Poslední úprava: Mgr. Jakub Marek, Ph.D. (28.01.2013)
Jeden ze základních textů Sörena Kierkegaarda předvádí motiv lidství na tematickém a terminologickém můstku zoufalství, čímž zrcadlí předchozí téma úzkosti z Pojmu úzkosti (Begrebet Angest) a zároveň rozvádí a konkretizuje dialektickou povahu lidské existence.
Poslední úprava: Mgr. Josef Kružík, Ph.D. (31.08.2010)
This is one of the "Important Books" listed for the guided reading programme at the Faculty of Humanities; as an integral part
of the undergraduate liberal curriculum, this programme offers an opportunity to enhance students' knowledge in the
humanities and social sciences, and thus helps the students not only to improve their preparation for the compulsory
comprehensive exams, but also to gain deeper insight into the subject matters which they pursue in their final bachelor's
thesis.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Lenka Lukešová (27.02.2008)
Program DK/IB je program kontrolované četby a jeho role v liberálně koncipovaném studijním programu je významná, neboť zejména odtud čerpá student látku pro přípravu nejen ke třem souborným zkouškám z filosofie, historie a společenských věd (SAFM, EDK,SVIP) ale i k ostatním studijním povinnostem a pro bakalářskou práci. Studentům bakalářského programu je v nabídce kvalifikačního modulu k dispozici semestrálně aktualizovaný seznam knih z různých humanitních oborů, které Rada programu DK/IB pokládá z různých důvodů za důležité. Každý titul má povahu semestrálního kurzu a je třeba si jej registrovat stejným způsobem jako ostatní kurzy. Atestace probíhá formou písemného referátu a jeho následnou ústní obhajobou před stanoveným učitelem (kolokviem). Podrobně jsou požadavky na ukončení specifikovány jednotlivě u každého titulu. Základní/obecná doporučení, jak napsat referát z DK/IB, jsou formulována v návodu prof. J. Sokola ?Jak referovat důležité knihy?,
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Lenka Lukešová (27.02.2008)
Atestační práce musí mít povahu referátu, v němž je třeba zohlednit dvojí: předně se pokusit o souvislý, hutný výklad, v němž bude zahlédnut celá kniha, kde není smyslem podávat výčet jednotlivých pozic, jakých může nabýt lidská existence, nýbrž porozumění základnímu dialektickému pohybu, kterým se rozvíjí a prohlubuje niterné uchopování sebe sama, především tedy motivu zoufalství. V druhé fázi poté úžeji charakterizujte a argumentačně předveďte jednu z těchto pozic, jednu tuto "syntézu ducha". Celá práce musí být o maximálním rozsahu 8 NS.