Termín podání přihlášky: | 28.02.2021 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (B0114A320002) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 10 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Termín podání přihlášky: | 28.02.2021 |
---|
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání - maior
Bakalářský studijní program navazuje na středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Propojuje oblasti umění a jejich teorie s výtvarnou pedagogikou a oborovou didaktikou, se základy učitelské propedeutiky.
Bakalářský program je zaměřen na rozvoj studentů v oblasti reflektované autorské tvorby i oblasti vizuální komunikace. Důraz je kladen na rozvoj vizuální gramotnosti studentů, získání znalostí teorie a dějin umění, základů oborové didaktiky a rozvoj reflektivního přístupu k vlastní autorské umělecké tvorbě. Cílem studijního programu je rozvíjet vizuální gramotnost studentů a schopnost využívat výtvarného umění ve vizuálně komunikující kultuře s ohledem na expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším rozvoji, kultivaci a demokratizaci společnosti.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání – minor
Bakalářský studijní program připravuje pro navazující magisterské studium Speciální pedagogika pro učitele 2. st. ZŠ a SŠ, v oboru speciální pedagogika k aplikaci vzdělávacích a výchovných podpůrných opatření zaměřených na žáky se znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální – na 2. stupni základních škol, na středních školách, v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání na pozici asistenta pedagoga.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT a je připraven k možnosti kombinace s jiným studijním programem s doložkou MŠMT pro učitelství 2. st. ZŠ a SŠ. Je vypisován pouze ve studijním plánu minor.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.
2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Přijímací řízení do studia je jednokolové a prověřuje:
-orientaci uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury
-vizuální gramotnost uchazeček/uchazečů
-schopnost využít výtvarných prostředků k autorskému vyjádření
Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů
Minimální počet bodů pro úspěšné složení testu je 12 bodů. Pokud uchazeč této hranice nedosáhne je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.
Oborový test
Prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře. Součástí testu jsou úkoly prověřující schopnost verbálně i malířsky interpretovat předložená umělecká díla.
Oborový test má tyto části:
1) Historie a současnost výtvarného umění (0–10 bodů)
2) Verbální interpretace uměleckého díla (0-6 bodů)
Uchazeč/ka napíše na maximálně šest řádek odpovědi na otázky k předložené reprodukci uměleckého díla. Kritéria hodnocení: věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.
3) Malířská interpretace uměleckého díla (0-12 bodů)
Uchazeč/ka volně zpracuje téma předloženého uměleckého díla. Předloženou reprodukci uměleckého díla malířsky interpretuje, přičemž použije dostupné výtvarné prostředky (pastelky, tužka, fixa). Kritéria hodnocení:
-míra interpretace obsahové a formální roviny díla
-smysl pro barevné řešení v logice návaznosti k předloženému dílu
-použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku
4) Kresebná studie podle skutečnosti: (0-12 bodů)
Kresba tužkou – kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá. Kritéria hodnocení:
-rozvržení kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů
-vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu
-vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů předmětů
K praktické oborové zkoušce si přineste: měkkou tužku, plastickou pryž, pastelky, olejové pastely, fixy.
Modelový test naleznete na: https://kvv.pedf.cuni.cz/
Část přijímací zkoušky „Oborový test z výtvarné výchovy“ je shodná pro všechny studijní programy Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání minor/maior a v plném plánu. Uchazeč ji tak vykoná pouze jednou.
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Písemný test: Jde o test středoškolských znalostí z oblastí relevantních pro studium speciální pedagogiky (biologie člověka, humanitní vědy). Test se skládá ze 40 otázek, trvá 20 minut, maximální možný počet získaných bodů je 40. Test slouží k prověření znalostí nutných pro pochopení biologické podstaty zdravotního postižení a sociálního kontextu života člověka se znevýhodněním. Náročnost znalostního testu vychází z učebních osnov výukových předmětů Biologie pro čtyřletá gymnázia a Základy společenských věd pro střední školy. Test je připravován Katedrou speciální pedagogiky PedF UK.
Test trvá 20 min.
Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika a Speciální pedagogika/Logopedie.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 07.06.2021 | Do: | 18.06.2021 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 28.06.2021 | Do: | 29.06.2021 |
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.
LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.
MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.
ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 5., rozšířené a upravené vydání. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1.
DENGLEROVÁ, Denisa et al. Společenské vědy pro střední školy. 1. díl. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2.
DUFEK, Pavel et al. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.
DOBEŠOVÁ, Lenka et al. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl. 2. vyd., aktualiz. a dopl. v souladu s novým občanským zákoníkem. Brno: Didaktis, 2014. ISBN 978-80-7358-233-3.
BRÁZDA, Radim et al. Společenské vědy pro střední školy. 4. díl. Brno: Didaktis, 2011. ISBN 978-80-7358-175-6.
Pro přípravu na přijímací zkoušku mohou uchazeči využít zveřejněného modelového testu. http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Absolvent/ka nalezne uplatnění jako asistent/ka pedagoga, vychovatel/ka ve školních a mimoškolních zařízeních, lektor/ka v galeriích a muzeích i dalších kulturních institucích, lektor/ka zájmových činností a volnočasových aktivit ve škole i v dalších vzdělávacích institucích a zařízeních pro děti a mládež.
Absolvent/ka plného studijního plánu také jako tvůrce multimediálních výukových materiálů a pomůcek či kurátor/ka a lektor/ka kulturních a společenských aktivit pro děti a dospělé. Uplatní se i ve veřejnoprávní i soukromě mediální komunikaci, v institucích v oblasti
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Implementace společného vzdělávání v České republice s sebou přináší vyšší nároky na personální zajištění vyučovacího procesu na školách. Absolvent se uplatní na pozici pedagogického pracovníka nebo v oblasti sociálních služeb v souladu s požadavky zákona č. 563/2004Sb., o pedagogických pracovnících a zákona č. 108/2006 sb., o sociálních službách, ve zněních pozdějších novelizací. Je připraven pro navazující magisterské studium Speciální pedagogiky pro učitele 2. st. ZŠ a SŠ.