Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk — pedagogika (7504T215 / 7504T223) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství pro střední školy (N7504)
    Forma studia: kombinovaná
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 10
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - český jazyk
      Cílem studijního oboru je především připravit pro praxi plně kvalifikované učitele českého jazyka a literatury na základních a středních školách, příp. absolventy s předpoklady pro další lingvistickou a literárněvědnou práci na vědeckých a vědecko-pedagogických bohemistických pracovištích a na všech takových místech, kde se předpokládá důkladná znalost českého jazyka a literatury.

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - pedagogika

      Obor pedagogika nabízí studentům možnost výběrem povinně volitelných předmětů profilovat své odborné studium do jedné ze dvou specializací: školní pedagogika, sociální pedagogika.

      Cílem specializace školní pedagogika je poskytnout studentům orientaci ve vzdělávací politice a školském managementu tak, aby byli schopni s teoretickým nadhledem prakticky řešit aktuální problémy fungování školy. Jádrem specializace je projektování kurikula a evaluace na úrovni školy, které se stane základem kompetence pro koncepční činnost v oblasti tvorby školních vzdělávacích programů a dalších dokumentů a pro vytváření a používání nástrojů evaluace.

      Cílem specializace sociální pedagogika je seznámení studentů s různými pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti tak, aby se zvýšila sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, dotvořil se jejich pohled na zdravý způsob života a jeho utváření. Získané vědomosti a dovednosti může absolvent uplatnit v praxi v oblasti preventivního, popř. terapeutického působení.

      Společným cílem magisterského studia pedagogiky je připravit absolventy vedle klasické profese učitele pedagogiky na SŠ a VOŠ, kterou získají všichni, na uplatnění v celé široké škále profesí na trhu práce.

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. oboru max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. oboru max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

       

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - český jazyk 

      Přijímací zkouška má charakter písemné práce a prověřuje jak oborové znalosti z českého jazyka a z české literatury, tak jazykovou kompetenci uchazeče/uchazečky. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém na adrese https://is.cuni.cz/studium v modulu Předměty, Prohlížení dle oborů/plánů). Tam viz také studijní literatura k jednotlivým disciplínám.

      Písemná práce sestává ze dvou částí, z nichž obě jsou zcela rovnocenné, a to z (1) části jazykové a z (2) části literární. Z celkového počtu 30 bodů může uchazeč získat 15 bodů z (1) jazykové části a 15 bodů z (2) části literární. Délka trvání písemné práce je 60 min.

      Hodnocení práce bude probíhat podle kritérií, která musí být splněna zároveň:
          a) dodržení a úplné vyčerpání tématu,
          b) věcná a odborná správnost,
          c) jazyková stránka práce.

      Pro (1) jazykovou část i pro (2) literární část písemné práce platí, že pokud bude jako nedostatečné hodnoceno (tj. 0 bodů) kterékoliv z kritérií a), b), c), uchazeč získává automaticky 0 bodů z příslušné části písemné práce.

      Student, který nevypracuje jedno ze zadaných témat, tj. odevzdá pouze téma z jazyka, nebo pouze téma z literatury, bude hodnocen 0 body.

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - pedagogika

      Přijímací zkouška má formu ústního pohovoru. Otázky budou odpovídat základním oblastem bakalářského studia oboru Pedagogika v programu Specializace v pedagogice na PedF a budou vycházet z uvedené doporučené literatury. Každý uchazeč dostane po jedné otázce z každého tematického okruhu, tj. celkem tři otázky. Za každou odpověď může uchazeč získat maximálně 10 bodů, tj. za ústní zkoušku celkem maximálně 30 bodů. Kritéria hodnocení: věcná správnost, schopnost kritického zhodnocení a vyjádření vlastního názoru, používání adekvátní odborné terminologie, orientace v další odborné literatuře vztahující se k tématu. Tematické okruhy (vycházejí ze stěžejních povinných předmětů bakalářského studia oboru Pedagogika v programu Specializace v pedagogice na PedF): Obecná pedagogika a filozofie výchovy, Sociální pedagogika a sociologie výchovy, Psychologie a speciální pedagogika.

      Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut. Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/). Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 08.06.2020 Do: 16.06.2020
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2020 Do: 25.06.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Změna termínu ověření pro všechny programy/obory:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od:          15. 06. 2020    Do:      26. 06. 2020

      Náhradní termín (přijímací zkoušky):             02. 07. 2020    Do:      03. 07. 2020

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - český jazyk
      - změna z písemné práce na písemný test

      Přijímací zkouška má charakter písemného testu a prověřuje jak oborové znalosti z českého jazyka, příp. z obecných poznatků o jazyce, tak z české literatury, tak jazykovou kompetenci uchazeče/uchazečky. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání na PedF UK.

      Písemný test sestává ze dvou částí, z nichž obě jsou rovnocenné, a to z
      (1) části jazykové a
      (2) z části literární.
      Z celkového počtu 30 bodů může uchazeč získat 16 bodů z (1) jazykové části a 14 bodů z (2) části literární. Délka trvání písemné práce je 40 min.

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ – pedagogika (kombinovaná forma)
      - náhrada ústní zkoušky posouzením praxe a předchozího vzdělání

      Dosavadní odborná praxe uchazeče – max. 18 bodů

      Absolvovaný (studovaný) bakalářský program – max. 12 bodů

      Bonifikace praxe:

      Praxe na pozici učitele všeobecně vzdělávacích a/nebo odborných předmětů delší než 5 let (>5 let) - 18 bodů

      Praxe na pozici učitele všeobecně vzdělávacích a/nebo odborných předmětů kratší než 5 let (≤5 let) - 15 bodů

      Praxe na pozici jiného pedagogického pracovníka delší než 5 let (>5 let) - 12 bodů

      Praxe na pozici jiného pedagogického pracovníka kratší než 5 let (≤5 let) - 9 bodů

      Jiná relevantní praxe (např. v sociálních službách, ve zdravotnictví, v kultuře apod.) delší než 5 let (>5 let) - 6 bodů

      Jiná relevantní praxe (např. v sociálních službách, ve zdravotnictví, v kultuře apod.) kratší než 5 let (≤5 let) - 3 body

      Hodnotí se pouze písemně doložená praxe vykonávaná v pracovním poměru, u pedagogických pracovníků výhradně na pozici upravené zákonem o pedagogických pracovnících.

      Bonifikace bakalářského studia:

      Studijní program (obor) pedagogika - 12 bodů

      Studijní program (obor) z oblasti pedagogických věd (např. speciální pedagogika, sociální pedagogika, andragogika apod.) - 8 bodů

      Jiný relevantní studijní program (obor) z oblasti společenskovědní, humanitní, umělecké nebo zdravotnické (např. sociologie, filozofie, ergoterapie apod.) - 4 body

      Veškeré doklady uchazeč doloží nejpozději do 23. 6. 2020. Doklady doručené po 23. 6. 2020 nebudou posuzovány.
      Podklady je možné zaslat na adresu fakulty nebo předat osobně na podatelně fakulty.
      Podklady je také možné zaslat elektronicky na e-mailovou adresu paní referentky, která má Váš obor na starost (naleznete v informačním systému u Vaší přihlášky – Průběh PŘ).

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - český jazyk 

      Základní literatura.

      pro morfematiku a terminologii:

      ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.

      pro morfologii:

      ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.

      ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000 (morfologie, tvoření slov).

      zejm. pro morfologii a pravopis:

      PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.

      pro lexikologii:

      MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: UK-PedF, 1997.

      pro stylistiku:

      ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997;

      příp. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008).

      ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost? NŘ 80, 1997, s. 225–247.

      pro syntax:

      GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.

      CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2018, příslušná hesla

      pro vývoj jazyka

      LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. SPN: Praha, 1986.

      pro syntetizující pohled:

      Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.

      Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce.

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - pedagogika

      HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2011.

      HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.

      PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha : Portál, 2010.

      PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2011.

      PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2009.

      SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007.

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
      - katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
      - katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5
      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

       
      Přípravný kurz:
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - český jazyk

      Absolvent je kvalifikován jako učitel českého jazyka a literatury na základních a středních školách. Má rovněž předpoklady pro lingvistickou a literárněvědnou práci na vědeckých bohemistických pracovištích a na místech, kde se předpokládá důkladná znalost českého jazyka a literatury (korektor, redaktor, editor, publicista apod.).

      Učitelství VPP pro ZŠ a SŠ - pedagogika

      Absolvent získá teoretické znalosti a praktické dovednosti, které jsou nezbytné pro fundovanou výuku pedagogických disciplín na středních a vyšších odborných školách. V závislosti na zvolené specializaci dosáhne odborné profilace v oblasti sociální pedagogiky nebo školní pedagogiky.