Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Český jazyk se zaměřením na vzdělávání — Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (7507R037 / 7507R060) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Specializace v pedagogice (B7507)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Minimální předpokládaný počet přijímaných: 15
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    11 / 43

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2019
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      V tříletém bakalářském studijním oboru Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání vychováváme bohemisty s důkladnou znalostí současné češtiny – jejího systému i užití v komunikaci. Literární složka studia je zaměřena na výchovu zasvěceného čtenáře a vykladače literatury. Prioritou absolventů bakalářského studia je navazující dvouletý magisterský studijní program Učitelství pro střední školy.

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

      Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání
      Studium poskytuje základy filologického vzdělání se zaměřením na problematiku vzdělávání, studium rozvíjí jak teoretické filologické znalosti oboru rusistika, zahrnující lingvistické, literárněvědné a didaktické disciplíny, tak i praktické komunikační dovednosti studentů. Prioritním cílem bakalářského studia je vytvoření základů k navazujícímu magisterskému studiu, které připravuje učitele ruského jazyka pro všechny typy škol. Lingvistické disciplíny poskytují teoretické znalosti jazykového systému v konfrontačním česko-ruském pohledu. Literárněvědné disciplíny zahrnují dějiny ruské literatury 19., 20. a počátku 21. století v souvislosti s literárním vývojem evropským a českým, poznání duchovního vývoje Ruska, znalost ruské a české literárněvědné terminologie a teorie literatury, dovednost percepce, analýzy a interpretace uměleckých textů. V didakticky orientovaných kurzech se studenti seznamují se základní lingvodidaktickou terminologií a teorií, jsou vedeni k reflexi pedagogických a obecnědidaktických poznatků v kontextu didaktiky ruštiny jako dalšího cizího jazyka v českém školním prostředí. Stěžejní disciplíny jsou vedeny v ruském jazyce v porovnání s českým.

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

       

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška pro obor český jazyk se zaměřením na vzdělávání je písemná a má dvě rovnocenné části, které se konají společně. Uchazeč získává max. 40 bodů, délka trvání testu (obou částí) max. 60 minut.

      1. Test z českého jazyka, sestávající z oblasti normativní, z oblasti ověřující porozumění textu a schopnost práce s ním a z oblasti obecných poznatků o jazyce a jazykovědě. (max. 20 bodů).

      2. Test z dějin české literatury a literární teorie (max. 20 bodů).

      Ad 1) Budou prověřovány:
      (i) bezpečné ovládání pravidel českého pravopisu a morfologické a syntaktické normy spisovné češtiny;
      (ii) znalost učiva českého jazyka v rozsahu učebnic pro střední školy (podle publikací uvedených v kapitole Doporučená literatura);
      (iii) schopnost jazykové analýzy a práce s textem, které mají ukázat uchazečovu orientaci v jazykovém systému češtiny a schopnost řešit jazykové problémy vyskytující se v textu.
      Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.

      Ad 2) Písemný test slouží k prověření znalostí uchazečů z dějin literatury od nejstarších dob po současnost, znalosti základních pojmů z literární teorie a celkový kulturní přehled z hlediska současnosti i historie.
      Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.

       

      Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška má písemnou formu. Uchazeč prokazuje znalosti a dovednosti na úrovni A2 podle Společného evropského referenčního rámce Rady Evropy, tj. cca v rozsahu učebnice Raduga po-novomu 1-3. Písemná zkouška zjišťuje úroveň znalostí a dovedností z ruského jazyka v porovnání s českým a ověřuje dovednost poslechu s porozuměním. Skládá se ze 3 částí: a) úlohy k poslechovému textu, b) gramatický test, c) překlad z češtiny do ruštiny a z ruštiny do češtiny. Délka trvání testu je 60 min.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2019 Do: 14.06.2019
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2019Do: 25.06.2019
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007.

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 2. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2013.

      ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 4. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.

      HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 1998.

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009.

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. (příp. novější vydání)

      KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií: zpracováno podle Katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. (příp. novější vydání)

      Pravidla českého pravopisu. (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Praha: Academia, 2005.

      BRUKNER J., FILIP, J. Malý poetický slovník, Praha 1984

      LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku, Praha 2006

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

      Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

      BALCAR, M. Ruská gramatika v kostce. Praha: Leda, 2008.

      HŘÍBKOVÁ, R., HLAVÁČEK, A. Ruský jazyk v kostce. Praha: Fragment, 2004. (Texty a úlohy k maturitním tématům, reálie)

      JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 1-3. Praha: Fraus, 2007-2009.

      TAHOVSKÁ, L. a kol. Ruština poslechem. Praha: Leda, 2005.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent získá solidní fundamentální vzdělání v bohemistické lingvistice a literárně vědné bohemistice. Široké budou možnosti jeho uplatnění v humanitních, zejména slovesných oborech, v kultuře, v státní správě, v oblastech, kde jde o komunikaci s veřejností, v tiskových odborech nebo médiích.

      Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent bakalářského stupně studia má rozsáhlé znalosti ruského jazyka, literatury a kultury, které je schopen zasadit do širšího evropského kontextu, dosahuje komunikativní kompetence minimálně na úrovni B2, v některých aspektech s přesahy do úrovně C1 podle Společného evropského referenčního rámce. Absolvent se uplatní jako vychovatel, pedagog volného času a asistent kvalifikovaného pedagoga. Vzhledem k dosažené úrovni jazykové kompetence může najít uplatnění i mimo sféru vzdělávání v různých domácích i mezinárodních institucích a organizacích, v médiích a tiskových agenturách.