jiná | |
Osvědčení o absolvování programu | |
Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh I | |
prezenční | |
čeština | |
Cílem kurzu je seznámit účastníky s originální metodikou výuky slovních úloh, která je založena na propojování rozvoje matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základní školy. Metodika byla vyvinuta ve spolupráci odborníků z didaktiky matematiky, didaktiky českého jazyka a psychologie. Je založena na následujících principech: • Slovní úlohy jsou jedním z kritických míst výuky matematiky a je třeba hledat způsoby, jak je vyučovat. • Obtížnost slovní úlohy je ovlivněna jazykovými charakteristikami slovní úlohy. • Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivněna nejen matematickými schopnostmi žáků, ale i úrovní jejich čtenářské a jazykové gramotnosti. • Slovní úlohy jsou vhodným prostředkem pro rozvíjení vztahu mezi matematikou a českým jazykem jako vyučovacími předměty. • Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivňována úrovní metakognitivních dovedností. V rámci kurzu budou účastníci praktickou formou seznámeni se čtyřmi typy metodických materiálů (Porovnávání, Nedokončené strategie, Neposedové, Variované úlohy), které je možné různě kombinovat. Každý z typů pracuje se slovní úlohou odlišným způsobem. Jejich společným znakem jsou zařazené čtenářské a jazykové úlohy, jež je možné využít jak v hodině matematiky, tak v hodinách českého jazyka. Materiály jsou tedy vhodné i pro spolupráci (případně přímo tandemovou výuku) učitelů matematiky a českého jazyka. |
|
UKPedF/533257/2023 | |
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | |
MSMT- 28686/2022-3 | |
Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh I | |
• Principy, na nichž je metodika založena (1 hodina) • Konkrétní ukázka materiálů všech typů (3 hodiny) • Pracovní dílny věnované jednotlivým typům materiálů (3 hodiny)* • Závěr – doporučení k implementaci materiálů na základě pilotáží (1 hodina) *Podle skladby přihlášených učitelů (1. a 2. stupeň) a jejich preferencí se každý z účastníků podrobně seznámí se dvěma typy materiálů. Učitelé českého jazyka se budou účastnit jedné samostatné dílny, kde se seznámí s tím, jak využít předložené materiály i pro rozvoj jazykové a čtenářské gramotnosti v českém jazyce. |
|
30 | |
podání přihlášky, vstupní podmínkou je odborná způsobilost pedagogického pracovníka ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb. |
jiná | |
Osvědčení o absolvování programu | |
prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
PedF UK, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 |
2024/2025 | |
zimní semestr, Říjen | |
11.10.2024 | |
Krátkodobé | |
8 hodin |
1300 Kč / kurz | |
osvobozeno |
Pedagogická fakulta, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Bc. Klára Hašková, DiS. | |
klara.haskova@pedf.cuni.cz | |
221900342 | |
20.09.2024 - 07.10.2024 | |