Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu CŽV

    Zprostředkované učení a jeho využití v pedagogické a poradenské praxi (6371)

    Zprostředkované učení a jeho využití v pedagogické a poradenské praxi
    prezenční
    čeština
    Účastníci kurzu se naučí používat ve vlastní výukové a odborné praxi principy didaktického rámce označovaného v odborné literatuře jako zprostředkované učení.
    Cílem vzdělávacího programu je:
    1) vysvětlit, co je zprostředkované učení,
    2) ukázat jeho přínos pro systematickou práci v oblasti rozvoje dovedností myslet a učit se ve vzdělávací praxi a
    3) naučit účastníky kurzu zprostředkované učení používat ve vlastní výukové, intervenční, vzdělávací či jiné pedagogické praxi.

    Specifickým cílem vzdělávacího programu je rozvoj odborných kompetencí pedagogických pracovníků na poli systematické výuky dovedností myslet a učit se a to formou provázeného osvojení si konkrétních dovedností a postupů vhodných ve výuce myšlení.
    Charakter vzdělávacího programu umožňuje také předávat kompetence, které umožní pedagogickým pracovníkům zapracovat a zhodnocovat odlišnosti a variabilitu na úrovni poznávacích procesů a učebních kompetencí u jednotlivých žáků, což podporuje inkluzivní edukační rámec.
    Zvláštní důraz je v rámci výukového programu kladen na zhodnocení i sdílení vlastní předchozí zkušenosti a odbornosti v oblasti výuky myšlení. Naším cílem je vytvářet v rámci programu oborově sjednocené skupiny frekventantů tak, aby bylo možné vytvářet prostor pro vytváření funkčních a udržitelných spolupracujících sítí odborníků a přispívat tak k jejich dalšímu rozvoji, profesní podpoře a prevenci proti vyhoření.
    Zprostředkované učení a jeho využití v pedagogické a poradenské praxi
    Výuka v rámci celého výukového programu bude realizována ve čtyřech tematických vzájemně provázaných výukových blocích. Dva výukové bloky mají přednáškový charakter k vybranému tématu s prvky demonstrace stěžejních problémů na reálných příkladech z praxe. Dva bloky mají charakter praktické implementace do reálné praxe.
    Blok 1: Zprostředkované učení jako teoretický a didaktický princip. ( 5 hodin)
    Tento vstupní výukový blok si klade za cíl stručně a v souvislostech aktuálních poznatků pedagogické psychologie představit teorii zprostředkovaného učení, historii jeho studia v pedagogické psychologii a poznatky základního výzkumu v této oblasti. Důraz je zde ale kladen na představení a vysvětlení tzv. klíčových prvků zprostředkovaného učení, které se mohou stát strukturujícím nástrojem pro uvedení a užití zprostředkovaného učení v praxi. Z odborného hlediska těží tento blok ze studia díla Reuvena Feuersteina, uznávaného izraelského psychologa, dále pak Roberta Burdena, znalce a uznávaného odborníka v problematice uplatnění principů zprostředkovaného učení ve výuce myšlení a z textů Gabriely Seidlové Málkové, lektorky kurzu.
    Blok 2: Implementace klíčových prvků zprostředkovaného učení v praxi - modelování a ukázky užití v pedagogické praxi. (3 hodiny)
    Druhý blok prvního výukového dne se zaměřuje na modelování využití zprostředkovaného učení v praxi. Zde si účastníci kurzu vyzkouší na konkrétních příkladech z reálné praxe pedagogů a poradenských pracovníků, jakým způsobem lze daný způsob práce aplikovat v rámci jejich každodenní praxe. Obsahově tato výuková část čerpá z materiálů mezinárodně uznávaného a užívaného programu Instrumentální obohacování a z materiálů demonstrujících užití zprostředkovaného učení v rámci vzdělávacího programu mateřské školy, či ve výuce konkrétních předmětů prvního i druhého stupně základní školy.
    Blok 3: Širší souvislosti zprostředkovaného učení - vztah učení, osobnosti a sociálních kompetencí žáka. ( 3 hodiny)
    Teoretický výukový blok na začátku druhého výukového dne má umožnit frekventantům nahlédnout širší souvislosti zprostředkovaného učení. Představí tzv. doplňkové prvky zprostředkovaného učení, které kladou důraz na  ovládání procesu učení žákem (studentem) samotným a na jeho sociální rozvoj. Tyto prvky frekventantům umožňují své žáky, studenty a klienty vést k rozvoji metakognitivních dovedností a seberegulace.
    Blok 4: Projekt implementace zprostředkovaného učení do reálné praxe. ( 5 hodin)
    Poslední výukový blok cílí na funkční aplikaci osvojených poznatků do praxe. Usiluje rovněž o rozvoj komunikace a spolupráce mezi účastníky kurzu a podpořit tak vznik udržitelné podpůrné sociální sítě. Úkolem účastníků v této části výuky je v rámci menší skupiny připravit pod vedením lektorů projekt začlenění principů zprostředkovaného učení do reálné situace ve výuce nebo pedagogické práci, které se věnují. Na závěr daného bloku jsou jednotlivé projekty prezentovány a diskutovány tak, aby vznikaly podmínky pro osvojení i metakognitivní zpracování informací získaných v rámci kurzu.
    Na základě přihlášky.

      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        jiná
        Osvědčení o absolvování programu
        8 nebo 16-ti hodinový program v rámci DVPP
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
        Katedra psychologie
        Katedra psychologie
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        2021/2022
        zimní semestr
        Krátkodobé
        8 hodin
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        1500 Kč / kurz
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        Magdalény Rettigové 4, Praha 1
        Centrum celoživotního vzdělávání
        Iva Gecková
        iva.geckova@pedf.cuni.cz
        221900544
        07.10.2021 - 31.12.2021
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)