Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel

    Detail oboru

    Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích (6731T019)

    Fakulta: Fakulta humanitních studií
    Studijní program: Sociální politika a sociální práce (N6731)
    Forma studia: kombinovaná
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Minimální předpokládaný počet přijímaných:  
    Maximální počet přijímaných:  
    Standardní doba studia: 2 roky
    Krátká poznámka:  
    Paralelní v Aj:  
    Výše poplatku za studium v Aj:  
    Forma přihlášky: Elektronická, Listinná
    Možnost přijetí s upuštěním od přijímací zkoušky:  

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    32 / 91

    • sbalit rozbalit
      Cílem studia je příprava vedoucích pracovníků pro střední a vrcholovou úroveň řízení v oblasti poskytování sociálních, sociálně-zdravotních a zdravotních služeb. Jde o rozvíjející se oblast, která se musí přizpůsobit rychle narůstající proporci starších občanů v populaci a jejich potřeb, narůstajícímu nedostatku finančních prostředků veřejných rozpočtů, zvyšujícím se nárokům na kvalitu a účinnost poskytovaných služeb a nárokům na odpovědnost poskytovatelů. Rozvoj poskytování sociálních a zdravotních služeb vychází z kontextu celoevropského rozvoje, harmonizace právního prostředí, dostupnosti, kvality a metod jejich hodnocení. Velký důraz je kladen na práva a potřeby klientů a jejich pečovatelů, responsivitu služeb v přirozeném prostředí a podporu pomáhajících pracovníků v dosahování kvalitní praxe. V daném pojetí se jedná o obor unikátní, který není jinde v České republice v této podobě a rozsahu vyučován. Obor studujícím umožňuje, aby se profilovali ve dvou specializacích - Supervize nebo Řízení. Studium poskytuje studentům a studentkám také adekvátní možnost podílet se aktivně na výzkumných projektech (formou studentských prací, zapojení do výzkumných projektů, účastí na konferencích apod.). Obor připraví absolventa pro regulované povolání dle zákona 108/2006 Sb.

      Student se specializací Řízení pozná, jak vypadá efektivní organizace z hlediska organizačního rozvoje a rozvoje lidských zdrojů. Naučí se plánovat a získávat podporu pro organizační změnu ve vybrané sociální nebo zdravotnické organizaci nebo poskytovat supervizi studentům nebo pracovníkům v oboru své působnosti. Orientuje se v některých metodách realizace/řízení změny s přihlédnutím k právům uživatelů a efektivitě služby. Student pod vedením učitele a ve spolupráci s kontaktní osobou v organizaci realizuje vybrané úlohy pro identifikaci a podporu možných změn ve vztahu ke stanoveným cílům organizace. Student se specializací Supervize systematicky rozvine své dosavadní znalosti a zkušenosti z oblasti sebereflexe a vlastní supervize, s metodami práce s klienty a se skupinami, a ze vzdělávání dospělých, na nichž staví své navazující magisterské studium. Seznámí se s prováděním supervize v evropských zemích a se supervizními metodami. Praktikuje základní metody supervize a realizuje je ve vybrané škole či organizaci pod vedením supervizora a učitele fakulty. Očekává se, že takto připravení odborníci budou přínosem pro rozvoj nových trendů v řízení zdravotního a sociálního sektoru.
    • sbalit rozbalit
      Uchazeč si předem volí jednu ze dvou možných specializací studia, a to Řízení nebo Supervize. Zvolenou specializaci je nutné vyplnit do přihlášky.

      Přijímací zkouška se skládá ze tří částí:

      I. oborový písemný test z požadované literatury (max. 3 body)

      Požadovaná literatura:
      1. HAŠKOVCOVÁ, H.: Lékařská etika. Praha: Galén, 2002, 3. vydání.
      2. HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al.: Praktická supervize. Praha: Galén, 2008.
      3. DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
      4. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O.: Moderní management v teorii a praxi. Praha: Management Press, 2006.
      5. DRUCKER, F.P.: To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Praha: Management Press, 2002.

      II. jazyková zkouška (max. 3 body)

      Zkouška zahrnuje překlad krátkého odborného textu z anglického resp. německého jazyka a ústní rozpravu nad překladem, ověřující pochopení přeloženého textu. Průběh jazykové zkoušky zachycuje protokol, který obsahuje hodnocení uchazečových jazykových znalostí a dovedností. Uchazeč je s výsledkem jazykové zkoušky seznámen a stvrzuje seznámení svým podpisem.

      III. ústní pohovor, při němž se hodnotí:

      1. Představení bakalářské, příp. diplomové nebo disertační práce. Doporučujeme práci přinést k nahlédnutí v tištěné nebo elektronické podobě na přijímací řízení (max. 2 body).
      2. Schopnost prezentovat zkušenosti z praxe uchazeče z pomáhající profese, pro kterou je kvalifikován předchozím studiem, znalost kvalitní profesní praxe, kritické uvažování o praxi, zkušenost s řízením a s vedením/vzděláváním dospělých. Prezentace vychází z profesního uchazečova životopisu, který doporučujeme přinést k přijímacímu řízení (max. 3 body).
      3. Schopnost reflektovat znalosti a dovednosti získané na základě účasti v relevantních výcvicích a kursech dalšího vzdělávání. Prezentaci je vhodné doprovodit certifikáty z absolvovaných seminářů, tréninků, konferencí nebo jiných vzdělávacích aktivit (max. 3 body).
      4. Další předpoklady ke studiu - celkový rozhled, znalosti a postoje získané dosavadním studiem a odbornou četbou, schopnost učit se, otevřenost, samostatnost, pro-aktivní jednání, schopnost naslouchat, u specializace Supervize dále zralost pro podporu druhých, empatie. Dále se hodnotí teoretické znalosti a praktické zkušenosti ze služeb z jedné pomáhající profese (např. sociální práce, ergoterapie, fyzioterapie, ošetřovatelství, pastorační péče, poradenství, pedagogiky a speciální pedagogiky), (max. 2 body).

      Ke specializaci Supervize je požadováno naplnění minimálních vstupních požadavků dle ANSE – tj. Evropské asociace národních svazů supervize (zralou osobní zkušenost a reflexi odpovídající praxi v sociálních či zdravotnických organizacích v minimálním rozsahu pěti let, vlastní supervizi v minimálním rozsahu 60 hod., dalšímu vzdělávání v metodách reflektující práce se sebou, klienty a se skupinou v rozsahu min. 150 hod., se vzděláváním dospělých, účasti v dlouhodobém sebezkušenostním výcviku). Splnění požadavků bude ověřováno v rozpravě o zkušenostech, které uchazeč u zkoušky doloží.

      Celkem je možné získat u přijímací zkoušky 16 bodů.
    • sbalit rozbalit
      1. u přijímací zkoušky dosažení bodové hranice stanovené děkanem;
      2. dodání ověřené kopie dokladu o ukončení bakalářského nebo magisterského studia – uchazeči, kteří absolvovali studium v zahraničí, předloží doklad o rovnocennosti vzdělání v případech, kdy to zákon vyžaduje.
    • sbalit rozbalit
      Další informace o oboru a kontakty naleznete zde: http://fhs.cuni.cz/FHS-1545.html
    • sbalit rozbalit
      Absolvent je specialista, který se orientuje v principech evropských systémů sociální a zdravotní péče a sociální politiky ve vztahu ke kvalitě péče a jejího řízení a je schopen je aplikovat na situaci vybrané organizace. Umí objasnit souvislosti mezi faktory sociálního a ekonomického prostředí a jejich dopady na rozhodování řídících pracovníků. Je schopen komplexně analyzovat sociální nebo zdravotnickou organizaci a podporovat její rozvoj s ohledem na specifické potřeby lidí, lidská práva a etické aspekty péče o znevýhodněné klientské skupiny.

      Profil kvalifikace absolventa navazuje na jeho předchozí kvalifikaci v bakalářském, příp. magisterském programu, který jej připravil pro některou regulovanou i neregulovanou „pomáhající“ profesi (sociální pracovník, zdravotně – sociální pracovník, zdravotnický pracovník aj.). Odpovídá multidisciplinárně pojaté oblasti sociální práce, a vybavuje absolventy kvalifikačními požadavky pro povolání sociálního pracovníka v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, a to pro úroveň středního nebo vyššího managementu v organizacích služeb sociální práce a v organizacích koordinujících služby sociální práce. Kvalifikace absolventovi umožňuje zastávat manažerské pozice v sociálně-zdravotních nebo zdravotních službách. Absolventi dále mohou působit jako supervizoři, výzkumníci, příp. analytičtí pracovníci v sociálních anebo zdravotnických institucích.