Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (0114RA320002 / 0113RA190001) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (B0114A320002)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 10
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání - maior

      Bakalářský studijní program navazuje na středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Propojuje oblasti umění a jejich teorie s výtvarnou pedagogikou a oborovou didaktikou, se základy učitelské propedeutiky.
      Bakalářský program je zaměřen na rozvoj studentů v oblasti reflektované autorské tvorby i oblasti vizuální komunikace. Důraz je kladen na rozvoj vizuální gramotnosti studentů, získání znalostí teorie a dějin umění, základů oborové didaktiky a rozvoj reflektivního přístupu k vlastní autorské umělecké tvorbě. Cílem studijního programu je rozvíjet vizuální gramotnost studentů a schopnost využívat výtvarného umění ve vizuálně komunikující kultuře s ohledem na expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším rozvoji, kultivaci a demokratizaci společnosti.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.

       

      Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání – minor

      Bakalářský studijní program připravuje pro navazující magisterské studium Speciální pedagogika pro učitele 2. st. ZŠ a SŠ, v oboru speciální pedagogika k aplikaci vzdělávacích a výchovných podpůrných opatření zaměřených na žáky se znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální – na 2. stupni základních škol, na středních školách, v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání na pozici asistenta pedagoga.

      Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT a je připraven k možnosti kombinace s jiným studijním programem s doložkou MŠMT pro učitelství 2. st. ZŠ a SŠ. Je vypisován pouze ve studijním plánu minor.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací řízení do studia je jednokolové a prověřuje:

      -orientaci uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury

      -vizuální gramotnost uchazeček/uchazečů

      -schopnost využít výtvarných prostředků k autorskému vyjádření 

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů

      Minimální počet bodů pro úspěšné složení testu je 12 bodů. Pokud uchazeč této hranice nedosáhne je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.

      Oborový test

      Prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře.  Součástí testu jsou úkoly prověřující schopnost verbálně i malířsky interpretovat předložená umělecká díla.

      Oborový test má tyto části:

      1) Historie a současnost výtvarného umění (0–10 bodů)

      2) Verbální interpretace uměleckého díla (0-6 bodů)

      Uchazeč/ka napíše na maximálně šest řádek odpovědi na otázky k předložené reprodukci uměleckého díla. Kritéria hodnocení: věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.

      3) Malířská interpretace uměleckého díla (0-12 bodů)

      Uchazeč/ka volně zpracuje téma předloženého uměleckého díla. Předloženou reprodukci uměleckého díla malířsky interpretuje, přičemž použije dostupné výtvarné prostředky (pastelky, tužka, fixa). Kritéria hodnocení:

      -míra interpretace obsahové a formální roviny díla

      -smysl pro barevné řešení v logice návaznosti k předloženému dílu

      -použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku

      4) Kresebná studie podle skutečnosti: (0-12 bodů)

      Kresba tužkou – kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá. Kritéria hodnocení:

      -rozvržení kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů

      -vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu

      -vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů předmětů

      K praktické oborové zkoušce si přineste: měkkou tužku, plastickou pryž, pastelky, olejové pastely, fixy.

      Modelový test naleznete na: https://kvv.pedf.cuni.cz/

      Část přijímací zkoušky „Oborový test z výtvarné výchovy“ je shodná pro všechny studijní programy Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání minor/maior a v plném plánu. Uchazeč ji tak vykoná pouze jednou.

       

      Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání

      Písemný test: Jde o test středoškolských znalostí z oblastí relevantních pro studium speciální pedagogiky (biologie člověka, humanitní vědy). Test se skládá ze 40 otázek, trvá 20 minut, maximální možný počet získaných bodů je 40. Test slouží k prověření znalostí nutných pro pochopení biologické podstaty zdravotního postižení a sociálního kontextu života člověka se znevýhodněním. Náročnost znalostního testu vychází z učebních osnov výukových předmětů  Biologie pro čtyřletá gymnázia a Základy společenských věd pro střední školy. Test je připravován Katedrou speciální pedagogiky PedF UK. 

      Test trvá 20 min.

       Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika a Speciální pedagogika/Logopedie.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07.06.2021 Do: 18.06.2021
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 28.06.2021 Do: 29.06.2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021

      Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
      (náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.

      GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.

      CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.

      LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.

      MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.

      ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.

      Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání

      NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 5., rozšířené a upravené vydání. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1.

      DENGLEROVÁ, Denisa et al. Společenské vědy pro střední školy. 1. díl. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2.

      DUFEK, Pavel et al. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.

      DOBEŠOVÁ, Lenka et al. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl. 2. vyd., aktualiz. a dopl. v souladu s novým občanským zákoníkem. Brno: Didaktis, 2014. ISBN 978-80-7358-233-3.

      BRÁZDA, Radim et al. Společenské vědy pro střední školy. 4. díl. Brno: Didaktis, 2011. ISBN 978-80-7358-175-6.

      Pro přípravu na přijímací zkoušku mohou uchazeči využít zveřejněného modelového testu. http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent/ka nalezne uplatnění jako asistent/ka pedagoga, vychovatel/ka ve školních a mimoškolních zařízeních, lektor/ka v galeriích a muzeích i dalších kulturních institucích, lektor/ka zájmových činností a volnočasových aktivit ve škole i v dalších vzdělávacích institucích a zařízeních pro děti a mládež.
      Absolvent/ka plného studijního plánu také jako tvůrce multimediálních výukových materiálů a pomůcek či kurátor/ka a lektor/ka kulturních a společenských aktivit pro děti a dospělé. Uplatní se i ve veřejnoprávní i soukromě mediální komunikaci, v institucích v oblasti

      Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání

      Implementace společného vzdělávání v České republice s sebou přináší vyšší nároky na personální zajištění vyučovacího procesu na školách. Absolvent se uplatní na pozici pedagogického pracovníka nebo v oblasti  sociálních služeb v souladu s požadavky zákona č. 563/2004Sb., o pedagogických pracovnících a zákona č. 108/2006 sb., o sociálních službách, ve zněních pozdějších novelizací. Je připraven pro navazující magisterské studium Speciální pedagogiky pro učitele 2. st. ZŠ a SŠ.