Termín podání přihlášky: | 29.02.2020 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství pro střední školy (N7504) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 5 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
0 / 1Termín podání přihlášky: | 29.02.2020 |
---|
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - anglický jazyk
Cílem oborové části magisterského studia je, v návaznosti na předchozí bakalářské studium, absolvování souboru disciplín lingvistických, literárněvědných a disciplín oborové didaktiky v jejich maximální vzájemné propojenosti, vedoucí k dosažení stanoveného profilu absolventa.
Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - matematika
Cílem navazujícího magisterského studia Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ – matematika je poskytnout jeho absolventům ucelené magisterské vzdělání, které je připraví pro profesi učitele matematiky na 2. stupni základní školy, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na všech typech středních škol. Studijní obor respektuje vyváženost kognitivní, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy. Důraz je kladen na uplatňování didaktických inovací ve vyučování matematice s přihlédnutím k současným didaktickým koncepcím. Absolventi studijního oboru budou připraveni na konstrukci školních vzdělávacích programů se zaměřením na integraci různých částí matematiky (aritmetika, algebra, geometrie, statistika, finanční matematika atd.) a různých vzdělávacích oblastí. Absolventi studijního oboru získají dostatek vědomostí a dovedností k tomu, aby mohli ve vyučování i mimo ně diferencovaně pracovat s žáky s různými vzdělávacími potřebami v matematice.
Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. oboru max. 30 b.
2) Zkouška z 2. oboru max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - anglický jazyk
Přijímací zkouška je dvoukolová – skládá se z písemné části (první kolo) a ústní části (druhé kolo).
První kolo: Písemná část – max. 20 bodů.
Písemná část je ve formě testu a sestává se z lingvistické a literární části. Lingvistická část (languové disciplíny): analýza textu z hlediska fonetického, fonologického, morfologického, lexikologického a syntaktického. Uchazeč musí prokázat všestranné zvládnutí všech základních disciplín okruhu anglického jazykového systému (fonetika, fonologie, lexikologie, morfologie a syntax). Lingvistický test ověřuje zvládnutí příslušné terminologie, schopnost rozmanité systémové jevy fundovaně vyložit, usouvztažnit a demonstrovat na konkrétním jazykovém materiálu. Literární část testu ověřuje literárně-historický přehled v oblastech anglická literatura a americká literatura (vývojové tendence, klíčoví představitelé a díla, historické souvislosti, atd.) od jejich počátků až do současnosti. Všechny otázky jsou s výběrem odpovědi („multiple choice“).
Minimální počet bodů, aby mohl uchazeč postoupit do druhého kola - k ústní části = 7.
Druhé kolo: Ústní část – max. 10 bodů.
Ústní část se odehrává v anglickém jazyce a má formu pohovoru ve dvojicích. V první části student představí své dosavadní vzdělání a téma své bakalářské práce. Ve druhé části student představí dosavadní učitelskou zkušenost a motivaci pro studium zvoleného oboru. Ve třetí části následuje diskuze ve dvojici na vybrané téma týkající se vzdělávání. Předpokládají se celkové vstupní jazykové dovednosti na úrovni C1+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Kritéria hodnocení:
a) jazyková úroveň (max. 5 bodů)
b) věcný obsah a schopnosti argumentace (max. 3 body)
c) motivace ke studiu (max. 2 body)
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - matematika
Ústní přijímací zkouška z matematiky. Maximální počet bodů za ústní zkoušku je 30 bodů (2 otázky po 15 bodech).
Ústní přijímací zkouška se skládá z řešení úloh a teoretické zkoušky.
Uchazeč při ústní přijímací zkoušce předloží výpis absolvovaných matematicky zaměřených předmětů z předchozího vysokoškolského studia.
Tematické okruhy:
Základy matematiky (matematická logika, množiny); poziční soustavy, znaky dělitelnosti, diofantovské rovnice, Euklidův algoritmus, kongruence; lineární algebra (matice, determinanty, soustavy lineárních rovnic, vektorové prostory, lineární zobrazení); relační struktury (uspořádání, ekvivalence); polynomy (algebraická a funkční definice polynomu, dělitelnost, algebraické řešení rovnic, numerické řešení rovnic); vektor (volný, vázaný), útvary v E2, E3, E4 a jejich incidenční vztahy studované pomocí vektorů; reper, soustava souřadnic daná reperem, báze; algebraické struktury (grupa, obor integrity, těleso, homomorfismy, izomorfismy); geometrické transformace studované syntetickou i analytickou metodou v E2: shodnosti v rovině (skládání shodností, klasifikace shodností podle samodružných bodů a směrů, shodnosti přímé a nepřímé, grupa shodností); podobnosti v rovině (vlastní a nevlastní podobnosti, grupa podobností); stejnolehlost (dělicí poměr, Mongeova věta o skládání stejnolehlostí, Menelaova věta, mocnost bodu ke kružnici, chordála kružnic, dvojpoměr, Pappova věta); afinity v A2, jejich klasifikace, syntetický i analytický popis, grupa afinit; kruhová inverze. Apolloniovy úlohy (pouze synteticky); kuželosečky (afinní a metrické vlastnosti kuželoseček); elementární funkce; diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné (spojitost, limita a derivace - definice, vlastnosti, výpočet; vlastnosti funkce spojité na uzavřeném a omezeném intervalu; věty o střední hodnotě; úlohy na maxima a minima; vyšetření průběhu funkce a sestrojení jejího grafu); integrální počet funkcí jedné reálné proměnné (primitivní funkce a určitý integrál - definice, vlastnosti, výpočetní metody; užití v geometrii, nevlastní integrál); diferenciální rovnice (jednoduché rovnice se separovanými proměnnými, lineární rovnice 1. řádu; lineární rovnice 2. řádu s konstantními koeficienty - obecné řešení a řešení splňující počáteční podmínku); číselné posloupnosti a řady (číselné posloupnosti – vlastnosti, limita posloupnosti a její výpočet; číselná řada – vlastnosti, kriteria konvergence řady s nezápornými členy, alternující řady, absolutní a neabsolutní konvergence).
Přijímací zkouška z matematiky je stejná u jednooborového i dvouoborového studia matematiky. Pokud se student přihlásí na jednoobor i dvouobor, koná přijímací zkoušku jen jednou. Pokud se student přihlásí na prezenční i kombinované studium, koná přijímací zkoušky jen jednou.
Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut. Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/). Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 08.06.2020 | Do: | 16.06.2020 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 24.06.2020 | Do: | 25.06.2020 |
Změna termínu ověření pro všechny programy/obory:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 15. 06. 2020 Do: 26. 06. 2020
Náhradní termín (přijímací zkoušky): 02. 07. 2020 Do: 03. 07. 2020
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - anglický jazyk
Lingvistika
DUŠKOVÁ, L. et al. (2003 [1988]). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
DUŠKOVÁ, L. (2002) Syntax současné angličtiny. Sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru. Praha, UK v Praze – nakladatelství Karolinum.
DUŠKOVÁ et al. (2001). Morfologie současné angličtiny. Sbírka cvičení, příkladů a textů k morfologickému rozboru. Praha, UK v Praze – nakladatelství Karolinum.
GREENBAUM, S., QUIRK, R. (1990). A Student ́s Grammar of the English Language. London: Longman.
QUIRK, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. WF Appendix, Longman.
ROACH, P.(1983). English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP.
Literatura
BRADBURY, M., Ruland, R. (1991). From Puritanism to Postmodernism. Penguin Books.
BRADBURY, M (1994). The Modern British Novel. Penguin Books.
HEAD, D. (2002). Modern British Fiction, 1950-2000. Cambridge University Press.
PROCHÁZKA, M. et al. (2011). Lectures on American Literature. UK v Praze, Karolinum.
ROGERS, P. (1994). The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford University Press.
SANDERS, A. (2004). The Short Oxford History of English Literature. Oxford University Press
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - matematika
Vysokoškolské učebnice týkající se požadovaných tematických okruhů. Například:
ANDĚL, J. Matematická statistika. Praha: SNTL, 1985.
BLAŽEK, J. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1, 2. Praha: SPN, 1983, 1985.
BOČEK, L., ZHOUF, J. Planimetrie. Praha: PedF UK, 2009.
HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D., STEHLÍKOVÁ, N. Geometrické transformace (metoda analytická). Praha: UK v Praze, PedF, 1997.
HRUŠA, K., DLOUHÝ, Z., ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha: Karolinum, 1991.
JELÍNEK, M. Transformace. Praha: SPN, 1976.
KATRIŇÁK, T. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1. Bratislava, Praha: ALFA, SNTL, 1985.
KUBÍNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. Posloupnosti a řady. Matematická analýza, teoretická aritmetika. [Skriptum.] Praha: Karolinum, 1997.
PLOCKI, A., TLUSTÝ, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007.
STEHLÍKOVÁ, N., HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D. Úvod do analytické geometrie. Praha: PedF UK, 2006.
SEKANINA, M. a kol. Geometrie 1. Praha: SPN, 1986.
VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Praha: Matfyzpress, 1997, 1998.
VYŠÍN, J. Geometrie pro pedagogické fakulty I, II. Praha, Bratislava: SPN, 1965, 1966.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - anglický jazyk
Absolvent je obeznámen se základními koncepty a vztahy hlavních languových a parolových disciplín včetně disciplín pomezních, je schopen analyzovat a interpretovat texty anglofonních literatur, ovládá nejnovější teorie a metody didaktiky anglického jazyka a je schopen aplikovat tyto znalosti a dovednosti ve své učitelské praxi.
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - matematika
Absolvent získá potřebné vědomosti a dovednosti pro výkon profese plně kvalifikovaného učitele matematiky na 2. stupni základní školy, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na všech typech středních škol. Má solidní matematické, didaktické a pedagogicko-psychologické vzdělání. Umí tvořivě aplikovat moderní didaktické metody a formy práce do vyučování matematice na různých typech a stupních škol. Dokáže identifikovat žáky s talentem i s poruchami učení v matematice a poskytnout jim kvalifikovanou pomoc. Může se uplatnit i mimo školství, v mediích, úřadech a institucích zaměřených na vzdělávání a na práci s talenty v matematice. Může pokračovat ve studiu v doktorském studijním oboru Didaktika matematiky.