PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická a školní psychologie – teorie a výzkum - YMPV010
Anglický název: Educational and school psychology - theory and research
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
PhDr. Radka High, Ph.D.
Neslučitelnost : YTVP101
Záměnnost : YTVP101
Je neslučitelnost pro: YTVP101
Je záměnnost pro: YTVP101
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Jan Vaněk (20.09.2019)
Předmět seznamuje studenta s vybranými tématy, teoretickými východisky a metodami výzkumu z oblasti pedagogické a školní psychologie. Cílem kurzu je především umožnit studentům porozumět základním principům fungování školských a poradenských zařízení a systému poradenské péče v oblasti vzdělávání a výchovy. Důraz je v průběhu kurzu kladen na porozumění školským a vzdělávacích institucím jako prostoru pro realizaci výzkumu. Témata: 1. Pedagogická a školní psychologie- vymezení oboru a základní témata oboru s důrazem na významná teoretická východiska. 2. Vývoj pedagogické a školní psychologie v českém prostředí, aktuální témata a trendy oboru. 3. Systém vzdělávání a poradenský systém v ČR – legislativní rámec, úloha psychologických profesí. 4. Škola, školské a vzdělávací instituce jako místo pro realizaci výzkumu – kritické momenty 5. Psycholog ve škole- úloha, kompetence, náplň práce, legislativní rámec, systém podpory 6. Učení- druhy učení, vztah učení a zrání, základní teoretická východiska pro studium učení 7. Zprostředkované učení, sociokulturní přístupy ke studiu učení, vztah učení a poznávacích procesů. 8. Interakce učitel a žák z psychologické perspektivy. 9. Školní třída jako sociální skupina- metody výzkumu. 10. Vztah rodiny a školy – témata a metody výzkum z psychologické perspektivy 11. Diagnostika v kontextu edukace – cíle a účel, metody a formy realizace, využití pro výzkumné účely. 12. Psychometrické a dynamické přístupy v realizaci diagnostiky 13. Intervence v kontextu školní a pedagogické psychologie- metody realizace pro potřeby výzkumu. 14. Aktuální trendy a novinky ve výzkumu na poli pedagogické a školní psychologie
Sylabus
Poslední úprava: Kristýna Macková (16.10.2019)

Povinná literatura:
MAREŠ, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha Portál, ISBN 97-88026201748.
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha. Portál. ISBN 97-88026203681.
BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál. ISBN 97-88026201762.

Doporučená literatura:
BERTRAND, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, ISBN 80-7178-216-5.
MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1.
JANOŠOVÁ, P. , KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2992-3.
ŠEĎOVÁ, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ,Z., ŠTECH, S. (2001). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-929-4.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK