Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Pedagogika — Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (7501R008 / 7504R235) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Specializace v pedagogice (B7507)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 15
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    4 / 17

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Pedagogika

      Koncepce studijního oboru vychází z předpokladu, že část absolventů může končit studium státní bakalářskou zkouškou a druhá část bude pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském oboru pedagogika. Proto jsou ve studijním plánu zařazeny jednak předměty, které první skupině poskytnou vědomosti a dovednosti umožňující uplatnit se jako vychovatelé nebo pedagogové volného času, jednak předměty, které v případě druhé skupiny budou východiskem pro následné magisterské studium.

      V průběhu bakalářského studia budou rozvíjeny dovednosti týmové práce, zároveň budou prostřednictvím studijních obsahů, ale i metod práce, utvářeny u studentů specifické profesní rysy osobnosti, zejména schopnost seberegulace, zdravého sebevědomí a sebepoznání, empatie, taktu.

      Dalším společným cílem studijního oboru je prohlubování vědomostí a dovedností, které jsou východiskem pro pochopení principů a zásad zdravého životního stylu a utváření vyhraněného vztahu ke zdraví a odmítání škodlivin. Podstatným rysem výuky v bakalářském stupni je důraz na aktivní a samostatnou činnost studujících.

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      Obor připravuje posluchače pro výkon povolání v oblasti umění a kultury se zaměřením na vzdělávání. Tvůrčí a teoretické složky studia jsou propojeny s univerzitními nároky.  

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Pedagogika

      Písemný test: Test obecných studijních předpokladů, max. počet bodů 40. Test slouží k prověření vybraných typů dovedností a schopností nutných pro úspěšné vysokoškolské studium. Nejedná se o test znalostí ze střední školy, všichni uchazeči tak mají stejnou šanci prokázat, jak jsou schopni se připravit na jeho různorodost a jak dokáží pracovat s informacemi v zadání. TOSP poskytuje validní informaci o tom, jak jsou uchazeči schopni zvládat požadavky studia, sledovány jsou různé typy studijních dovedností a schopností a logického myšlení. Jednotlivé části testu jsou sestaveny s ohledem na obvyklé požadavky kladené na studenty Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Testem se budou zjišťovat následující studijní schopnosti a dovednosti: verbální a analytické myšlení, neverbální myšlení, porozumění informacím, logické a konfigurační vztahy, pamětné učení aj. Test obecných studijních předpokladů je připravován pracovištěm Univerzity Karlovy.

      Test trvá 28 min.

      Pro přípravu na přijímací zkoušku mohou uchazeči využít zveřejněného modelového testu. Model Testu obecných studijních předpokladů naleznete na http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html.

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací řízení do dvouoborového studia je dvoukolové:
      1) Oborový test
      2) Praktická oborová zkouška

      Přijímací řízení z výtvarné výchovy bude zaměřeno na prověření:


      a) orientace uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury
      b) vizuální gramotnosti uchazeček/uchazečů
      c) schopnosti využití výtvarných prostředků k autorskému vyjádření  

      1. kolo, oborový test, bodové rozpětí: 0–14 bodů,  

      celkem nejvíce 14 bodů 

      Maximální počet postupujících do druhého kola: 20

      2. kolo, praktická oborová zkouška, bodové rozpětí 0–26 bodů

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů

      Popis prvního kola:

      Oborový test: 0–14 bodů

      Délka trvání testu je 21 minut.

      Oborový test prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost) a v dalších uměleckých oborech (literatura, hudba, divadlo, film a jiné). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře (důležitá jména, výstavy, ceny). Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál 14 otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v literatuře doporučené k přípravě a z dokumentace významných výstav a kulturních událostí roku.

       Pro přípravu na oborový test doporučujeme:

      Věnujte soustředěnou pozornost odborné literatuře uvedené v závěru těchto pokynů. Seznamte se i s podobami současné knižní tvorby pro děti. Opakovaně navštivte NG – Veletržní palác a významné regionální galerie, sledujte probíhající výstavy moderního a současného umění. Rozvažujte o vybraných dílech z hlediska obsahu, formy a společensko-historického kontextu.

      Popis druhého kola

      Praktická oborová zkouška:

      2 A) komisionální posouzení domácích prací: 0–2 body

      2 B) čtyři výtvarné úkoly po max. 6 bodech: 0–24 bodů

      Maximální počet bodů za praktickou oborovou zkoušku: 26 bodů

      Trvání zkoušky: 5 hodin (včetně přestávek)

       

      Ad 2 A) Domácí práce uchazeč/ka přinese k praktické oborové zkoušce v deskách maximální velikosti A1. Desky musí být označeny čitelnou informací o uchazeči v pořadí:

      Typ studia: DVOUOBOR BC

      Příjmení, křestní jméno, adresa

      Nalepený štítek v minimální velikosti 10 x 10 cm s velkým počátečním písmenem

      příjmení uchazeče.

       

      Uchazeč/ka předloží domácí práce na 10 listech nejvýše velikosti A1.

      Rozměrnější práce nebo práce prostorové mohou být, v rámci určeného počtu deseti listů, dokumentovány fotografiemi nebo barevnými počítačovými tisky a rovněž nalepeny na papírech. Základem pro hodnocení domácích prací jsou originály kreseb a maleb, které by měly být nejméně na šesti listech souboru.

      Každý z listů musí být na zadní straně čitelně podepsán.

      Komise nepřijme k hodnocení jinak adjustované kolekce ani tištěná tematická portfolia.

      Desky s domácími pracemi si uchazeč/ka odnese po ukončení zkoušky.

      Domácí práce jsou odbornou komisí hodnoceny v rozmezí 0–2 body.

       

      Ad 2 B) Druhá část praktické oborové zkoušky se skládá ze čtyř výtvarných úkolů (za každý úkol může uchazeč/ka získat 0–6 bodů):

      1. kresebná studie podle skutečnosti (kresba tužkou) - kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny čtyř předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá.

      2. volná malířská interpretace (tempera) určeného námětu z oblasti tradičních témat základů evropské kultury nebo témat ze všedního života lidí.

      3. série tří kreseb určeného tématu (pero a tuš nebo tenký černý fix) - návrh tří ilustrací, tři okénka filmu – storyboard, tři okénka komiksu, nebo tři přípravné kresby ke grafickému cyklu

      4. modelování – prostorová etuda realizovaná v sochařské hlíně. Modelování dle skutečnosti.

       

      Kritéria pro hodnocení praktické oborové zkoušky:

      1. a) rozvržení (umístění) kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů

      1. b) vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu

      1. c) vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů

      2. a) míra tvořivé interpretace obsahové roviny tématu

      2. b) smysl pro barevné řešení v logice obsahu tématu

      2. c) výběr výtvarných prostředků a obrazová jednota celku

      3. a) schopnost postihnout podstatu zadaného tématu

      3. b) charakter a citlivost kresby

      3. c) originalita a rozmanitost jednotlivých kreseb ve vztahu k třídílnému celku

      4. a) smysl pro prostorové vztahy pozorované skutečnosti

      4. b) cit pro hmotu, proporce

      4. c) celkový charakter autorského vyjádření, výtvarný rukopis

      K přípravě na praktickou oborovou zkoušku doporučujeme:

      1) vytvářejte kresebné studie drobných zátiší (papírové skládačky, uzly na textilu, části dětské stavebnice, aj.) měkkými kreslicími materiály, studujte světelné vztahy, objemy, proporce, struktury, studujte tvorbu uměleckých autorit – kreslířů

      2) prozkoumejte základní témata evropské kultury (mýty, báje, pověsti). Stejně vážně studujte témata všedního života lidí. Příklady zadávaných námětů: Cesta dopravními prostředky / Přeplněná plovárna / Návod k použití běžného předmětu apod.

      3) vytvářejte volné kresebné studie, sledujte významné produkce ilustrátorské, komiksové. Příklady zadávaného námětu: Slavnost pod starým stromem / Dům, ve kterém nikdo nebydlí / Cirkus zezadu (cirkusové zázemí) / apod.

      4) všestranně se seznamujte s prostorovou tvorbou, modelujte podle skutečnosti, tvořte objekty reagující na současné umění, studujte sochařskou tvorbu v historii výtvarného umění

      K praktické oborové zkoušce si přineste: 1) měkkou tužku, plastickou pryž, 2) sadu temperových barev, štětce, nádobku na vodu a hadřík, 3) pero a černou tuš nebo tenký černý fix, 4) malou sadu špachtlí

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 08.06.2020 Do: 16.06.2020
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2020 Do: 25.06.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Změna termínu ověření pro všechny programy/obory:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od:          15. 06. 2020    Do:      26. 06. 2020

      Náhradní termín (přijímací zkoušky):             02. 07. 2020    Do:      03. 07. 2020

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání  (jednooborové i dvouoborové)

      Přijímací zkouška je jednokolová, celková doba trvání je 120 minut.

      Přijímací zkouška z výtvarné výchovy bude zaměřena na prověření:

      a) orientace uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury

      b) vizuální gramotnosti uchazeček/uchazečů

      c) schopnosti využití výtvarných prostředků k autorskému vyjádření 

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů

      Zkouška se skládá ze čtyř částí

      A Oborový test: 0–15 bodů

      Délka trvání testu je 25 minut.

      Oborový test prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázky této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře.

      B Verbální a malířská interpretace uměleckého díla:

      Ba Verbální interpretace (0-5 bodů)

      Uchazeč/ka napíše na maximálně šest řádek odpovědi na otázky k předložené reprodukci uměleckého díla.

      Kritéria hodnocení:

      věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.

      Příklad otázky a správné verbální odpovědi:

      Předložená reprodukce díla: Marc Chagall, Snoubenci před Eiffelovou věží, 1938-1939

      Úkoly a otázky k interpretaci:

      Co můžete říci o době, stylu a autorovi tohoto díla, jaké společenské a kulturní souvislosti si s dílem spojujete a jak můžete popsat kompozici tohoto díla?

      Odpověď:

      Chagall je stylově unikátní. Obraz obsahuje prvky kubismu a surrealismu, obsahuje symboly z prostředí židovské menšiny v Bělorusku, ze které autor pocházel. Je zde také reprezentovaná Paříž, kde žil. Rozumím tomu tak, že autor díla, zobrazený na něm se svou nevěstou, ukazuje kouzlo vztahu dvou milenců, které se proplétá s kouzlem dvou různých prostředí a kultur. V kompozici je výrazné vertikální směřování. Celkově obraz působí snovým dojmem.

      Bb malířská interpretace (pastelky)(0-10 bodů)

      Předloženou reprodukci uměleckého díla malířsky interpretuje.

      Kritéria hodnocení

      a) míra interpretace obsahové a formální roviny díla

      b) smysl pro barevné řešení v logice návaznosti k předloženému dílu

      c) použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku

      Obrazové reprodukce a kritéria věcné správnosti verbálních odpovědí budou vycházet z doporučené odborné literatury.

      55 minut

      C Kresebná studie podle skutečnosti: 0-10 bodů

      kresba tužkou - kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá

      40 minut

      Kritéria pro hodnocení:

      a) rozvržení (umístění) kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů

      b) vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu

      c) vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů

      Vybavení ke zkoušce: Uchazečky/uchazeči si ke zkoušce přinesou psací potřeby, obyčejnou měkkou tužku, případně gumu, suchý NESTÍRATELNÝ malířský materiál (pastelky, pastely, progresa…NE suchý pastel), doporučujeme tvrdou podložku A4 (desky, karton…)

      Doporučená studijní literatura:

      BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.

      GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.

      CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.

      LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.

      MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.

      ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Pedagogika

      Model Testu obecných studijních předpokladů naleznete na http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html.

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.

      GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.

      CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.

      LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.

      MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.

      ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.

      ŠEVČÍK, J.; ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010.

      TŘEŠTÍK, M.: Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011

      časopisy Flash Art, Art&Antiques a další

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Pedagogika

      Absolvent, který nebude z nejrůznějších důvodů pokračovat v navazujícím magisterském studiu, je způsobilý využít svou odbornost, sociální a komunikační dovednosti např. na těchto pozicích: asistent pedagoga ve školách a školských zařízeních, vychovatel ve školních družinách a školních klubech, pedagog volného času v centrech volného času dětí i dospělých, lektor v zájmovém, mimoškolním a rekvalifikačním vzdělávání, odborný referent ve státní správě a samosprávě (školské, sociální a kulturní odbory úřadů).

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent oboru využívá výtvarné aktivity jako prostředek rozvoje tvořivé osobnosti a současně jako specifický nástroj kultivace dítěte i dospívajícího. Těchto znalostí a dovedností umí využívat v mimoškolní zájmové činnosti, v zařízeních pro děti a mládež, ve správní sféře i v řadě výtvarně-kulturních organizací a institucí.