PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PTP-Seminář Praktické teologie - katechetika - RET6024 (Vyučování v církvi)
Anglický název: Practical Theology Seminar - Catechetics
Zajišťuje: Katedra praktické teologie (27-PT)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ondřej Macek, Ph.D.
Prerekvizity : RET6100
Je prerekvizitou pro: RETK6200, RET6200
Rozvrh ZS   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (05.06.2020)
Katechetický seminář seznamuje s různými metodami náboženského vzdělávání, socializace, výchovy, učení a
tvoření identity. Katechetický seminář je příležitostí, při které student za komplexní pomoci všech teologických
disciplín a pedagogiky zpracovává biblický text se zaměřením na jeho předávání v pluralitní situaci dneška. Cílem
je mimo jiné posílit nábožensko-pedagogické dovednosti studentů.
Práce se sestává ze čtyř fází.
1. Seznámení se s hlavními tématy a metodami katechetiky.
2. Vypracování přípravy na konkrétní katechetické setkání.
3. Vedení reálného katechetického setkání.
4. Společná reflexe.
Náboženská pedagogika je interdisciplinární předmět na rozhraní oborů theologie a pedagogiky. Zabývá se
vnímáním, analýzou a pojetím procesů náboženské výuky, učení a vývoje v kontextu společenských, kulturních a
náboženských vztahů. Referenčními vědami náboženské pedagogiky jsou pedagogika, psychologie, sociologie,
teologie a religionistika. Předmětem výzkumu a výuky náboženské pedagogiky jsou všechny oblasti
náboženského učení od náboženské socializace v rodině, přes výuku ve škole a katechezi církví až po
náboženský vývoj v průběhu života. Katechetika speciálně je oborem náboženské pedagogiky, který se zabývá
vzdělávacímu procesy v církvi. Katechetika se zaměřuje na náboženské učení, které je závislé na vyznání.
Součástí předmětu je také teorie náboženského učení za měnících se sociálních podmínek, včetně historické
perspektivy.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (05.06.2020)

ADAM, Gottfried - LACHMANN, Rainer (ed.). Methodisches Kompendium für den Religionsunterricht 1. Göttingen 2002.

ALBERICH, Emilio - DŘÍMAL, Ludvík. Katechetika. Praha, 2008.

BALDERMANN, Ingo. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava, 2004.

BUBMANN, Peter - DOYÉ, Götz - KESSLER, Hildrun - OESSELMANN, Dirk - PIROTH, Nicole - STEINHÄUSER, Martin (ed.). Gemeindepädagogik. Berlin, 2012.

GRETHLEIN, Christian. Fachdidaktik Religion. Evangelischer Religionsunterricht in Studium und Praxis. Göttingen 2005.

MUCHOVÁ, Ludmila. Cíle a cesty k hlubšímu lidství. Didaktika náboženství v České republice pro 21. Století. České Budějovice, 2016.

ROTHGANGEL, Martin - ADAM, Gottfried - LACHMANN, Rainer (ed.). Religionspädagogisches Kompendium, Göttingen 2012.

SCHRÖDER, Bernd. Religionspädagogik. Tübingen, 2012.

SCHWEITZER, Friedrich (ed.). Lehrbuch praktische Theologie. 1. Religionspädagogik. Gütersloh , 2006.

THEISSEN, Gerd. Zur Bibel motivieren. Aufgaben, Inhalte und Methoden einer offenen Bibeldidaktik. Gütersloh 2003.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Macek, Ph.D. (28.09.2020)

moodle a zoom (https://cesnet.zoom.us/j/94819170884?pwd=Q2JReHhaSkVsWnBmbEt1MExvNG9JZz09)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Macek, Ph.D. (29.10.2019)

Aktivní účast a závěrečné kolokvium.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK