Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Český jazyk se zaměřením na vzdělávání — Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (7507R037 / 7504R236) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Specializace v pedagogice (B7507)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Minimální předpokládaný počet přijímaných: 15
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    22 / 103

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2019
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      V tříletém bakalářském studijním oboru Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání vychováváme bohemisty s důkladnou znalostí současné češtiny – jejího systému i užití v komunikaci. Literární složka studia je zaměřena na výchovu zasvěceného čtenáře a vykladače literatury. Prioritou absolventů bakalářského studia je navazující dvouletý magisterský studijní program Učitelství pro střední školy.

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

      Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

      Studium bakalářského studijního oboru základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání je koncipováno primárně jako studium, jehož absolventi budou pokračovat v navazujícím magisterském učitelském studiu základů společenských věd. Cílem programu je zajistit absolventovi studia široké všeobecné vzdělání v oblasti společenských věd a kultivovat schopnost praktické aplikace při výkonu povolání. Odlišností tohoto typu programu od jiných společensko-vědních bakalářských studií je důraz na multidisciplinární přístup k analýze a řešení společenských jevů. Studenti si neosvojují disparátní znalosti z jednotlivých oborů, ale učí se pracovat s diferencovanými předpoklady, jež jednotlivé vědy skýtají. To je ošetřeno důrazem na metodologické základy společensko-vědního bádání, na filosofický a etický rozměr toho způsobu poznání.

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška pro obor český jazyk se zaměřením na vzdělávání je písemná a má dvě rovnocenné části, které se konají společně. Uchazeč získává max. 40 bodů, délka trvání testu (obou částí) max. 60 minut.

      1. Test z českého jazyka, sestávající z oblasti normativní, z oblasti ověřující porozumění textu a schopnost práce s ním a z oblasti obecných poznatků o jazyce a jazykovědě. (max. 20 bodů).

      2. Test z dějin české literatury a literární teorie (max. 20 bodů).

      Ad 1) Budou prověřovány:
      (i) bezpečné ovládání pravidel českého pravopisu a morfologické a syntaktické normy spisovné češtiny;
      (ii) znalost učiva českého jazyka v rozsahu učebnic pro střední školy (podle publikací uvedených v kapitole Doporučená literatura);
      (iii) schopnost jazykové analýzy a práce s textem, které mají ukázat uchazečovu orientaci v jazykovém systému češtiny a schopnost řešit jazykové problémy vyskytující se v textu.
      Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.

      Ad 2) Písemný test slouží k prověření znalostí uchazečů z dějin literatury od nejstarších dob po současnost, znalosti základních pojmů z literární teorie a celkový kulturní přehled z hlediska současnosti i historie.
      Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.

      Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška probíhá formou písemného testu (max. 40 b.). Předpokladem zdárného zvládnutí testu jsou znalosti středoškolského (gymnaziálního) učiva, jež v současné době zahrnuje základní poznatky z filozofie, historie, práva, politologie, ekonomie, etiky, sociologie, výrokové logiky. Charakter oboru zároveň vyžaduje též znalosti kulturně historické a určitou orientaci v současném ekonomickém, politickém a kulturním dění.

      Délka trvání testu je 50 min.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2019 Do: 14.06.2019
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2019Do: 25.06.2019
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007.

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 2. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2013.

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 4. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.

      HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 1998.

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009.

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. (příp. novější vydání)

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií: zpracováno podle Katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. (příp. novější vydání)

      Pravidla českého pravopisu. (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Praha: Academia, 2005.

      BRUKNER J., FILIP, J. Malý poetický slovník, Praha 1984

      LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku, Praha 2006

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

      Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

      ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy společenských věd III. Základy filosofie, etiky. Praha, 1995.

      DAVID, R. Základy politologie. Olomouc, 1997.

      EICHLER, B., RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy společenských věd II. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky. Praha, 1995.

      FURST, M. Filosofie. Praha, 1995.

      GILLNEROVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd I. Základy psychologie, sociologie. Praha, 1995.

      HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. Praha, 1995.

      BURIÁNEK, J. Sociologie pro střední školy. Praha, 1996.

      JANDOUREK, J. Průvodce sociologií. Praha: Grada, 2008.

      JIRÁSKOVÁ, V. Občan v demokratické společnosti. Praha, 1999.

      RYSKA, R. Právo pro střední školy. Praha, 1994.

      FURST, M. Filosofie. Praha, 1995.

      LIESMANN, K., ŽENATÝ, G. O myšlení. Olomouc, 1994.

      SELUCKÝ, O. Logika prostřední školy. Praha, 1995.

      Kol. Dějiny zemí koruny české I. - II. Paseka, Praha 1992.

      STOERIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha 1991.

      PAVLINCOVÁ, H. a kol. Slovník judaismus, křesťanství, islám. Praha 1994.

      PELCOVÁ, N. a kol. Evropské myšlenkové tradice k hodnotám evropské civilizace. Praha 1998.

      PELCOVÁ, N. PEŠKOVÁ, J. A kol. Základy společenských věd I. - IV. Praha: Eurolex Bohemia. 2005.

      PETŘÍČEK, M. Úvod do (současné) filosofie. Praha. 2005.

      TICHÁ, M. K aktuálním ekonomickým problémům. PedF UK, Praha. 2004.

      Kol. autorů. Společenské vědy pro střední školy 1. díl - 4. díl. Brno, Didaktis.

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent získá solidní fundamentální vzdělání v bohemistické lingvistice a literárně vědné bohemistice. Široké budou možnosti jeho uplatnění v humanitních, zejména slovesných oborech, v kultuře, v státní správě, v oblastech, kde jde o komunikaci s veřejností, v tiskových odborech nebo médiích.

      Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent získá všeobecné vzdělání v oblasti společenských věd, je adaptabilní na měnící se pracovní podmínky a je schopen samostatně získávat praktické profesní dovednosti. Může vykonávat kvalifikované profese v institucích orientovaných na sociální práce a institucích zabývajících se pracovně právním a sociálně právním poradenstvím.