Termín podání přihlášky: | 28.02.2019 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Specializace v pedagogice (B7507) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 20 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
30 / 91Termín podání přihlášky: | 28.02.2019 |
---|
Obor připravuje posluchače pro výkon povolání v oblasti umění a kultury se zaměřením na vzdělávání. Tvůrčí a teoretické složky studia jsou propojeny s univerzitními nároky.
Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/
Přijímací řízení do jednooborového studia je dvoukolové:
1) Oborový test a test vizuální gramotnosti (30 bodů)
2) Praktická oborová zkouška (50 bodů)
Maximální počet dosažených bodů v obou kolech celkem: 80 bodů
Přijímací řízení z výtvarné výchovy bude zaměřeno na prověření:
a) orientace uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury
b) vizuální gramotnosti uchazeček/uchazečů
c) schopnosti využití výtvarných prostředků k autorskému vyjádření
1. kolo
oborový test, bodové rozpětí: 0–14 bodů
test vizuální gramotnosti, bodové rozpětí: 0-16 bodů
celkem nejvíce 30 bodů
Maximální počet postupujících do druhého kola: 40
2. kolo, praktická oborová zkouška, bodové rozpětí 0–50 bodů
Popis prvního kola:
Oborový test: 0–14 bodů
Délka trvání testu je 21 minut.
Oborový test prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost) a v dalších uměleckých oborech (literatura, hudba, divadlo, film a jiné). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře (důležitá jména, výstavy, ceny). Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál 14 otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v literatuře doporučené k přípravě a z dokumentace významných výstav a kulturních událostí roku.
Pro přípravu na oborový test doporučujeme:
Věnujte soustředěnou pozornost odborné literatuře uvedené v závěru těchto pokynů. Seznamte se i s podobami současné knižní tvorby pro děti. Opakovaně navštivte NG – Veletržní palác a významné regionální galerie, sledujte probíhající výstavy moderního a současného umění. Rozvažujte o vybraných dílech z hlediska obsahu, formy a společensko-historického kontextu.
Test vizuální gramotnosti: 0-16 bodů
Délka trvání testu je 24 minut.
Test vizuální gramotnosti prověří orientaci uchazečů v současné vizuální kultuře, a to v oblasti percepční zrakové citlivosti, schopnosti pochopit informace a vnímat jejich různorodé kontexty a dovednosti využívat vizuální informace v komunikaci.
Pro přípravu na test vizuální gramotnosti doporučujeme posilovat vědomé složky vizuálního vnímání, přemýšlet o společenských a kulturních souvislostech proměn běžné vizuální kultury, uvažovat o vzájemných vlivech výtvarného umění a obecné vizuality, rozšiřovat škálu vyjadřovacích prostředků vnímaných z pozice diváka i používaných ve vlastní tvůrčí práci.
Popis druhého kola:
Praktická oborová zkouška:
2 A) komisionální posouzení domácích prací: 0–10 bodů
2 B) čtyři výtvarné úkoly po max. 10 bodech: 0–40 bodů
Maximální počet bodů za praktickou oborovou zkoušku: 50 bodů
Trvání zkoušky: 5 hodin (včetně přestávek)
Ad 2 A) Domácí práce uchazeč/ka přinese k praktické oborové zkoušce v deskách maximální velikosti A1. Desky musí být označeny čitelnou informací o uchazeči v pořadí:
Typ studia: JEDNOOBOR BC
Příjmení, křestní jméno, adresa
Nalepený štítek v minimální velikosti 10 x 10 cm s velkým počátečním písmenem příjmení uchazeče.
Uchazeč/ka předloží domácí práce na 10 listech nejvýše velikosti A1.
Rozměrnější práce nebo práce prostorové mohou být, v rámci určeného počtu deseti listů, dokumentovány fotografiemi nebo barevnými počítačovými tisky a
rovněž nalepeny na papírech. Základem pro hodnocení domácích prací jsou originály kreseb a maleb, které by měly být nejméně na šesti listech souboru.
Každý z listů musí být na zadní straně čitelně podepsán.
Komise nepřijme k hodnocení jinak adjustované kolekce ani tištěná tematická portfolia.
Desky s domácími pracemi si uchazeč/ka odnese po ukončení zkoušky.
Domácí práce jsou odbornou komisí hodnoceny v rozmezí 0–10 bodů.
Ad 2 B) Druhá část praktické oborové zkoušky se skládá ze čtyř výtvarných úkolů (za každý úkol může uchazeč/ka získat 0–10 bodů):
1. kresebná studie podle skutečnosti (kresba tužkou) - kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny čtyř předmětů, které
každý uchazeč obdrží a sám uspořádá.
2. volná malířská interpretace (tempera) určeného námětu z oblasti tradičních témat základů evropské kultury nebo témat ze všedního života lidí.
3. série tří kreseb určeného tématu (pero a tuš nebo tenký černý fix) - návrh tří ilustrací, tři okénka filmu – storyboard, tři okénka komiksu, nebo tři přípravné kresby ke grafickému cyklu
4. modelování – prostorová etuda realizovaná v sochařské hlíně. Modelování dle skutečnosti.
Kritéria pro hodnocení praktické oborové zkoušky:
1. a) rozvržení (umístění) kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů
1. b) vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu
1. c) vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů
2. a) míra tvořivé interpretace obsahové roviny tématu
2. b) smysl pro barevné řešení v logice obsahu tématu
2. c) výběr výtvarných prostředků a obrazová jednota celku
3. a) schopnost postihnout podstatu zadaného tématu
3. b) charakter a citlivost kresby
3. c) originalita a rozmanitost jednotlivých kreseb ve vztahu k třídílnému celku
4. a) smysl pro prostorové vztahy pozorované skutečnosti
4. b) cit pro hmotu, proporce
4. c) celkový charakter autorského vyjádření, výtvarný rukopis
K přípravě na praktickou oborovou zkoušku doporučujeme:
1) vytvářejte kresebné studie drobných zátiší (papírové skládačky, uzly na textilu, části dětské stavebnice, aj.) měkkými kreslicími materiály, studujte světelné vztahy, objemy, proporce, struktury, studujte tvorbu uměleckých autorit – kreslířů
2) prozkoumejte základní témata evropské kultury (mýty, báje, pověsti). Stejně vážně studujte témata všedního života lidí. Příklady zadávaných námětů: Cesta dopravními prostředky / Přeplněná plovárna / Návod k použití běžného předmětu apod.
3) vytvářejte volné kresebné studie, sledujte významné produkce ilustrátorské, komiksové. Příklady zadávaného námětu: Slavnost pod starým stromem / Dům, ve kterém nikdo nebydlí / Cirkus zezadu (cirkusové zázemí) / apod.
4) všestranně se seznamujte s prostorovou tvorbou, modelujte podle skutečnosti, tvořte objekty reagující na současné umění, studujte sochařskou tvorbu v historii výtvarného umění.
K praktické oborové zkoušce si přineste: 1) měkkou tužku, plastickou pryž, 2) sadu temperových barev, štětce, nádobku na vodu a hadřík, 3) pero a černou tuš nebo tenký černý fix, 4) malou sadu špachtlí
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 06.06.2019 | Do: | 14.06.2019 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 24.06.2019 | Do: | 25.06.2019 |
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.
LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.
MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.
ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.
ŠEVČÍK, J.; ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010.
TŘEŠTÍK, M.: Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html