Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (0114RA090011)

    Fakulta: Filozofická fakulta
    Studijní program: Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (B0114A090011)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 20
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    9 / 36

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      kombinovatelnost: pouze sdružené studium; kombinovatelnost se všemi bakalářskými programy se zaměřením na vzdělávání
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      přijímací zkouška: jednokolová (ústní)

      popis přijímací zkoušky:
      ústní zkouška
      1) motivace ke studiu, zájem o obor a praktická znalost španělštiny (max. 20 bodů)
      2) gramatický systém španělštiny a všeobecné znalosti z jazykovědy (max. 40 bodů)
      3) španělská a hispanoamerická literatura v kontextu kulturních dějin (max. 40 bodů)

      Pokud se uchazeč hlásí také na bakalářský program Hispanistika, absolvuje druhý a třetí okruh přijímací zkoušky pouze jednou a výsledek se mu započítává pro oba programy.

      Požaduje se dobrá znalost španělštiny (schopnost plynule mluvit a číst, zvládnutí základního gramatického systému – minulé časy, subjunktiv apod.), všeobecné znalosti z jazykovědy (v rozsahu středoškolského učiva z českého jazyka) základní znalosti o jazykové situaci v Evropě a na Pyrenejském poloostrově a schopnost komentovat přečtená literární díla se znalostí terminologie a literárního i historického kontextu.
      První část zkoušky probíhá ve španělském jazyce. Sestává z konverzace, při níž student prokáže schopnost prakticky používat španělštinu a reagovat na otázky komise; ty směřují především na motivaci ke studiu, zájmy, studijní cíle apod. Uchazeč dále přečte a přeloží krátký španělský text (např. článek z novin nebo časopisu) a prokáže tak schopnost orientovat se v textu a hledat adekvátní výrazy v českém jazyce.
      Druhá část probíhá ve španělštině a češtině. Nejprve je uchazeč na základě konkrétního textu dotázán na určitý jev španělské gramatiky a měl by být schopen ho ve španělštině stručně objasnit, uvést praktické příklady apod. Posléze v češtině prokazuje znalost základních lingvistických termínů, které jsou probírány v rámci hodin českého jazyka a literatury na gymnáziích (vědomosti si může uchazeč eventuálně rozšířit prostřednictvím některé odborné příručky, např. Jiří Černý – Úvod do studia jazyka nebo František Čermák – Jazyk a jazykověda). Předpokládá se také základní znalost o povaze španělského jazyka (např. do jaké jazykové rodiny patří a proč, rozdíly mezi minulými časy v češtině a španělštině, znalost oblastí, kde se španělština používá apod.).
      Třetí část probíhá v češtině, vychází z předloženého seznamu četby (viz níže) a uchazeč má prokázat porozumění přečteným dílům a schopnost zasadit je do panoramatu světové literatury a literárních směrů.

      V přijímacím řízení se zohledňují výsledky mezinárodních zkoušek DELE vydávané španělským Ministerstvem školství a jeho jménem předávané Institutem Cervantes. U druhého okruhu (gramatický systém španělštiny a všeobecné znalosti z jazykovědy) uchazeč získává bonifikaci:
      a) 5 bodů v případě DELE úroveň B2 vykonané od r. 2010,
      b) 7 bodů v případě DELE úroveň C1 vykonané od r. 2010,
      c) 9 bodů v případě DELE úroveň C2 vykonané od r. 2010.
      Pro připočtení bonifikace je nutné odevzdat u zkoušky ověřenou kopii tohoto diplomu. Plný počet bodů za tento okruh (40) mohou získat i uchazeči bez diplomu DELE, pokud u zkoušky prokáží velmi dobré znalosti.

      Součástí bodového hodnocení všech částí zkoušky je také hodnocení ústního projevu uchazeče (výslovnost, plynulost vyjádření, gramatická a stylistická bezchybnost).

      další požadavky ke zkoušce:
      • seznam četby španělské a hispanoamerické literatury – nejméně 10 položek (díla španělských a hispanoamerických autorů v překladu či originále, samozřejmě je možné předložit i seznam rozsáhlejší) – předkládá se k nahlédnutí,
      • strukturovaný životopis doplněný také informacemi o uchazečových dosavadních zkušenostech s užíváním španělštiny (např. absolvované odborné soutěže, jazykové kurzy, apod.) a případně materiály dokládajícími uchazečův zájem o pedagogickou činnost (např. vedení zájmových kroužků, animátorské aktivity atd.) – předkládá se k nahlédnutí,
      • v případě, že uchazeč žádá o bonifikaci, je nutno odevzdat ověřenou kopii diplomu DELE B2/C1/C2 (viz výše).

      ----

      Přijat ke studiu může být uchazeč, který u jednokolové nebo dvoukolové přijímací zkoušky dosáhl minimálně 50 bodů a zároveň se podle počtu dosažených bodů umístil v pořadí odpovídajícím předem stanovenému předpokládanému počtu přijímaných pro konkrétní studijní program či dvouspecializaci (viz požadavky přijímacího řízení na jednotlivé programy), přičemž tuto podmínku splní i všichni ti uchazeči, kteří dosáhnou stejného počtu bodů jako uchazeč, který se umístil na posledním místě v pořadí určeném k přijetí. Pokud lze daný program či dvouspecializaci studovat v prezenční i kombinované formě, je předpokládaný počet přijímaných stanoven pro každou formu studia zvlášť. Ke studiu programu či dvouspecializace neumožňující samostatné studium může být přijat pouze ten uchazeč, který splní uvedené podmínky pro přijetí na minimálně dva vzájemně kombinovatelné studijní programy či dvouspecializace (více viz PPŘ, 2.2 a 2.5). Do předpokládaného počtu přijímaných se u programů a dvouspecializací neumožňujících samostatné studium započítávají i uchazeči, kteří se umístili v příslušném pořadí, byť neuspěli u přijímací zkoušky na alespoň jeden další kombinovatelný studijní program či dvouspecializaci, a předpokládaný počet přijímaných tedy nemusí být naplněn. K mezifakultnímu studiu může být přijat uchazeč, který v přijímací zkoušce získal alespoň tolik bodů jako poslední uchazeč, který uspěl u přijímací zkoušky na daný program v běžném přijímacím řízení, a který zároveň uspěl také v přijímací zkoušce na příslušný program na druhé fakultě. Uchazeči přijatí k mezifakultnímu studiu se nezapočítávají do předpokládaného počtu přijímaných. Přijat ke studiu může být jen ten uchazeč, který nejpozději v den zápisu do studia předloží doklad o svém předchozím vzdělání (viz PPŘ, 5.4 a 5.5).
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 15.05.2021 Do: 11.06.2021
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 16.06.2021 Do: 17.06.2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      termíny přijímacích zkoušek: 1. 6. – 25. 7. 2021
      náhradní termín všech přijímacích zkoušek: 6. 6. – 30. 7. 2021

      přijímací zkouška: jednokolová (posouzení zaslaných materiálů, distanční písemná)

      popis přijímací zkoušky:

      1) posouzení zaslaných materiálů – motivace a profesní životopis (max. 10 bodů)
      2) distanční písemná zkouška – literární esej (max. 25 bodů)
      3) distanční písemná zkouška – pedagogický esej (max. 20 bodů)
      4) distanční písemná zkouška – lingvistický esej (max. 45 bodů)

      Posouzení zaslaných materiálů: Uchazeči zašlou svůj profesní strukturovaný životopis (česky nebo slovensky) o rozsahu cca jedna strana A4 a dále ve 100–120 slovech popíší (česky nebo slovensky), jaké jsou jejich zkušenosti s užíváním španělštiny (možné doplnit naskenovanými certifikáty, diplomy apod.), proč chtějí studovat učitelský obor a zda mají nějaké zkušenosti s výukou, vedením zájmových kroužků apod. (možné doložit naskenovanými certifikáty nebo potvrzeními). Uchazeči tyto podklady zašlou do 4. 6. 2021, 24:00 hod. na e-mail uchazec.spanelstina@ff.cuni.cz.

      Kritéria hodnocení:
      • přesvědčivá motivace – důkladně promyšlená a odpovídající náplni studia programu Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání na FF UK: 10–7 bodů
      • částečně přesvědčivá motivace – poměrně promyšlená a vcelku odpovídající náplni studia programu Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání na FF UK: 6–4 body
      • nepřesvědčivá motivace – nedostatečně promyšlená a příliš neodpovídající náplni studia programu Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání na FF UK: 3–1 body
      • nedodání nebo dodání v jiném jazyce než v češtině nebo slovenštině: 0 bodů

      Distanční písemná zkouška: uchazeči 7. 6. 2021 mezi 9:00 a 10:00 obdrží z e-mailu uchazec.spanelstina@ff.cuni.cz konkrétní zadání a do 9. 6. 2021, 10:00 hod. na týž e-mail zašlou tři vypracované eseje: literární esej v češtině nebo slovenštině o rozsahu 150–175 slov, pedagogický esej v češtině nebo slovenštině o rozsahu 150–175 slov a lingvistický esej ve španělštině o rozsahu 300–350 slov. Lingvistický esej je společný pro programy Hispanistika a Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání; uchazeči, kteří se hlásí na oba tyto programy, odevzdávají lingvistický esej pouze jednou.

      Kritéria hodnocení literárního eseje:
      • obsahově i stylisticky na výši, vykazuje jen nepatrné nedostatky: 25–20 bodů
      • vcelku na výši, ale vykazuje větší obsahové nebo stylistické nedostatky: 19–13 bodů
      • slabý a nepřesvědčivý, vykazuje velmi výrazné obsahové nebo stylistické nedostatky: 12–6 bodů
      • naprosto nedostatečný, bez jakékoliv orientace v problému a stylisticky velmi slabý: 5–1 bodů
      • nedodání nebo dodání v jiném jazyce než v češtině nebo slovenštině: 0 bodů

      Kritéria hodnocení pedagogického eseje:
      • obsahově i stylisticky na výši, vykazuje jen nepatrné nedostatky: 20–16 bodů
      • vcelku na výši, ale vykazuje větší obsahové nebo stylistické nedostatky: 15–11 bodů
      • slabý a nepřesvědčivý, vykazuje velmi výrazné obsahové nebo stylistické nedostatky: 10–6 bodů
      • naprosto nedostatečný, bez jakékoliv orientace v problému a stylisticky velmi slabý: 5–1 bodů
      • nedodání nebo dodání v jiném jazyce než v češtině nebo slovenštině: 0 bodů

      Kritéria hodnocení lingvistického eseje:
      • obsahově, stylisticky a po gramatické stránce na výši, vykazuje jen nepatrné nedostatky: 45–35 bodů
      • vcelku na výši, ale vykazuje větší obsahové, stylistické nebo gramatické nedostatky: 34–23 bodů
      • slabý a nepřesvědčivý, vykazuje velmi výrazné obsahové, stylistické nebo gramatické nedostatky: 22–11 bodů
      • naprosto nedostatečný, bez jakékoliv orientace v problému, stylisticky nebo po gramatické stránce velmi slabý: 10–1 bodů
      • nedodání nebo dodání v jiném jazyce než ve španělštině: 0 bodů
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      další informace: na webu urs.ff.cuni.cz (Ústav románských studií) a ucitelstvi.ff.cuni.cz
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Přípravný kurz, který vedou přímo vyučující z Oddělení hispanistiky, se bude konat online v sobotu 23. ledna 2021 do 9:30 do 13:30. Připojit se k online setkání bude možné přes tento odkaz: https://cesnet.zoom.us/j/95589983367 V případě potíží nebo dotazů nás můžete kontaktovat na uchazec.spanelstina@ff.cuni.cz

      Další materiály k přípravě (prezentace a krátké testy) jsou k dispozici stále na: https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=337 (před prvním přihlášením je třeba vyplnit registrační formulář; klíč k zápisu: ucitelstvi_spanelstina).
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Absolventi programu jsou připraveni:
      • uplatnit se v profesích předpokládajících výborné oborové a pedagogické kompetence, zejména jako lektoři v jazykových školách a neziskových organizacích; a dále v profesích vyžadujících znalosti jazyka a jeho kultivované užívání, například v médiích, nakladatelských redakcích nebo tiskových odděleních veřejných institucí a firem,
      • pokračovat v navazujícím magisterském programu – buď učitelském (a získat tak plnou učitelskou kvalifikaci), nebo jiném, oborově příbuzném.