultnímu studiu může být přijat uchazeč, který v přijímací zkoušce získal alespoň tolik bodů jako poslední uchazeč, který uspěl u přijímací zkoušky na daný program v běžném přijímacím řízení, a který zároveň uspěl také v přijímací zkoušce na příslušný program na druhé fakultě. Uchazeči přijatí k mezifakultnímu studiu se nezapočítávají do předpokládaného počtu přijímaných. Přijat ke studiu může být jen ten uchazeč, který nejpozději v den zápisu do studia předloží doklad o svém předchozím vzdělání (viz PPŘ, 5.4 a 5.5).
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 15.05.2021 Do: 11.06.2021
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 16.06.2021 Do: 17.06.2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      platí pro běžné přijímací řízení
      termíny přijímacích zkoušek: 1. 6. – 25. 7. 2021
      náhradní termín všech přijímacích zkoušek: 6. 6. – 30. 7. 2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      na webu ufar.ff.cuni.cz (Ústav filosofie a religionistiky)
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Studium je určeno pro perspektivní absolventy bakalářského studia religionistiky nebo příbuzných humanitních programů. Absolvent bude velmi dobře znát hlavní teoretické a metodologické přístupy ke studiu náboženství a bude schopen je samostatně aplikovat na interpretaci náboženských jevů. Bude schopen nahlížet kulturní a společenská témata z více stran a v hlubších souvislostech. Bude připraven akceptovat jinakost odlišných kultur, dokáže proniknout do logiky jejich modelu světa, a tím bude moci napomáhat v mezikulturním porozumění. Naučí se třídit a zpracovávat informace a přesně a srozumitelně vyjadřovat své myšlenky v ústním i písemném projevu; díky tomu pak lépe obstojí v řadě oborů a bude kvalifikován pro práci ve veřejných nebo soukromých institucích vyžadujících právě takovéto dovednosti. Bude se moci uplatnit i jako vědecký pracovník v oblasti společenských věd, jako kritik, komentátor, redaktor a po doplnění pedagogické průpravy též jako středoškolský učitel. Znalost různých náboženských prostředí absolventy kvalifikuje k práci na pomezí odlišných kultur, např. v diplomacii, v žurnalistice, v mezinárodních organizacích.