PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy hygieny, regenerace a masáže - PZTV288K
Anglický název: Basic of Hygiene, Regeneration and Massage
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MUDr. Simona Majorová
Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D.
Vyučující: MUDr. Simona Majorová
Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D.
Záměnnost : PZTV288
Je neslučitelnost pro: PZTV288
Je záměnnost pro: PZTV288
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
Předmět seznamuje studenty se základy hygieny, epidemiologie a podstatou preventivního lékařství. Důraz je kladen na prevenci infekčních a neinfekčních onemocnění, životosprávu člověka, včetně zásad správné výživy. Regenerace je součástí zdravého způsobu života. Probrány jsou regenerační procedury včetně masáže a jejich vliv na organismus.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (30.08.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základy hygieny a epidemiologie. Studenti by měli měli pochopit podstatu preventivního lékařství. Důraz je kladen na prevenci infekčních a neinfekčních onemocnění, životosprávu člověka včetně zásad správné výživy. Cílem části regenerace je uvědomění si , že se jedná o nezbytnou součást sportovního tréninku a také i součást zdravého způsobu života. Studenti se seznámí s celou škálou regeneračních procedur včetně masáže a jejich vlivem na organismus člověka.

Výstupy z učení - Základy hygieny a epidemiologie:

Student – absolvent předmětu

  • charakterizuje obor hygieny a epidemiologie

  • vyjmenuje faktory životního prostředí ovlivňující zdraví a vysvětlí principy prevence

  • popíše vliv pracovních podmínek na zdraví, specifikuje faktory představující zdravotní riziko v tělovýchovném prostředí, vyjmenuje základní preventivní opatřením;  

  • vysvětlí pojem zdravá výživa; vyjmenuje zdravotní rizika kontaminace stravy a možnosti prevence

  • vyjmenuje základní hygienická pravidla pro zotavovací akce pro děti a mládež

  • specifikuje základní požadavky na prostředí tělovýchovných zařízení a vysvětlí jejich význam

  • dokáže v běžné praxi vyhodnotit základní podmínky nezbytné pro využití tělovýchovného zařízení

  • definuje závislost, popíše zdravotní rizika a důsledky závislostí

  • definuje pojem nákaza; popíše proces šíření nákazy, charakterizuje faktory ovlivňující přenos nákazy v populaci; popíše principy a význam imunizace

Student je kompetentní aplikovat získané znalosti z oboru hygieny a epidemiologie v každodenní praxi v osobní rovině a při sportovních aktivitách u svých svěřenců; posoudit životní styl svých svěřenců, identifikovat a vyhodnotit pozitivní a negativní faktory jejich životosprávy.

Výstupy z učení – základy regenerace sportovce

 Student dokáže:

 ·         Charakterizovat regeneraci ve sportu a s ní související pojmy jako únava, biorytmus a jejich dělení a prostředky 

·         Popsat pasivní regeneraci, především o úlohu spánku v životě sportovce 

·         Popsat procedury, které zahrnuje aktivní regenerace. 

·         Vyjmenovat konkrétní regenerační procedury, vysvětlit, jak probíhají, na jakém principu a jak fungují a dokázat poradit a doporučit je svým svěřencům. 

·         Vysvětlit fyziologické reakce organismu sportovce na různé fyzikální podněty, které jsou využívány v regeneraci. 

·         Aktivně využívat regenerační procedury.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (05.10.2023)

Zápočet: Zpracování zápočtového úkolu/práce na zadané téma.
Zkouška: Ústn nebo písemná zkouška, prezenčně či event. v elektronické podobě.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

Povinná:

CINGLOVÁ, L. Hygiena. Edtion ed. Praha: FTVS UK, 2002. ISBN 80-86317-25-0.

HOŠKOVÁ, B., S. MAJOROVÁ AND P. NOVÁKOVÁ Masáž a regenerace ve sportu. Edtion ed.: Charles University in Prague, Karolinum Press, 2015. ISBN 8024630990.

TUČEK, M. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Edtion ed.: Charles University in Prague, Karolinum Press, 2012. ISBN 8024621363.

Doporučená:

BENCKO, V. Hygiene & Epidemiology: Selected Chapters. Edtion ed.: Karolinum, 2004. ISBN 802460793X.

BERAN, J. AND J. VANIŠTA Základy cestovního lekárstvi. Edtion ed. Praha: Galen, 2006. 288 p. ISBN 80-7262-435-0.

CAPKO, J. Základy fyziatrické léčby. Edtion ed. Praha: Grada, 1998. 396 p. ISBN 80-7169-341-3.

HAUSSWIRTH, C. AND I. MUJIKA Recovery for performance in sport. Edtion ed.: Human Kinetics, 2013. ISBN 1450434347.

PODSTATOVÁ, H. Základy epidemiologie a hygieny. . Edtion ed. Praha Galén 2009. 158 p. ISBN 978-80-7262-597-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (05.09.2022)

Zápočet: Zpracování zápočtového úkolu/práce na zadané téma.  Zápočtová práce (report) na vybrané téma - absolvování vybrané regenerační procedury / zpracování odborného zahraničního článku z oblasti regenerace
Zkouška: Ústn nebo písemná zkouška v klasické či elektronické podobě.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

Obsah výuky:

1. Úvod do oboru hygieny a epidemiologie. Faktory životního prostředí.

2. Životní prostředí. Měření a hodnocení znečištění.

3. Hygiena vody. Zdravotní rizika kontaminace.

4. Hygiena výživy. Výživové normy. Zdravotní rizika z potravin.

5. Hygiena práce a pracovní lékařství. Pracovní prostředí.

6. Hygiena tělovýchovných zařízení. Osobní hygiena sportovce.

7. Životospráva sportovce. Spánek. Negativní jevy v životosprávě.

8. Obecná epidemiologie. Epidemiologická metoda práce.

9. Speciální epidemiologie. Nákaza a její formy. Preventivní epidemiologická opatření.

10. Základy cestovní medicíny, zdravotní rizika a prevence.

11. Úvod do problematiky regenerace. Formy regenerace. Biologické prostředky regenerace.

12. Vodní procedury a tepelné procedury.

13. Regenerace pohybem.Výživa a pitný režim v regeneraci.

14. Masáž. Druhy masáže. Indikace, kontraindikace. Hygiena masáže. Masážní hmaty.

Studijní opory
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (21.10.2022)


Materiály a prezentace k výuce na MOODLE1:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14329   Kurz: PZTV288 a 251 Základy hygieny, regenerace a masáže (PS, KS) (cuni.cz)    

V kurzu MS Teams - Kurz/třída: Základy hygieny, regenerace a masáže 2022   najdete po určitou dobu v průběhu ZS záznam přednášek PS
K týmu se připojíte pomocí sedmimístného kódu předmětu: mh485ip

Do MS Teams možno využít jednu z těchto adres/cest:

Do MS Teams možno využít jednu z těchto adres/cest:

1) dl.cuni.cz - Kliknout na MS Teams - seznámit se s instrukcemi - rolovat stránkou dolů - kliknout “Přejít na MS Teams” - přihlásit heslem do CAS - jste v office rozhraní...

2) office365.cuni.cz - přihlásit heslem do CAS - jste v office rozhraní…

Dále (v obou případech) vyberte ve svislé liště vlevo ikonku "MS Teams" (modré postavičky a písmeno T) nebo kartu Teams.. Stáhněte nebo jen přistupujte přes web. Vpravo nahoře je možnost připojit se k týmu.

Připojte se k týmu pomocí kódu předmětu: mh485ip

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK