nejsou stanoveny | |
Osvědčení o absolvování programu | |
7 | |
Teologická antropologie (sobota) | |
prezenční | |
čeština | |
Kurs teologické antropologie uvádí posluchače do poznání toho, proč a jak trojjediný Bůh v Ježíši Kristu stvořil člověka, a toho, jak toto své dílo - navzdory hříchu - vede milostí k zamýšlenému cíli. Zabývá se tedy tím, jak Kristus "právě zjevením tajemství Otce a jeho lásky plně odhaluje člověka jemu samému a dává mu poznat vznešenost jeho povolání" (Gaudium et spes, 22). | |
Teologická antropologie (sobota) | |
TERMÍNY: 9.10.2021: 9:00-10:35h 23.10.: 9:00-10:35h 6.11.: 11:35-13:10h 4.12.: 10:45-12:20h 8.1.2022: 9:50-11:30h 22.1.: 9:00-10:35h 19.3.: 10:45-12:20h PLÁN: 1. Epistemologické základy teologické reflexe o člověku 1.1 Jaké místo měla reflexe o člověku v dějinách teologie? Četba: NOVOTNÝ; MÜLLER, s. 104–107 1.2 Jaký je přínos konstituce Gaudium et spes pro křesťanskou antropologii a kde jsou její limity? Četba: NOVOTNÝ; Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes 2. Člověk stvořený trojjediným Bohem 2.1 Jaká jsou základní témata a perspektivy teologie stvoření, jak se utvářela nauka o stvoření v dějinách teologie? Četba: MÜLLER, s. 156–172 2.2 Jak víme, že je člověk stvořen (souvislost mezi zkušeností spásy a stvořením; mezi poznáním Boha Spasitele a Boha Stvořitele; mezi poznáním Stvořitele ve světle přirozeného rozumu a ve světle zjevení)? Četba: KKC 279–289; Dogmatická konstituce o katolické víře Dei Filius; MÜLLER, s. 108–109, 173–180 2.3 Proč byl člověk stvořen (stvoření světa a člověka k Boží slávě; příčiny stvoření ve světle Božího zjevení v Ježíši Kristu)? Četba: KKC 293–294; Dogmatická konstituce o katolické víře Dei Filius; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 31–50; MÜLLER, s. 123–125, 152–153, 178–180 2.4 Kým je člověk stvořen (stvoření jako akt vlastní Bohu samému; trojjediný Bůh jako nutný předpoklad stvoření; novozákonní výpovědi o roli Ježíše Krista ve stvoření: christocentrismus, stvoření a primární účel vtělení)? Četba: KKC 290–292; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 41–100; POSPÍŠIL, Ježíš z Nazareta, s. 223–228; BIFFI 2.5 Co znamená být stvořen (vztah absolutního Bytí a kontingentních jsoucen: analogie entis, transcendence a imanence; stvoření jako dar bytí; creatio ex nihilo a Boží svoboda)? Četba: KKC 295–301; MÜLLER, s. 108–109, 213–215; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 102–147 2.6 Je už člověk stvořen (stvoření jako časový počátek světa; creatio continua; concursus divinus; evoluce; Boží prozřetelnost)? Četba: KKC 301–324; MÜLLER, s. 216–224; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 148–196, 213–226 2.7 Jaké jsou základní významy výroku, podle něhož byl člověk stvořen jako Boží obraz (biblické základy; interpretace v dějinách)? Četba: KKC 355–361; MÜLLER, s. 109–112; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 82–104; MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE, s. 13–21 2.8 Jaké polarity jsou do pojmu imago Dei zahrnuty (člověk jako osoba; polarita tělo-duše; polarita muž-žena; polarita jedinec-společenství; polarita svoboda-determinace)? Četba: KKC 362–373; MÜLLER, s. 108–122; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 82–104; MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE, s. 22–38 3. Prvotní stav, prvotní hřích, dědičná vina 3.1 Jaké má tato nauka biblické základy a jaký byl její vývoj v dějinách dogmatu i dějinách teologie? 3.2 Co znamená, že byl člověk stvořen ve svatosti a spravedlnosti, co jsou mimopřirozené a nadpřirozené dary? 3.3 Co znamená nauka o prvotním hříchu a dědičné vině z hlediska systematické teologie? Četba: KKC 374–421; Dekret tridentského koncilu o prvotním hříchu; MÜLLER, s. 123–153; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 252–289; JOURNET, s. 65–72 4. Milost 4.1 Jaké má tato nauka biblické základy a jaký byl její vývoj v dějinách dogmatu i dějinách teologie? Četba: MÜLLER, s. 790–837 4.2 Jaký je obsah nauky o milosti habituální, milosti aktuální, predestinaci, ospravedlnění a zásluze? Četba: KKC 1987–2029; Dekret tridentského koncilu o ospravedlnění; Ospravedlnění a dědičný hřích v ekumenickém dialogu; JOURNET |
|
Nejsou stanoveny zvláštní podmínky. |
nejsou stanoveny | |
Osvědčení o absolvování programu | |
7 | |
prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. | |
??? (26-KST) | |
??? (26-KST) | |
KTF UK, Thákurova 3, Praha 6, učebna P8 |
2021/2022 | |
zimní semestr, Říjen | |
09.10.2021 | |
1 | |
14 hodin | |
v popisu kurzu | |
Sobota |
0 Kč / kurz | |
500 Kč | |
Částka musí být uhrazena před zahájením kurzu převodem na účet 32034061/0100. Variabilní symbol: evidenční číslo přihlášky. Specifický symbol: číslo kurzu. Pro rozpoznání Vaší platby je bezpodmínečně nutné je k platbě připojit. Při neúčasti na kurzu se poplatek nevrací. V případě, že se kontaktní výuka kvůli karanténním opatřením nebude moci uskutečnit, budou všechny naše kurzy realizované distanční formou. |
|
osvobozeno |
Thákurova 3, 160 00 Praha 6, studijní oddělení | |
Děkanát KTF | |
ThLic. Zuzana Matisovská | |
u3v.czv@ktf.cuni.cz | |
220181649 | |
03.08.2021 - 19.09.2021 | |