jiná | |
Osvědčení o absolvování programu | |
... | |
Hudebně pedagogická konference k výzkumu a praxi hudební výchovy | |
prezenční | |
čeština | |
Hudebně pedagogická konference k výzkumu a praxi hudební výchovy se uskutečňuje u příležitosti 90. výročí Společnosti pro hudební výchovu ČR. Konferenční jednání se bude věnovat následujícím oblastem: Vysokoškolská příprava budoucích učitelů HV – Hudebně didaktické přístupy ve skupinovém hudebním vyučování – Integrativní hudební výchova v praxi – Hudebně pedagogický výzkum – Společnost pro hudební výchovu ČR. V rámci těchto témat budou ať už teoreticky, nebo prakticky, pojednána témata: Rozvoj kompetencí studentů a učitelů v hudební výchově – Kurikulum a pedagogika v proměnách – Rovnost, rozmanitost a inkluze v hudební třídě – Hudební tradice, žánry a kurikulum – Tradice a proměny ve vzdělávání učitelů hudby. V rámci konference budou prezentovány teoretické příspěvky, praktické příspěvky a ukázky dobré praxe, uskuteční se workshopy, prezentace formou posterů i sympózia k výše uvedeným tématům. Na konferenci zazní také příspěvky zahraničních hostů v anglickém jazyce, a to v rámci dílčího konferenčního jednání ve čtvrtek 19. 9. 2024. Zahraniční účastníci zde mohou prezentovat prezenčně i online. Konference je příležitostí k profesnímu setkání a diskuzím, které chtějí podnítit další rozvoj oboru hudební výchova a podpořit tvořivé pedagogy hudební výchovy na všech stupních škol včetně akademické sféry. Anotace vybraných přednášek a workshopů: Oborově předmětová kompetence studentů hudební výchovy na bakalářském stupni (výzkumná sonda) Michal Nedělka, Petra Bělohlávková, Helena Lipková Abstrakt Ideou bakalářského studia při jeho zavádění do systému vysokoškolského vzdělávání v rámci Boloňského procesu byla odborná příprava, v přípravě učitelů příprava oborová, bez složky učitelské. Vývoj však ukázal potřebu změn a do bakalářského studia již prvky učitelské přípravy nyní pronikají. Přesto je pro učitelskou přípravu rozhodující až navazující studium magisterské. I za této situace však mnozí studenti bakalářského studia ve školách vyučují. Tím spíše pak je na místě sledovat jejich pedagogické kompetence. Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy byla proto provedena výzkumná sonda na vzorku 10 studentů 2. a 3. ročníku bakalářského studia hudební výchovy s cílem zjistit rozhovorem a dotazníkem, jak přistoupí k pedagogické aplikaci 3 příkladů českého protestantského zpěvu. K tomuto cíli směřovalo i zjišťování znalostí z oblasti hudby, všeobecné a kulturní historie. Pozorováním pak byla zaznamenána i reakce účastníků na poslech samotné hudby, tedy známky prožívání poslouchané hudby. Training the Non-Specialist Music Teacher: a project to increase artistic and musical skills through an interdisciplinary and transdisciplinary approach at the Free University of Bolzano/Bozen, Italy Johannes van der Sandt, Italy Abstract In Italy, music education at tertiary level is offered by various institutions: Musicology subjects are assigned to universities, while practical musicians and music educators are trained at conservatoires. Only recently have conservatoires been allowed to offer didactic courses, so graduates are only allowed to teach in secondary schools. A prerequisite for teaching in Italian preschools and primary schools is a compulsory Master's degree in pedagogy. This training is quite broad and does not include in-depth musical training. While in other parts of Europe one can find courses that combine theoretical aspects of the arts with practise, this is lacking in Italy. This presentation discusses the results of a course that aims to fill this gap. This course aims to familiarise students with didactic methods to improve children's motivation, expression of emotional and social skills, creativity, integration and communication skills by adopting an inter- and transdisciplinary approach through performing arts. The development of this course aims to improve motivation and reduce feelings of insecurity among prospective teachers in the field of music education. It is based on a process of reflection that encourages students to reflect allowing them to view the learning process holistically. The researchers have worked closely with students at this level to better understand their learning process and develop ways to encourage them to shape their music education profile through reflection. In this presentation, the state of the project is presented using data collected through a survey and semi-structured interviews with students and colleagues, as well as participant observations during the students' learning process. Preliminary results indicate that students' motivation to learn and the development of their musical skills have increased their enthusiasm for artistic-aesthetic projects in school. The findings provide critical recommendations for the further development of Italian (music) education programmes to keep pace with global developments. Keywords: Training Teacher, Arts Education, Innovative learning, Reflection, Performing Arts evaluation. Music education as health booster Wolfgang Mastnak, Professor & director at Beijing Normal University BNU & University of Music and Performing Arts Munich Abstract Learning how to experience music, getting insights into music traditions, and the development of musical skills are considered key factors of music education. However, today school systems are faced with huge mental health issues in children and adolescents, such as depression and suicide, anxiety disorders, insomnia, fragile identity, attention deficit, impulse control problems and social aggression, internet-addiction and deficient communication skills etc. Health promotion and treatment of pathological tendencies have become an educational challenge, and music education can provide highly efficient models. The lecture highlights health promoting features of music educational models and discusses underlying mechanisms such as neuroplasticity or sound-guided discovery of unconscious dynamics. S poslechem a činností je hudební výchova radostí Lenka Pobudová, ZŠ Vinoř Abstrakt Workshop bude reflektovat současné pojetí hudební výchovy na základní škole, které přináší jistou dávku kreativity a radosti z hudby. Dílna vychází z Orffova Schulwerku, který klade důraz na komplexní a činnostní přístup k hudbě. Účastníci budou aktivně zapojeni do různých hudebních aktivit, které podporují jejich schopnost tvořit, naslouchat a sdílet hudební zážitky. Praktické ukázky vycházejí přímo z pedagogické praxe a jsou navrženy tak, aby byly snadno přenositelné do každodenní výuky na základní škole. Hlavním cílem workshopu je inspirovat pedagogy k novým přístupům ve výuce hudební výchovy, které budou založeny na hravosti, prožitku a tvořivosti. Účastníci odcházejí s konkrétními nápady a metodami, jak propojit hru, zážitek a tvořivost svých žáků, a posílit tak jejich lásku k hudbě a rozvoj hudebních dovedností. Vítejte v magickém světě tintinnabuli aneb Cantus in Memoriam Benjamin Britten Arvo Pärta pod drobnohledem Patricie Windsor Abstrakt Z jakého tónového materiálu se skládá hudba? Může znít hudba v přírodním světě a co o tom věděl Pythagoras? Kolik tónů potřebujeme, aby vznikla krásná hudba? Dílna vychází z kompoziční metody Arvo Pärta použité ve skladbě Cantus in Memoriam Benjamin Britten a aplikuje tyto principy na vokální a instrumentální práci s tónovým materiálem. Sleduje vliv hudby na lidský prožitek a dopad předchozích zkušeností s aktivními hudebními činnostmi na zkušenost poslechovou. |
|
MSMT- 28686/2022-1 | |
Hudebně pedagogická konference k výzkumu a praxi hudební výchovy | |
Program se uskuteční ve dnech 19. až 21. září 2024 v Celetné 13. Rozsah je 20 hodin. V průběhu konference bude uspořádán také doprovodný program ve formě dvou večerních koncertů. | |
100 | |
Učitelé HV 1. stupně, 2. stupně a SŠ, SPŠ, akademičtí pracovníci, učitele hudební nauky |
jiná | |
Osvědčení o absolvování programu | |
... | |
PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. | |
Katedra hudební výchovy | |
Katedra hudební výchovy | |
Pedagogická fakulta UK, M. Rettigové |
2024/2025 | |
zimní semestr, Září | |
Krátkodobé | |
20 hodin |
1000 Kč / kurz | |
osvobozeno |
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Bc. Klára Hašková, DiS. | |
klara.haskova@pedf.cuni.cz | |
221900342 | |
28.05.2024 - 14.09.2024 | |
https://is.cuni.cz/studium/eng/prijimacky/index.php?do=detail_kurz&cid=10674 https://is.cuni.cz/studium/eng/login.php?do=prijimacky Help: Admission To apply for study at Charles University electronically, please proceed as follows: Have your personal documents and evidence of previous studies (school leaving certificate, diploma) at hand as you will need to refer to these when completing your application. If you do not have Adobe Reader installed on your computer, please download it here and install. You will need it if you want to show/print the application forms in PDF format. Read Admission Requirements and requirements for the courses of your choice carefully. All details are to be filled in including diacritics. The information provided is confidential under the provision of Act No. 101/2000 Coll., On the Protection of Personal Data and on Amendment to Some Acts. Additional information is provided for some fields and is available under the blue question mark icon. You will be asked to log in before submitting your application. If you are a current student of Charles University, or an applicant who has already been assigned a CAS login (username) , use this assigned login to log into the module. The equivalent of this login is also your personal number. Students have their personal number printed on their student ID card - below the photo. Applicants with the assigned login have their personal number displayed in the Admission module, after moving the mouse over their name in the upper right corner of the page. Should you experience any issues with your password, please visit the CAS website, where you can request a new password and get more information about Central Authentication Service (CAS). If you are a new applicant who has not previously studied at CU and have never submitted an application for study in the past (regardless of success), you will be asked to register prior to submitting your application. In order to do so, you will be asked to provide a registration email address to which an email will be sent containing a link to a page where you will be able to set up your new password. You can use this registration e-mail and password during the whole admission procedure. After acceptance of your submitted application by the study department of the faculty, you will receive information (in a pop-up window in the Admission module and also via an e-mail) that you have been assigned a personal number and CAS login/username (password will be the same as for the registration e-mail). After that, you can use both the registration e-mail and the newly assigned CAS login for further log into the module. The difference is that the registration e-mail is used only for logging into the Admission module, but with the CAS login you can also log into some other systems of Charles University. Whenever you log in again after having submitted your application, you will see a list of all applications you have submitted under your name displayed in the upper right-hand corner, in the “My applications” section. If you use a different email address than the one provided during registration, only the “New applicant” option will be displayed in the upper right-hand corner and the “My applications” button will not be available. Possible issues: Registration email cannot contain hidden characters (e.g. spaces) otherwise an error message will be displayed alerting you that the email address provided does not have the required format. Forgotten password. You can request a new password by clicking on the “Log in” button and selecting the “Forgotten password” option. When submitting an application, two separate email addresses can exist simultaneously – a registration email address and a contact email address. The contact email address provided in the application can only be used by the Registrar’s office to contact applicants, but it cannot be used as a login. Your registration email address will be automatically pre-filled in your application and can be changed manually later on. This means that the registration email address can, but does not need to be identical with your contact email address. Completing an application for study After clicking the “Create new application” button the faculty needs to be selected. If your faculty does not appear on the faculties list, it means that it has not yet enabled the submission of electronic applications. More information is available on the faculty’s web pages. Alternatively, you can contact the relevant Registrar’s office (list of contacts can be accessed here). It is also necessary to select your desired form and type of study, followed by the subject area. If the particular subject area or form of study is not available, it can either mean that applications cannot be submitted for this combination in the current academic year or that the faculty has not yet enabled the submission of electronic applications. More information is available on the faculty’s web pages. Alternatively, you can contact the relevant Registrar’s office (list of contacts can be accessed here). Some fields in the online application are marked with a blue asterisk. These fields are mandatory for the submission of your application. Possible issues: Although you may not have previously submitted an application to study at CU, a notification may be displayed that your National Identification Number (rodné číslo) already exists in the database. You may be a holder of the External User Card (e.g. to access CU libraries) and therefore may already have a personal number assigned. In this case, it is necessary to log in using the existing login/personal number and a valid Central Authentication Service (CAS) password. Should you experience any issues with your password, please visit the CAS website, where you can request a new password and get more information about Central Authentication Service (CAS). Should you have any questions about your application, especially those concerning the mandatory attachments, please contact the Registrar’s office of your faculty (list of contacts can be accessed here). |
|