Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu CŽV

    Evropská a světová muzea a galerie 1 (6650)

    Evropská a světová muzea a galerie 1
    prezenční
    čeština
    Přednášky jsou zaměřeny na přední evropská muzea a galerie. Cílem je představit okolnosti založení jednotlivých sbírek, hlavní donátory, ředitele, průběh akviziční činnosti a jejich postupné zpřístupnění veřejnosti. Nebude opomenuta ani architektonická podoba jednotlivých objektů, které v průběhu své existence procházely stavebními úpravami; v pozornosti zájmu bude rovněž vývoj charakteru instalační a prezentační činnosti. K nejstarším veřejně přístupným uměleckým sbírkám patří Kapitolská muzea v Římě, která byla otevřena v roce 1734 v prostorech Palazzo Nuovo na Kapitolu. Prezentována zde byla zejména kolekce antických sochařských děl. Tyto „starožitnosti“ byly hojně vykopávány v rámci archeologických průzkumů průběžně od renesančního období. Značnou část sbírky antických děl odkoupil papež Klement XII. od kardinála Alesandra Albaniho právě za účelem prezentace těchto „římských uměleckých pokladů“ veřejnosti. Britské muzeum v Londýně bylo naopak zřízeno díky podpoře ze strany parlamentu. Vedle početné přírodovědecké sbírky, která se postupně vydělila, a nakonec našla zázemí ve vlastní specializované instituci (Natural History Museum), se rovněž Britské muzeum pyšní významnými antickými díly, ať už z původní kolekce Charlese Townleyho (např. Myronova slavná socha Discobola) nebo sbírkou původních Feidiových vlysů a metop z athénského Parthenonu, které do Anglie přivezl lord Elgin v roce 1802; pozoruhodná je zde rovněž unikátní kolekce antických váz, kterou nashromáždil Sir William Hamilton. Vedle antických děl se do sbírek dostala celá řada uměleckých artefaktů z Blízkého Východu, stejně tak i díla asijského, afrického či amerického původu. Britské muzeum se jako první z muzejních sbírek vyznačovalo celosvětovým záběrem. Nesmírně zajímavé jsou dějiny Galerie Uffizi ve Florencii. Počátky této umělecké sbírky jsou pevně spjaty s rodem Medici. Architektonickou stavbu, která ovšem původně nebyla určena pro galerijní účely, navrhl Giorgio Vasari. Z hlediska dokumentace sbírky se proslavil Anton Francesco Gori, který byl pověřen katalogizací sbírkových předmětů prostřednictvím grafických listů, které byly postupně v letech 1731–1766 vydány ve dvanácti svazcích jako tzv. Museum Florentinum. Po vymření posledního mužského potomka Giana Gastona de Medici (†1737) dokázala jeho sestra Anna Maria Luisa prosadit dohodu – tzv. Rodinný pakt, kterou schválil nový velkovévoda toskánský František Štěpán Lotrinský v roce 1737. Cílem této dohody bylo uchovat medicejské sbírky ve Florencii, zpřístupnit je veřejnosti, a především zabránit jejich vývozu mimo hranice Toskánska. Ochranou uměleckých děl a zabráněním vývozu antických děl z Říma a jeho okolí se proslavili rovněž papežové. Klement XIV. se v roce 1770 rozhodl založit v rámci papežského paláce muzeum, dnes označované jako Vatikánská muzea, kam směřovala početná umělecká díla, která postupně zvýšila prestiž této papežské kolekce. V průběhu 18. století byla veřejnosti zpřístupněna řada původně královských či aristokratických sbírek, mezi nimiž umělecké kolekce v Drážďanech, Düsseldorfu, Kasseli. Za panování císařovny Marie Terezie a Josefa II. byly veřejnosti zpřístupněny sbírky Habsburků ve vídeňském Belvederu, odkud pak byla díla převezena do nově vybudovaného Uměleckohistorického muzea (1872–1891) na Ringstrasse. Významnou kapitolu v dějinách veřejných muzeí představuje Musée du Louvre v Paříži. V souvislosti s důsledky Velké francouzské revoluce došlo k transformaci původních „královských sbírek“ na sbírky „umění“, které přísluší „francouzskému národu.“ V době vlády Napoleona zastával funkci ředitele muzea Dominique Vivant Denon, jehož cílem bylo vytvořit a veřejně prezentovat nejskvostnější sbírku uměleckých děl z celého světa. V důsledcích Napoleonova tažení přicházely do Louvru unikátní umělecké artefakty. Po pádu impéria v roce 1815 se řešil rozpor mezi myšlenkou zachovat „komplexní centralizovanou sbírku“ nejlepších příkladů uměleckých děl a právem jednotlivých národnostních států na své vlastní kulturní dědictví, které Napoleonova vojska ukořistila. Přes řadu navrácených uměleckých děl Louvre zůstal přední muzejní institucí a v průběhu 19. století sloužil jako vzor pro mnohá nově zakládaná muzea či galerie, včetně madridského Prada, jehož původní královské sbírky byly vedle tradičních italských a nizozemských mistrů soustředěny rovněž na „národní“ španělské mistry. V roce 1824 byla založena Národní galerie v Londýně, která již byla projektována jako výlučně galerijní architektonický objekt. I mnichovská Glyptotéka, budována od roku 1816, byla projektována jako muzejní objekt určený výhradně k prezentaci kolekce antických děl, kterou shromáždil bavorský korunní princ Ludvík Bavorský. Tu pak v letech 1826–1836 doplnila výstavba Pinakotéky podle projektu Lea von Klenze. Vedle charakteru jednotlivých sbírek a podobě výstavních budov bude rovněž poukázáno na významnou roli těchto muzejních a galerijních sbírek v politicko-historickém kontextu.

    Základní studijní literatura:

    Acidini Luchinat 1997 — Cristina Acidini Luchinat: Treasures of Florence: The Medici Collection, 1400-1700. Munich/New York 1997
    Caygill 1992 — Marjorie Caygill: The Story of the British Museum. London 1992
    Conlin 2006 — Jonathan Conlin: The Nation´s Mantelpiece: A History of the National Gallery. London 2006
    DaCosta Kaufmann 1994 — Thomas DaCosta Kaufmann: From Treasury to Museum. In: Elsner John/Cardinal Roger (eds.): The Cultures of Collecting. Cambridge, Mass. 1994
    Goldberg 1988 — Edward L. Goldberg: After Vasari: History, Art, and Patronage in Late Medici Florence. Princeton 1988
    McClellan 1994 — Andrew McClellan: Inventing the Louvre: Art, Politics, and Origins of the Modern Museum in Eighteenth-Century Paris. Cambridge 1994
    Miller Lawrence 1997 — Cynthia Miller Lawrence (ed.): Women and Art in Early Modern Europe: Patrons, Collectors, and Connoisseurs. University Park, Pa. 1997
    Paul 2012 — Carole Paul (ed.): The First Modern Museums of Art. The Birth of an Institution in 18TH – and early -19TH – Century Europe. Los Angeles 2012
    Sheehan 2000 — J. James Sheehan: Museums in the German Art World: From the End of the Old Regime to the Rise of Modernism. New York 2000
    Strunck/Kieven 2010 — Christina Strunck / Elisabeth Kieven (eds.): Europäische Galeriebauten: Galleries in a Comparative European Perspektive (1400-1800) (= Akten des Internationalen Symposions der Bibliotheca Hertziana, Rom, 23.-26. Februar 2005). Munich 2010
    Swoboda 2008 — Gudrun Swoboda: Die Wege der Bilder: Eine Geschichte der kaiserlichen Gemäldesammlungen von 1600 bis 1800. Vienna 2008
    Wilson 2002 — David M. Wilson: The British Museum: A History. London 2002
    Evropská a světová muzea a galerie 1
    -
    Podání přihlášky a složení poplatku.

      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        nejsou stanoveny
        Osvědčení o absolvování programu
        3 (--)
        získání dalších odborných znalostí v oboru
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D.
        Ústav dějin křesťanského umění
        Ústav dějin křesťanského umění
        KTF UK, Thákurova 3, Praha 6, učebna P3
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        2020/2021
        zimní semestr
        06.10.2020
        1
        24 hodiny
        Út 10:15, 90 min.
        Úterý
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        500 Kč / rok
        Částka musí být uhrazena před zahájením kurzu převodem na účet 32034061/0100.
        Variabilní symbol: evidenční číslo přihlášky. Specifický symbol: číslo kurzu. Pro rozpoznání Vaší platby je bezpodmínečně nutné je k platbě připojit.
        Při neúčasti na kurzu se poplatek nevrací. V případě, že se kontaktní výuka kvůli karanténním opatřením nebude moci uskutečnit, budou všechny naše kurzy realizované distanční formou.
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        Thákurova 3, 16000 Praha 6; Studijní oddělení
        Děkanát KTF
        ThLic. Zuzana Matisovská
        u3v.czv@ktf.cuni.cz
        220181649
        do 28.09.2020