Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu CŽV

    Odborné řešení školní šikany a kyberšikany II (5697)

    Odborné řešení školní šikany a kyberšikany II
    prezenční
    čeština
    Kurz je rozšířením problematiky kurzu Odborné řešení školní šikany a kyberšikany I. Úkolem přípravné úrovně bylo v rozsahu čtyř dnů (32 hod.) intenzivně a co nejúčinněji připravit absolventy zejména pro řešení akutních – neodkladných krizových situací souvisejících se šikanou.
    Druhá úroveň doplňuje první úroveň a poskytuje již základní kvalifikaci – komplexní připravenost k řešení situací, které by měla zvládnout škola sama. Vzdělání, které umožní plnit úkoly pověřeného pracovníka řešit šikanu.
    Absolvování druhé úrovně v návaznosti na úroveň první je základním kamenem v pětiúrovňovém koncepčním vzdělání odborníků na řešení šikany (2013). Je určena pro největší počet profesionálů a vycházejí z ní další vyšší úrovně kvalifikace určené už pro specialisty.
    V současné době je tento program určen hlavně odborníkům ve školách pověřeným řešením šikany, k nimž náleží školní metodik prevence, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog. Dále je pak užitečný odborníkům prvního kontaktu (psychologům, speciálním pedagogům, etopedům působícím v PPP, SVP, SPCD.) Dveře mají otevřené všichni pedagogové, zájemci o dobrou připravenost zejména vedení školy a třídní učitelé.
    Orientační informace o pětiúrovňovém koncepčním modelu vzdělávání odborníků pro řešení šikanování viz články uvedené ve zdroji. Celkový pohled je možné získat prostudováním publikace Výcvik odborníků v léčbě šikany (Kolář, 2013). Text je rovněž dostupný na internetu.
    MSMT-6748/2022-1-395
    MŠMT
    11914/2017-1
    Odborné řešení školní šikany a kyberšikany II
    PRVNÍ DEN
    (modul E - Komunitní model práce – bezpečné klima,
    modul A - První pomoc při šikanování, prohloubení – zvládnutí třetího stádia šikany,
    modul D - Supervize, prohloubení)
    Cíl profesní připravenosti: Zkvalitnit a upevnit řešení prvních dvou stádií. Zvládnutí první pomoci při řešení i třetího stádia šikany.
    BLOK 1 (2 hod.) - modul E
    ÚVODNÍ INFORMACE
    - Informace o projektu MŠMT se zaměřením na vizi koncepčního pětiúrovňového vzdělání odborníků na řešení šikany
    - Připomenutí programu 1. úrovně
    (důraz na metodiku a nácvik první pomoci)
    KOMUNITNÍ MODEL PRÁCE (dále též KMP) – bezpečné klima třídy, školy (úvod, podrobněji práce se třídou)
    - Podstata, principy, pravidla KMP. Praxe
    KMP – škola, třída. Význam KMP pro prevenci
    a léčbu šikany. KMP – bezpečné klima.
    Blok 2 (2 hod.) – Řešení třetího stádia šikany, prohloubení modulu A (řešení kazuistik ve skupinách a v komunitě)
    ŠIKANA MEZI ŽÁKY
    ŠIKANA UČITELE
    - Film – Netstory aneb příběhy z internetu (jedna epizoda)
    - Metodika a praxe řešení (kazuistiky)
    Blok 3 a blok 4 (4. hod.) - Řešení třetího stádia šikany, prohloubení modulu A a D
    OMYLY PŘI ŘEŠENÍ ŠIKANY – MÝTY O ŠIKANĚ
    - Estonský film Klass – Třída (další název „Zkažená mládež“)
    - Reflexe filmu se zaměřením na chyby pedagogů a rodičů
    - Chyby při řešení šikany v praxi (kazuistiky)

    DRUHÝ A TŘETÍ DEN (16 hod.)
    (modul C – Práce se třídou, která onemocněla počáteční podobou šikanování)
    Cíl profesní připravenosti:
    Orientace v celkové léčbě šikany prvních dvou – difuzních stadií.
    Kvalifikovaný pohled na intervenční programy externích pracovníků ve třídách, kde je počáteční šikana. Inspirace pro práci ve třídních hodinách.
    Poznámka: Připravenost na praktické zvládnutí rámcového třídního programu (RTP) vyžaduje rozšířený modul (aspoň pět dní) zaměřený na práci se skupinou. Těžištěm by mělo být odzkoušení na sobě – aspoň částečně základního intervenčního programu (ZIP), z něhož vychází rámcový program. Důležité je rovněž plánování a vytvoření vlastního programu podle diferenčních kriterií a zácvik v některých technikách.
    Blok 1 a blok 2 (4 hod.) – Ponoření do problému, metodika práce se třídou
    - Workshop: Modelování ostrakizace - izolace
    - Východiska pro práci se třídou, která onemocněla počáteční šikanou
    - Základní intervenční program (ZIP)
    (Cíl programu, čtyři etapy léčby, léčebný plán nemocné skupiny na podkladě diferenciačních kriterií…)
    - Rámcový třídní programu pro potřeby TU (zjednodušený ZIP)
    Blok 3 a blok 4 (4 hod.) – Diagnostika skupiny jako východisko pro intervenci
    - Dynamická a testová diagnostika
    - Metodika práce s baterií užitečných testových metod
    - Odzkoušení některých postupů a metod dynamické diagnostiky
    Blok 5 a blok 6 (4 hod.) – Intervence
    - Klíčové prostředky ke změně
    - Metodika komunitního vedení třídních setkání
    - Dílna: tvorba třídních pravidel, vytváření třídní charty proti
    šikanování
    - Metodika her (klasifikace her – významy a mody her, čtyři stupně rizikovosti atd.)
    Blok 7 (2 hod.)
    - Dílna: Odzkoušení vybraných užitečných technik a her
    Blok 8 (2 hod.) – Některé užitečné programy pro řešení počátečních
    stádií šikany, spolupráce s organizacemi nabízejícími programy
    pro počáteční šikanu.

    ČTVRTÝ DEN
    (modul F – Kořeny, příčiny a podmínky šikanování
    modul B – Školní program proti šikanování (hodnocení konkrétních programů ve školách)
    modul G – Sdílení závěrečných prací – orientační posouzení výsledků programu)
    Profesní připravenost: Platný člen ve vedení realizačního týmu, který iniciuje změny při budování školního programu proti šikaně. Hlubší porozumění praktickým a metodickým problémům šikany.
    Blok 1 (1 hod.): workshop - Kořeny, příčiny, podmínky šikanování
    Co to je za tajemné síly, které proměňují slušného žáka v brutálního sadistu? Využití v praxi.
    Blok 2 (3 hod.) – Školní program proti šikanování
    Připomenutí teorie a metodiky Hradeckého školního programu
    Hodnocení konkrétních školních programů na školách
    Blok 3 a blok 4 (4 hod.) – Sdílení závěrečných prací – orientační
    posouzení výsledků programu
    Prezentace a sdílení nejlepších závěrečných prací
    Komunitní prezentace prací vede k intenzivnímu vzájemnému a individuálnímu učení. Témata jsou zaměřená především na praxi a metodiku řešení šikany. Lze užitečně doplnit skupinovým rozhovorem podle testu M. Koláře.
    15
    Cílová skupina: Pedagogové všech typů škol – školní metodici prevence, výchovní poradci, třídní učitelé, vedení školy, školní psychologové a školní speciální pedagogové. Dále to jsou speciální pedagogové a psychologové ze školských poradenských zařízení (PPP, SVP a SPC). Nabídka platí i pro pedagogy z oblasti ústavní výchovy
    (v rezortu MŠMT ČR).
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      jiná
      Osvědčení o absolvování programu
      Osvědčení o absolvovaném programu
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      PaedDr. Michal Kolář
      Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
      Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
      PedF UK, Praha
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      2023/2024
      letní semestr
      Krátkodobé
      32 hodiny
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      8900 Kč / kurz
      osvobozeno
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      elektronicky nebo písemně
      Centrum celoživotního vzdělávání
      Mgr. Danuše Dvořáková
      danuse.dvorakova@pedf.cuni.cz
      773246766
      01.09.2023 - 30.06.2024
      dle vyhlášených termínů na http://kamv.cz
      Kontaktní osoba na KAMV pro organizační záležitosti: Mgr. Danuše Dvořáková
      referentka CŽV Klára Hašková klara.haskova@pedf.cuni.cz tel. 221 900 342
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      http://kamv.cz