Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova (7504T290)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství pro střední školy (N7504)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 15
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Charakter studia je určen specifickými obsahy výtvarné výchovy, které odpovídají mezinárodním poznatkům v oboru a reflektují aktuální situaci jak v pedagogické praxi, tak ve výtvarném umění a v současné vizuální kultuře. Důraz je kladen na individuální přístup ke studentům, na propojení jejich výtvarné práce s reflexí a na specifiku oborové didaktiky. Absolventi mají zkušenosti s vlastní tvorbou, orientují se ve výtvarně-didaktických koncepcích, v možnostech učitelského uvažování ve výtvarné výchově a ve variantách jejího interdisciplinárního pojetí. Jsou obeznámeni s teoretickými rámci předmětu a s možnostmi empirického výzkumu ve vyučovací praxi. Jsou vybaveni znalostí vzdělávacích programů a principů jejich implementace do výuky.
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      1. Zkouška z výtvarné výchovy je dvoukolová. Celkem max. 60 bodů

      První kolo se probíhá písemnou formou. Pokud bude bodový zisk v některé části prvního kola roven nule, uchazeč/ka nepostupuje do druhého kola (talentová a ústní zkouška).

      Druhé kolo: hodnocení výtvarných prací a ústní zkouška

      2.  Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.

      Celkem max. 90 bodů. 

      1) Učitelství VVP pro ZŠ, SŠ a ZUŠ – výtvarná výchova

      Informace k obsahu prvního i druhého kola zkoušky budou zveřejněny 8. ledna 2020 na webové stránce Katedry výtvarné výchovy v sekci Uchazečům https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-130.html

      Přijímací řízení do jednooborového studia je dvoukolové:

      První kolo: písemná reflexe zadaného odborného textu na základě četby a zadaných otázek, bodové rozpětí 0-20 bodů
      Druhé kolo:
      pohovor nad souborem vlastních výtvarných prací a dalšími předloženými materiály, bodové rozpětí 0-40 bodů

      První kolo: odevzdání písemné reflexe tématu zadaného odborného textu na základě četby a zadaných otázek v rozsahu 2-3 normostran    

      Reflexe se bude zabývat těmito okruhy:

      a) didaktickými aspekty a možnostmi pedagogické aplikace tématu (6 bodů)

      b) teoretickým kontextem a teoretickými koncepcemi, které uchazeč vnímá jako související s obsahem výchozího textu (7 bodů)

      c) souvislostmi tématu se současnou vizuální kulturou (7 bodů)

      Hlediska hodnocení: úroveň porozumění odbornému textu; myšlenková, jazyková a stylistická úroveň vlastní reflexe

      Reflexi tématu zadaného odborného textu uchazečka/uchazeč odevzdá ve formátu pdf na úložiště katedry od 1. 4. 2020 do 1. 5. 2020. Uchazečka/uchazeč vloží na úložiště jednu reflexi. 

      Vkládaný soubor je třeba označit způsobem: příjmení uchazečky/uchazeče_Reflexe_2020.pdf. Odkaz na úložiště s přístupovým heslem bude uchazečům doručen e-mailem v období od 1. 4. 2020.

      Odborný text k reflexi bude vybrán z následujících publikací:

      Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. 318 s. Vizuální studia; sv. 3. ISBN 978-80-200-1984-4.

      Berger, John et al. Způsoby vidění. Překlad Andrea Průchová Hrůzová. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016. 150 stran. Labyrint fresh eye; 3. svazek. ISBN 978-80-87260-78-4.

      Kesner, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Národní galerie, 2000. 259 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-7035-155-1.

      Podkladem k reflexi bude jedna kapitola z každé knihy, celkem tři texty. Uchazeči zvolí jednu ze tří předložených kapitol jako východisko reflexe.

      Vybrané kapitoly budou zveřejněny 8. ledna 2020 na webové stránce Katedry výtvarné výchovy v sekci Uchazečům (https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-130.html) společně s otázkami k reflexi.

      Bodové hodnocení reflexe: 0–20 bodů.

      Uchazečky/uchazeči, které/kteří získají v každém hodnoceném okruhu prvního kola minimálně 1 bod, budou pozváni do druhého kola přijímací zkoušky.

      Druhé kolo: pohovor nad souborem vlastních výtvarných prací a dalšími předloženými materiály, bodové rozpětí 0-40 bodů

      Do druhého kola uchazečky/uchazeči přinesou a přímo u pohovoru předloží soubor vlastních výtvarných prací, které byly vytvořeny za poslední dva roky: 20 prací velikosti max. A3, originálů nebo kvalitní barevné dokumentace (v případě větších formátů nebo trojrozměrných prací), digitálně vytvořené práce na přenosném disku. Soubor bude obsahovat také práce na povinné společné téma (5-10 prací).

      Toto povinné téma katedra výtvarné výchovy zveřejní na své webové stránce v sekci Uchazečům (https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-130.html) 8. ledna 2020.

      K pohovoru si uchazečka/uchazeč přinese také:

      a) seznam českých a zahraničních výstav, galerijních a muzejních expozic výtvarného umění, které navštívil/a v posledních dvou letech,

      b) seznam odborné a krásné literatury, kterou přečetl/a v posledních dvou letech.

      Pohovor bude postaven na odborné debatě uchazečky/uchazeče s přijímací komisí na základě materiálů z prvního kola, souboru výtvarných orací a obou před pohovorem předložených seznamů.

      Kritéria hodnocení ústní zkoušky:

      a) odpovídající znalost pojmového aparátu oboru výtvarné pedagogiky (8 bodů)

      b) vhled do problematiky vizuální kultury (8 bodů)

      c) orientace v aktuálním kulturním dění v mezioborových kontextech (8 bodů)

      d) schopnost autorské reflexe vlastní výtvarné práce (8 bodů)

      e) úroveň komunikačních dispozic (8 bodů)

      Bodové hodnocení druhého kola: 0-40 bodů.

       

      2) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá max. 45 minut. Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/2017/OBUZ17.html). Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 08.06.2020 Do: 16.06.2020
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2020 Do: 25.06.2020
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Změna termínu ověření pro všechny programy/obory:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od:          15. 06. 2020    Do:      26. 06. 2020

      Náhradní termín (přijímací zkoušky):             02. 07. 2020    Do:      03. 07. 2020

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      BARTHES, Roland. Mytologie. Překlad Josef Fulka. Třetí vydání v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2018. 173 stran. Bod. ISBN 978-80-7363-888-7.

      BERGER, John et al. Způsoby vidění. Překlad Andrea Průchová Hrůzová. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016. 150 stran. Labyrint fresh eye; 3. svazek. ISBN 978-80-87260-78-4.

      ECO, Umberto.: Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203-706-4.

      FILIPOVÁ, Marta; RAMPLEY, Mathew. (ed.): Možnosti vizuálních studií. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.

      FULKOVÁ, Marie. Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2009. 334 s. ISBN 978-80-7319-076-7.

      KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Národní galerie, 2000. 259 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-7035-155-1.

      KULKA, Tomáš. Umění a falzum. Praha: Academia, 2004. 182 s. ISBN: 80-200-0954-X.

      MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. 318 s. Vizuální studia; sv. 3. ISBN 978-80-200-1984-4.

      PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3

      PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5

      RUHRBERG, Karl et al. Umění 20. století. Malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. 1. vyd. Praha: Slovart, 2004. 840 s. ISBN 80-7209-521-8.

      UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.

      Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.msmt.cz/file/41216/

      Rámcový vzdělávací program pro gymnázia http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia

       Příklad otázek přijímací komise:

      „Jak byste motivoval/a žáky k zájmu o výtvarné umění?“

       „Jak byste vysvětlil/a pojem vizuální gramotnost?“

      „Kterou z výstav nebo uměleckých osobností ze svého seznamu považujete za nejvýznamnější a proč…?“

      „Jak rozumíte pojmu edukační program v kulturní instituci?“

      „Co bylo konceptem vaší práce na zadaném tématu?“

      „Jaká média/výtvarné disciplíny vyhovují vašemu výtvarnému vyjádření a proč?“

       

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
      -
      katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
      - katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=15
      Modelový test z pedagogiky a psychologie bude zveřejněn na http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Student má plnou kvalifikaci učitele výtvarné výchovy pro základní, střední školy a základní umělecké školy. Zároveň je expertem pro galerijní animace a muzejní pedagogiku. Absolvent tohoto studijního oboru umí rozvíjet a využívat výtvarné aktivity jako specifický prostředek rozvoje tvořivých osobností žáků a studentů a současně jako specifický nástroj enkulturace, kultivace, vzdělávání a výchovy dětí a dospívajících.