Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu CŽV

    Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci (9876)

    Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci
    prezenční
    čeština
    V kurzu bude věnována pozornost obsahu týkajícímu se 1. a 2. ročníku s výhledem na pokračování ve 3. ročníku. Účastníci kurzu prožijí i způsob postupného budování matematického jazyka - své zkušenosti (žáci) komunikují nejdříve mateřským jazykem, který postupně na základě rozvoje myšlení, mnohých diskuzí o správnosti řešení a řešitelských strategiích precizují na jazyk matematický. Nové poznatky jsou tak založené na porozumění a jsou v mysli žáků přirozeně začleňovány do existující poznatkové struktury, tedy jsou lépe upevněny.
    Účastník kurzu prostřednictvím vlastního prožitku
    - se seznámí s principy a cíli koncepce Hejného metody výuky matematice (HM) v nižších ročnících 1. stupně ZŠ,
    - pozná roli učitele i roli žáka v HM,
    - se seznámí s mechanizmem poznávacího procesu žáka a principy budování představ o pojmech v matematice,
    - se naučí postupy, které vedou k rozvoji rozumových i osobnostních schopností žáka,
    - se seznámí s vhodnými způsoby, jak otevírat jednotlivá didaktická prostředí,
    - pozná podrobněji cíle jednotlivých didaktických prostředí, která otevírají žákovi svět čísel a svět tvarů,
    - pozná principy hodnocení ve výuce HM
    - pozná důležitost komunikace a principy jejího rozvoje
    - naučí se otevírat a moderovat diskuze ve třídě,
    - pozná koncepci učebnic matematiky pro 1. a 2. ročník ZŠ,
    - získá kompetence, aby s porozuměním mohl začít vést žáky HM.
    UKPedF/533260/2023
    MSMT- 28686/2022-3
    Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci
    Cyklus tří seminářů v rozsahu: 4x 45 min - 8x 45 min - 4x 45 min. Účastníci obdrží osvědčení po absolvování celého cyklu, tj. všech seminářů v celkovém rozsahu 16x 45 min.
    Témata a časová dotace (celkový rozsah kurzu je 16x 45 min):
    A. 2h: Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou a hlubší proniknutí do klíčových principů Hejného metody. Mezi základní principy metody patří: od zkušeností v mnohých didaktických prostředích k matematickému poznatku, od jazyka běžného života k jazyku matematiky, od moderovaných diskuzí k rozvoji osobnosti žáka, od přirozené motivace žáka přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě intelektuálního růstu. Mezi klíčové principy také patří budování mentálních schémat matematických pojmů v myslích žáků, rozvoj osobnosti žáky, vnitřní motivace. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika a úskalí i možnost pracovat se žáky vyžadujícími zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak se žáky s poruchami učení. Východiska a zásady výuky budou účastníci objevovat a prožívat na konkrétních činnostech a úlohách.

    B. 8h: Prostředí, která žákům otevírají svět čísel:
    6h: Aritmetická sémantická prostředí Krokování, Autobus, Vláčky, Děda Lesoň zaměřena na práci s různými modely čísla, na číslo jako počet a veličina, na budování představ žáka o aditivních operacích, na rozvoj metakognitivních schopností zejména týkajících se budování řešitelských strategií vhodných pro daný typ úloh
    2h: aritmetická strukturální prostředí zaměřena na tvorbu aditivních i multiplikativních triád, na možnosti, jak zautomatizovat číselné spoje mnohým počítáním s vyšším cílem. Vyšším cílem bývá odhalení nějakého vztahu, pojmu, procesu - Pavučiny, Sčítací trojúhelníky, Hadi, Barevné trojice, Sousedé.

    C. 5h: Prostředí, která žákům otevírají svět tvarů: Parkety, Dřívka, Skládání papíru, Geoboard, Krychlové stavby a Oblékání krychle. Prostředí jsou zaměřena na manipulační činnost žáka, je kladen důraz na rozvoj tvořivosti žáka, na jeho prostorovou představivost a komunikační schopnosti.

    D. 1h: Shrnutí obsahu kurzu, sdílení zkušeností účastníků s výukou, diskuze o tématech navržených účastníky, např. práce s rodiči, návaznost na MŠ, změna přístupu k výuce matematiky, hodnocení, metody práce, změna role učitele na průvodce a facilitátora, komunikace, organizace práce třídy a didaktické cíle jednotlivých etap práce s vybraným prostředím.
    15
    učitelé 1. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, speciální pedagogové
    Kurz je určen učitelům 1. st. ZŠ a asistentům pedagogů, kteří s výukou matematice Hejného metodou právě začínají, nebo ve své výuce využívají její prvky. Uvítáme též speciální pedagogy, kteří pomáhají slabším žákům. Kurz je vhodný zejména pro učitele 1. a 2. ročníku, ale také pro učitele vyšších ročníků, kteří se chtějí seznámit s tím, jakou přípravou v matematice žáci prošli a na co budou sami navazovat.

      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        jiná
        Osvědčení o absolvování programu
        ...
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
        Katedra matematiky a didaktiky matematiky
        Katedra matematiky a didaktiky matematiky
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        2023/2024
        letní semestr, Květen
        14.05.2024
        Krátkodobé
        16 hodin
        14.5.2024
        18.5.2024
        23.5.2024
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        3600 Kč / kurz
        údaje k platbě obdržíte spolu s potvrzením o přijetí přihlášky a otevření kurzu
        osvobozeno
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39
        Centrum celoživotního vzdělávání
        Bc. Klára Hašková, DiS.
        klara.haskova@pedf.cuni.cz
        221900342
        01.04.2024 - 03.05.2024