PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Critical Theory of Media I. - YMM01CTM1
Anglický název: Critical Theory of Media I.
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. Mgr. Benedetta Zaccarello, Ph.D. et Ph.D.
Je korekvizitou pro: YMM45VSLI
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (09.11.2016)
Throughout a close reading of some texts of Walter Benjamin, Max Horkheimer and Theodor Adorno, the course aims to understand the contemporary use of mass media as the result of an historical process of evolution in our approaches to creativity and communication. Constantly reshaped by the forms of our social living and influenced by different kinds of power and authority, the idea of technique is understood through this course in its relation to knowledge, art, freedom and power. Students will be guided through an understandong of how technology influences our representation of the world, the ways in which we perceive our own experience, and the set of forms and signs we use to communicate. Témata jednotlivých seminářů: 1. W. Benjamin, introduction to his life and work. 2. The essay on work of art, historical situation and theoretical novelty. 3. The concept of aura and its decay. 4. New forms of art, cinema as the non-auratic mode of art. 5. Adorno and Horkeimer: historical introduction to the Frankfurt School. 6. History, dialectics, culture. 7. Dialectic of enlightenment: the concept of enightenment. 8. Enilightenment and technique. 9. Myth versus science: roots of our aim to domination. 10. From dictatorships to mass persuasion. 11. The cultural industry as our reflection. 12. Strategies of persuasion in cultural industry.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK