Termín podání přihlášky: | 29.02.2020 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství pro střední školy (N7504) |
Forma studia: | kombinovaná |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 10 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
11 / 56Termín podání přihlášky: | 29.02.2020 |
---|
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - pedagogika
Obor pedagogika nabízí studentům možnost výběrem povinně volitelných předmětů profilovat své odborné studium do jedné ze dvou specializací: školní pedagogika, sociální pedagogika.
Cílem specializace školní pedagogika je poskytnout studentům orientaci ve vzdělávací politice a školském managementu tak, aby byli schopni s teoretickým nadhledem prakticky řešit aktuální problémy fungování školy. Jádrem specializace je projektování kurikula a evaluace na úrovni školy, které se stane základem kompetence pro koncepční činnost v oblasti tvorby školních vzdělávacích programů a dalších dokumentů a pro vytváření a používání nástrojů evaluace.
Cílem specializace sociální pedagogika je seznámení studentů s různými pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti tak, aby se zvýšila sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, dotvořil se jejich pohled na zdravý způsob života a jeho utváření. Získané vědomosti a dovednosti může absolvent uplatnit v praxi v oblasti preventivního, popř. terapeutického působení.
Společným cílem magisterského studia pedagogiky je připravit absolventy vedle klasické profese učitele pedagogiky na SŠ a VOŠ, kterou získají všichni, na uplatnění v celé široké škále profesí na trhu práce.
Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - výchova ke zdraví
Studijní obor výchova ke zdraví svým zaměřením reflektuje aktuální stav vzdělávacího systému v ČR a flexibilně reaguje na nově koncipované požadavky rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední vzdělávání. Studium umožňuje absolventům získat komplexní a vysoce odbornou orientaci v problematice zdraví v celém bio-psycho-sociálním a spirituálním kontextu v rámci holistického pojetí lidského zdraví. V průběhu celého studia je brán zřetel na primární prevenci před negativními faktory ovlivňujícími lidské zdraví, na možnosti kreativního výchovného a vzdělávacího působení a na pozitivní upevňování optimálních návyků posilujících přirozené determinanty zdraví. Studium je přednostně zaměřeno na utváření oborových, pedagogicko-psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro vykonávání profese učitele výchovy ke zdraví ve školách a pro další edukační nebo koordinační aktivity v oblasti podpory zdraví na ZŠ a SŠ. Vedle prohlubování odborného vědního základu (navazujícího na obsah bakalářského stupně) je kladen důraz na didaktiku uvedených oborů a na aplikaci odborných a didaktických kompetencí v pedagogické praxi.
Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. oboru max. 30 b.
2) Zkouška z 2. oboru max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - pedagogika
Přijímací zkouška má formu ústního pohovoru. Otázky budou odpovídat základním oblastem bakalářského studia oboru Pedagogika v programu Specializace v pedagogice na PedF a budou vycházet z uvedené doporučené literatury. Každý uchazeč dostane po jedné otázce z každého tematického okruhu, tj. celkem tři otázky. Za každou odpověď může uchazeč získat maximálně 10 bodů, tj. za ústní zkoušku celkem maximálně 30 bodů. Kritéria hodnocení: věcná správnost, schopnost kritického zhodnocení a vyjádření vlastního názoru, používání adekvátní odborné terminologie, orientace v další odborné literatuře vztahující se k tématu. Tematické okruhy (vycházejí ze stěžejních povinných předmětů bakalářského studia oboru Pedagogika v programu Specializace v pedagogice na PedF): Obecná pedagogika a filozofie výchovy, Sociální pedagogika a sociologie výchovy, Psychologie a speciální pedagogika.
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - výchova ke zdraví
Přijímací zkouška z výchovy ke zdraví je písemná. Tvoří ji test zjišťující odbornou orientaci uchazeče v oblasti podpory zdraví. Prověřuje znalosti uchazeče z oblasti biologických, psychologických a sociálních základů problematiky ochrany zdraví. Vychází z doporučené odborné literatury. Délka testu je 25 minut.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut. Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/). Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 08.06.2020 | Do: | 16.06.2020 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 24.06.2020 | Do: | 25.06.2020 |
Změna termínu ověření pro všechny programy/obory:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 15. 06. 2020 Do: 26. 06. 2020
Náhradní termín (přijímací zkoušky): 02. 07. 2020 Do: 03. 07. 2020
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ – pedagogika (kombinovaná forma)
- náhrada ústní zkoušky posouzením praxe a předchozího vzdělání
Dosavadní odborná praxe uchazeče – max. 18 bodů
Absolvovaný (studovaný) bakalářský program – max. 12 bodů
Bonifikace praxe:
Praxe na pozici učitele všeobecně vzdělávacích a/nebo odborných předmětů delší než 5 let (>5 let) - 18 bodů
Praxe na pozici učitele všeobecně vzdělávacích a/nebo odborných předmětů kratší než 5 let (≤5 let) - 15 bodů
Praxe na pozici jiného pedagogického pracovníka delší než 5 let (>5 let) - 12 bodů
Praxe na pozici jiného pedagogického pracovníka kratší než 5 let (≤5 let) - 9 bodů
Jiná relevantní praxe (např. v sociálních službách, ve zdravotnictví, v kultuře apod.) delší než 5 let (>5 let) - 6 bodů
Jiná relevantní praxe (např. v sociálních službách, ve zdravotnictví, v kultuře apod.) kratší než 5 let (≤5 let) - 3 body
Hodnotí se pouze písemně doložená praxe vykonávaná v pracovním poměru, u pedagogických pracovníků výhradně na pozici upravené zákonem o pedagogických pracovnících.
Bonifikace bakalářského studia:
Studijní program (obor) pedagogika - 12 bodů
Studijní program (obor) z oblasti pedagogických věd (např. speciální pedagogika, sociální pedagogika, andragogika apod.) - 8 bodů
Jiný relevantní studijní program (obor) z oblasti společenskovědní, humanitní, umělecké nebo zdravotnické (např. sociologie, filozofie, ergoterapie apod.) - 4 body
Veškeré doklady uchazeč doloží nejpozději do 23. 6. 2020. Doklady doručené po 23. 6. 2020 nebudou posuzovány.
Podklady je možné zaslat na adresu fakulty nebo předat osobně na podatelně fakulty.
Podklady je také možné zaslat elektronicky na e-mailovou adresu paní referentky, která má Váš obor na starost (naleznete v informačním systému u Vaší přihlášky – Průběh PŘ)
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - výchova ke zdraví (kombinovaná forma)
- náhrada písemné zkoušky posouzením praxe a předchozího vzdělání
Dosavadní odborná praxe uchazeče - max. 15 bodů
Absolvovaný (studovaný) bakalářský program - max. 15 bodů
Bonifikace praxe:
Praxe na pozici učitele všeobecně vzdělávacích a/nebo odborných předmětů delší než 5 let (>5 let) - 15 bodů
Praxe na pozici učitele všeobecně vzdělávacích a/nebo odborných předmětů od 4 do 5 let (≥4 - ≤5 let) - 13 bodů
Praxe na pozici učitele všeobecně vzdělávacích a/nebo odborných předmětů od 3 do 4 let (≥3 - ≤4 let) - 11 bodů
Praxe na pozici jiného pedagogického pracovníka delší než 5 let (>5 let) - 9 bodů
Praxe na pozici jiného pedagogického pracovníka od 3 let do 5 let (≥3 - ≤5 let) - 7 bodů
Hodnotí se pouze písemně doložená praxe vykonávaná v pracovním poměru v rozsahu min. 0,5 úvazku, u pedagogických pracovníků výhradně na pozici upravené zákonem o pedagogických pracovnících.
Bonifikace bakalářského studia:
Studijní program specializace v pedagogice - obory se zaměřením na vzdělávání/obor výchova ke zdraví - 15 bodů
Studijní program specializace v pedagogice - obory se zaměřením na vzdělávání/obor, který je obsahově blízký (např. biologie, tělesná výchova, chemie) - 10 bodů
Jiný relevantní studijní program (obor) obsahově blízký (např. nutriční či výživové poradenství, ošetřovatelství, všeobecná sestra, zdravotní vědy) - 5 bodů
Veškeré doklady uchazeč doloží nejpozději do 23. 6. 2020. Doklady doručené po 23. 6. 2020 nebudou posuzovány.
Podklady je možné zaslat na adresu fakulty nebo předat osobně na podatelně fakulty.
Podklady je také možné zaslat elektronicky na e-mailovou adresu paní referentky, která má Váš obor na starost (naleznete v informačním systému u Vaší přihlášky – Průběh PŘ).
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - pedagogika
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2011.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha : Portál, 2010.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2011.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2009.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007.
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - výchova ke zdraví
BLAHUTKOVÁ, Marie, MATĚJKOVÁ, Eva a BRŮŽKOVÁ, Lucie. Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995.
DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie. Olomouc: Epava, 2000.
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2011.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002.
MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009.
MERKUNOVÁ, Alena a OREL, Miroslav. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.
MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
PAVLÍČKOVÁ, Helena. Sociální psychologie. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2013.
Práva dítěte 2001–2010 v dokumentech OSN. Praha: Česká sekce DCI, 2002.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Učitelství VPP pro ZŠ a SŠ - pedagogika
Absolvent získá teoretické znalosti a praktické dovednosti, které jsou nezbytné pro fundovanou výuku pedagogických disciplín na středních a vyšších odborných školách. V závislosti na zvolené specializaci dosáhne odborné profilace v oblasti sociální pedagogiky nebo školní pedagogiky.
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - výchova ke zdraví
Absolvent je kvalifikován jako učitel předmětu výchova ke zdraví a dalších oborově shodně zaměřených předmětů, jimiž jsou na středních a základních školách realizovány cíle vzdělávání oboru výchova ke zdraví, vč. ochrany za mimořádných událostí. Je způsobilý garantovat tvorbu a realizaci projektů podpory zdraví v rámci školy a komunity.