Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (7504R235)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Specializace v pedagogice (B7507)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 20
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    39 / 91

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Obor připravuje posluchače pro výkon povolání v oblasti umění a kultury se zaměřením na vzdělávání. Tvůrčí a teoretické složky studia jsou propojeny s univerzitními nároky.  

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací řízení do jednooborového studia je dvoukolové:
      1) Oborový test a test vizuální gramotnosti (30 bodů)
      2) Praktická oborová zkouška (50 bodů)

      Maximální počet dosažených bodů v obou kolech celkem: 80 bodů

      Přijímací řízení z výtvarné výchovy bude zaměřeno na prověření:

      a) orientace uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury
      b) vizuální gramotnosti uchazeček/uchazečů
      c) schopnosti využití výtvarných prostředků k autorskému vyjádření  

      1. kolo
      oborový test, bodové rozpětí: 0–14 bodů
      test vizuální gramotnosti, bodové rozpětí: 0-16 bodů   
      celkem nejvíce 30 bodů 

      Maximální počet postupujících do druhého kola: 40

      2. kolo, praktická oborová zkouška, bodové rozpětí 0–50 bodů


      Popis prvního kola:

      Oborový test: 0–14 bodů

      Délka trvání testu je 21 minut.

      Oborový test prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost) a v dalších uměleckých oborech (literatura, hudba, divadlo, film a jiné). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře (důležitá jména, výstavy, ceny). Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál 14 otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v literatuře doporučené k přípravě a z dokumentace významných výstav a kulturních událostí roku. 

      Pro přípravu na oborový test doporučujeme:

      Věnujte soustředěnou pozornost odborné literatuře uvedené v závěru těchto pokynů. Seznamte se i s podobami současné knižní tvorby pro děti. Opakovaně navštivte NG – Veletržní palác a významné regionální galerie, sledujte probíhající výstavy moderního a současného umění. Rozvažujte o vybraných dílech z hlediska obsahu, formy a společensko-historického kontextu.

       

      Test vizuální gramotnosti: 0-16 bodů

      Délka trvání testu je 24 minut.

      Test vizuální gramotnosti prověří orientaci uchazečů v současné vizuální kultuře, a to v oblasti percepční zrakové citlivosti, schopnosti pochopit informace a vnímat jejich různorodé kontexty a dovednosti využívat vizuální informace v komunikaci.

      Pro přípravu na test vizuální gramotnosti doporučujeme posilovat vědomé složky vizuálního vnímání, přemýšlet o společenských a kulturních souvislostech proměn běžné vizuální kultury, uvažovat o vzájemných vlivech výtvarného umění a obecné vizuality, rozšiřovat škálu vyjadřovacích prostředků vnímaných z pozice diváka i používaných ve vlastní tvůrčí práci.  

      Popis druhého kola:

      Praktická oborová zkouška:

      2 A) komisionální posouzení domácích prací: 0–10 bodů

      2 B) čtyři výtvarné úkoly po max. 10 bodech: 0–40 bodů

      Maximální počet bodů za praktickou oborovou zkoušku: 50 bodů

      Trvání zkoušky: 5 hodin (včetně přestávek)

       

      Ad 2 A) Domácí práce uchazeč/ka přinese k praktické oborové zkoušce v deskách maximální velikosti A1. Desky musí být označeny čitelnou informací o uchazeči v pořadí:

      Typ studia: JEDNOOBOR BC

      Příjmení, křestní jméno, adresa

      Nalepený štítek v minimální velikosti 10 x 10 cm s velkým počátečním písmenem příjmení uchazeče.

       

      Uchazeč/ka předloží domácí práce na 10 listech nejvýše velikosti A1.

      Rozměrnější práce nebo práce prostorové mohou být, v rámci určeného počtu deseti listů, dokumentovány fotografiemi nebo barevnými počítačovými tisky a

      rovněž nalepeny na papírech. Základem pro hodnocení domácích prací jsou originály kreseb a maleb, které by měly být nejméně na šesti listech souboru.

      Každý z listů musí být na zadní straně čitelně podepsán.

      Komise nepřijme k hodnocení jinak adjustované kolekce ani tištěná tematická portfolia.

      Desky s domácími pracemi si uchazeč/ka odnese po ukončení zkoušky.

      Domácí práce jsou odbornou komisí hodnoceny v rozmezí 0–10 bodů.

       

      Ad 2 B) Druhá část praktické oborové zkoušky se skládá ze čtyř výtvarných úkolů (za každý úkol může uchazeč/ka získat 0–10 bodů):

      1. kresebná studie podle skutečnosti (kresba tužkou) - kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny čtyř předmětů, které

      každý uchazeč obdrží a sám uspořádá.

      2. volná malířská interpretace (tempera) určeného námětu z oblasti tradičních témat základů evropské kultury nebo témat ze všedního života lidí.

      3. série tří kreseb určeného tématu (pero a tuš nebo tenký černý fix) - návrh tří ilustrací, tři okénka filmu – storyboard, tři okénka komiksu, nebo tři přípravné kresby ke grafickému cyklu

      4. modelování – prostorová etuda realizovaná v sochařské hlíně. Modelování dle skutečnosti.

       

      Kritéria pro hodnocení praktické oborové zkoušky:

      1. a) rozvržení (umístění) kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů

      1. b) vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu

      1. c) vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů

      2. a) míra tvořivé interpretace obsahové roviny tématu

      2. b) smysl pro barevné řešení v logice obsahu tématu

      2. c) výběr výtvarných prostředků a obrazová jednota celku

      3. a) schopnost postihnout podstatu zadaného tématu

      3. b) charakter a citlivost kresby

      3. c) originalita a rozmanitost jednotlivých kreseb ve vztahu k třídílnému celku

      4. a) smysl pro prostorové vztahy pozorované skutečnosti

      4. b) cit pro hmotu, proporce

      4. c) celkový charakter autorského vyjádření, výtvarný rukopis

       

      K přípravě na praktickou oborovou zkoušku doporučujeme:

      1) vytvářejte kresebné studie drobných zátiší (papírové skládačky, uzly na textilu, části dětské stavebnice, aj.) měkkými kreslicími materiály, studujte světelné vztahy, objemy, proporce, struktury, studujte tvorbu uměleckých autorit – kreslířů

      2) prozkoumejte základní témata evropské kultury (mýty, báje, pověsti). Stejně vážně studujte témata všedního života lidí. Příklady zadávaných námětů: Cesta dopravními prostředky / Přeplněná plovárna / Návod k použití běžného předmětu apod.

      3) vytvářejte volné kresebné studie, sledujte významné produkce ilustrátorské, komiksové. Příklady zadávaného námětu: Slavnost pod starým stromem / Dům, ve kterém nikdo nebydlí / Cirkus zezadu (cirkusové zázemí) / apod.

      4) všestranně se seznamujte s prostorovou tvorbou, modelujte podle skutečnosti, tvořte objekty reagující na současné umění, studujte sochařskou tvorbu v historii výtvarného umění.

      K praktické oborové zkoušce si přineste: 1) měkkou tužku, plastickou pryž, 2) sadu temperových barev, štětce, nádobku na vodu a hadřík, 3) pero a černou tuš nebo tenký černý fix, 4) malou sadu špachtlí

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 08.06.2020 Do: 16.06.2020
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2020 Do: 25.06.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Změna termínu ověření pro všechny programy/obory:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od:          15. 06. 2020    Do:      26. 06. 2020

      Náhradní termín (přijímací zkoušky):             02. 07. 2020    Do:      03. 07. 2020

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání  (jednooborové i dvouoborové)

      Přijímací zkouška je jednokolová, celková doba trvání je 120 minut.

      Přijímací zkouška z výtvarné výchovy bude zaměřena na prověření:

      a) orientace uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury

      b) vizuální gramotnosti uchazeček/uchazečů

      c) schopnosti využití výtvarných prostředků k autorskému vyjádření 

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů

      Zkouška se skládá ze čtyř částí

      A Oborový test: 0–15 bodů

      Délka trvání testu je 25 minut.

      Oborový test prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázky této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře.

      B Verbální a malířská interpretace uměleckého díla:

      Ba Verbální interpretace (0-5 bodů)

      Uchazeč/ka napíše na maximálně šest řádek odpovědi na otázky k předložené reprodukci uměleckého díla.

      Kritéria hodnocení:

      věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.

      Příklad otázky a správné verbální odpovědi:

      Předložená reprodukce díla: Marc Chagall, Snoubenci před Eiffelovou věží, 1938-1939

      Úkoly a otázky k interpretaci:

      Co můžete říci o době, stylu a autorovi tohoto díla, jaké společenské a kulturní souvislosti si s dílem spojujete a jak můžete popsat kompozici tohoto díla?

      Odpověď:

      Chagall je stylově unikátní. Obraz obsahuje prvky kubismu a surrealismu, obsahuje symboly z prostředí židovské menšiny v Bělorusku, ze které autor pocházel. Je zde také reprezentovaná Paříž, kde žil. Rozumím tomu tak, že autor díla, zobrazený na něm se svou nevěstou, ukazuje kouzlo vztahu dvou milenců, které se proplétá s kouzlem dvou různých prostředí a kultur. V kompozici je výrazné vertikální směřování. Celkově obraz působí snovým dojmem.

      Bb malířská interpretace (pastelky)(0-10 bodů)

      Předloženou reprodukci uměleckého díla malířsky interpretuje.

      Kritéria hodnocení

      a) míra interpretace obsahové a formální roviny díla

      b) smysl pro barevné řešení v logice návaznosti k předloženému dílu

      c) použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku

      Obrazové reprodukce a kritéria věcné správnosti verbálních odpovědí budou vycházet z doporučené odborné literatury.

      55 minut

      C Kresebná studie podle skutečnosti: 0-10 bodů

      kresba tužkou - kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá

      40 minut

      Kritéria pro hodnocení:

      a) rozvržení (umístění) kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů

      b) vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu

      c) vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů

      Vybavení ke zkoušce: Uchazečky/uchazeči si ke zkoušce přinesou psací potřeby, obyčejnou měkkou tužku, případně gumu, suchý NESTÍRATELNÝ malířský materiál (pastelky, pastely, progresa…NE suchý pastel), doporučujeme tvrdou podložku A4 (desky, karton…)

      Doporučená studijní literatura:

      BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.

      GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.

      CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.

      LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.

      MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.

      ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.

      GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.

      CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.

      LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.

      MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.

      ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.

      ŠEVČÍK, J.; ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010.

      TŘEŠTÍK, M.: Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Absolvent bakalářského studia má rozsáhlé vědomosti v oborech dějin a teorie výtvarné kultury a umění, prokazuje schopnosti výtvarné práce v oborech kresba, malba, grafika, užitá grafika, modelování a prostorová tvorba i ve výtvarném a výchovném využití současných výtvarně-technických médií. Má znalosti o vzniku a vývoji dětského výtvarného projevu i o výtvarném projevu dospívajících, zná i možnosti jeho pozitivního ovlivňování. Orientuje se v oblastech artefiletické propedeutiky a práce s uměleckým dílem v galeriích a uměleckých muzeích. Je schopen těchto znalostí využívat v mimoškolní zájmové činnosti, v galeriích, uměleckých muzeích, v centrech a zařízeních mimoškolního vzdělávání a výchovy. Absolvent bakalářského studia však není kvalifikován jako učitel výtvarné výchovy pro žádný typ a stupeň škol.