PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny evropské kultury a vzdělanosti II. - YMKDE002
Anglický název: History of European culture and education II.
Zajišťuje: Program Dějiny moderní evropské kultury (24-EKDD)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 52 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Jiří Pešek, CSc.
Neslučitelnost : YMD006, YMD011, YMD017, YMD022
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (13.01.2018)
Druhá část dvouletého předmětu věnovaného vývoji, resp. proměnám modu evropské vzdělanosti od starověku po současnost. V zimním semestru je sledováno období od humboldtovských reforem a kulturních ideálů, (i v Prusku) ovlivněných duchem svobody a potřeby občanské vzdělanostní (více či méně) rovnosti, k vytváření nových elitních struktur moderních universit, mj. center moderní vědy. Rozvoj moderní vědy, školství, osvěty i široce recipované a žité kultury byl drasticky přerušen nacistickou antiliberální a rasistickou politikou a pokusem o vymazání velké části evropské kultury i jejích nositelů z mapy Evropy. V letním semestru kurs sleduje cestu z trosek válkou zničené a o část vzdělanostních elit připravené Evropy k dnešnímu postkulturnímu, jako trvalá blahobytná krize vnímanému stavu. Ukazuje přitom zásadní proměnu pojmu i náplně kultury v souvislostech s koncepty vzdělanostní emancipace, společenské role a prestiže kulturní kompetence a vzdělání.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (07.05.2021)

Kurz je určen primárně studujícím studijního programu Dějiny moderní evropské kultury, a není proto možné si jej zapsat po webu. V případě zájmu o registraci prosím kontaktujte garanta kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Pešek, CSc. (15.02.2023)

1. Humboldtovské reformy;
2. Proměny alfabetisace, vzdělanosti a vědy v předbřeznové Evropě;
3. Doba zásadních reforem 1848-1873;
4. Kulturní a vzdělanostní ideály 19. století: upevňování panství meritokratických elit;
5. Židé: kulturní a vzdělanostní emancipace, vědecká dominance, akademický antisemitismus 19. a 20. století;
6. University, techniky a moderní věda od II. poloviny 19. století;
7. Řádní profesoři, soukromí docenti, vysokoškolští studenti, gymnasisté;
8. Ženská kulturní a vzdělanostní emancipace;
9. Proměny kultury a vzdělanosti jako sociálního fenoménu okolo roku 1900 - utváření evropské komunikační sítě vědy;
10. Přechod od dominance kultury slova k vizuální kultuře;
11. Evropa a americké university;
12. Vzdělanost a I. světová válka: selhání intelektuálů, meziválečná vzdělanostní a vědecká modernizace;
13. Evropské a německé university a nacismus - vzestup USA z křeče kulturní Evropy;
14. Stav poválečné kultury a vzdělanosti: období rekonstrukce;
15. Nesnadný návrat k tradici avantgardy - kultura a nacionalismus;
16. Poválečná doba čistek a nových začátků;
17. Amerikanizace versus sovětizace tradiční evropské kultury a vědy;
18. Zlatá nebo traumatická léta padesátá? Nedostatkem vnucená modernizace na západě i východě;
19. Proměny 60. let: otevření vzdělanostních struktur, feminisace, kulturní amerikanizace;
20. Studentská revolta 60. let jako světový fenomén;
21. Evropa pod šifrou 1968;
22. Česká vzdělanost a věda pod knutou normalizace: Nesvobodná universita jako evropský fenomén?;
23. Krize tradičních universit a tradičního západoevropského kulturního modelu od 70. let;
24. Evropský vzdělanostní rok 1988/1989: obnova struktur na východě (i na západě?);
25. Bologna 1999 a co na ni svést;
26. Kultura a vzdělání ve věku komputerů a internetu: Vzdělání a kultura na počátku 21. století - co zbylo, co začíná.


* Povinná literatura:

- Pešek, Jiří (ed.). Univerzity a vzdělání. Konsolidace vládnutí a podnikání v České republice a v Evropské unii III., Praha 2002.
- Rüegg, Walter (ed.), A history of the university in Europe, Vol. 3, Universities in the nineteenth and early twentieth centuries, Cambridge University Press, 2004.
- Rüegg, Walter (ed.). A history of the university in Europe. Vol. 4, Universities since 1945, Cambridge University Press 2011.

* Doporučená literatura:

- Kafka, František -Petráň, Josef (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy III. 1802-1918, Praha 1997.
- Kafka, František -Petráň, Josef (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy IV. 1918-1990, Praha 1998.
- Pešek, Jiří. Německá diskuse let 1985-1992 o tématu: Bürgertum - Bildungsbürgertum konce 18. až počátku 20. století, ČČH 92.1994, s. 104-121.
- Pešek, Jiří. Ve znamení kontinuity: Nad novou literaturou k dějinám německých a rakouských universit let 1933-1945 (1950), AUC Studia territorialia III. 2001, s. 151-188.
- Ratajová, Jana a kol. Pražský student. Univerzitní studenti v dějinách Prahy, Praha 2008.
- Schorske Carl E. Vídeň na přelomu století, Brno 2000.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK