PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zdravotní TV - PZTV284
Anglický název: Remedial PE
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 63 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Markéta Křivánková
Vyučující: Mgr. Markéta Křivánková
Neslučitelnost : PZTV284K
Záměnnost : PZTV284K
Je záměnnost pro: PZTV284K
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (12.02.2021)
Zdravotní tělesná výchova je formou školní i mimoškolní tělesné výchovy pro žáky, studenty i dospělé, zařazené lékařem do III. zdravotní skupiny. Předmětem se studenti seznamují s vhodnou tělovýchovou pro tělesná, interní, nervová a smyslová oslabení a dalšími, tzv. kategoriemi zdravotních oslabení, do nichž vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory. Teoretická, pedagogicko-psychologická východiska předmětu jsou podložena biomedicínskými znalostmi respektovanými v pedagogické praxi. Proto pohybovou aktivitou ve zdravotní tělesné výchově máme možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (20.10.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními cíli a úkoly zdravotní tělesné výchovy, organizačními formami a pedagogickým procesem ve zdravotní tělesné výchově. Dále je cílem naučit studenty základy tvorby (dle metodických postupů) cvičební jednotky pro jednotlivá oslabení.

Kompetence: Schopnost využít prostředků ZTV k tvorbě zdravotního cvičebního programu pro prevenci a kompenzaci či korekci jednotlivých oslabení.

Výstupy z učení -  cvičení

·       Student dokáže vyjmenovat a prakticky využít cviky v základních polohách pro vytvoření vhodného cvičení pro různá zdravotní oslabení, především vadného držení těla (VDT), ale i interní oslabení spojená s odchylkami od správného držení těla.

·       Dokáže připravit praktická cvičení v různých variantách pro ovlivnění odchylek od správného držení těla, především pro kompenzaci horního a dolního zkříženého syndromu, skoliotického držení, plochých zad a ovlivnění HSS.

·       Student dokáže popsat problematiku poruch klenby nožní a s ní spojených zdravotních problémů. Dokáže využít cvičení a pomůcek, které cvičební jednotku zpestří a motivují žáky ke cvičení. Také dokáže pracovat s žáky, kteří mají odchylky od osy DK (valgózní, varózní postavení DK).

·       Student ovládá metody zjišťování funkčního stavu pohybového aparátu. Dokáže provést základní antropometrická měření, vyhodnotit funkční stav vyšetřovaného jedince. Dokáže provést základní funkční svalový test a testy základních hybných stereotypů včetně testů hluboké stabilizace.

·       Student dokáže prakticky provést a naučit jednotlivé typy dýchání a dechových cvičení v různých polohách a dokáže vyjmenovat, pro jaká zdravotní oslabení je prakticky využít.  Aplikuje cvičební jednotku pro astmatika a dokáže vytvořit soubor dechových i pro jiná oslabení, kde se dechová cvičení využívají.

·       Student dokáže prakticky aplikovat a použít nejvíce využívané druhy relaxačních cvičení, která jsou vhodná pro výuku ZTV v rámci kompenzace různých zdravotních oslabení.

·       Student dokáže prakticky aplikovat různé druhy koordinačních a rovnovážných cvičení. Ovládá základní psychomotorické hry.

·       Student dokáže prakticky využít overball, gymball a další, i netradiční, pomůcky pro cvičení s oslabenými jedinci (odchylky od držení těla, metabolické, smyslové a další interní oslabení).

·       Student dokáže popsat typické držení těla těla u dětí předškolního i mladšího školního věku. Dokáže aplikovat cvičení s motivačními pomůckami a hry pro správný rozvoj posturálního i pohybového stereotypu u menších dětí. Dokáže vyjmenovat základní specifika a zásady při cvičení s dětmi předškolního a mladšího školního věku.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (12.02.2021)

Povinná:

HOŠKOVÁ, B. AND M. MATOUŠOVÁ. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. 1. vyd. Praha: KAROLINUM, 1998. 135 s.

KABELÍKOVÁ, K. AND M. VÁVROVÁ. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). 1. vyd. Praha: Grada/Avicenum, 1997. 240 s. 1997.

KYRALOVÁ, M. AND M. MATOUŠOVÁ Zdravotní tělesná výchova II. část. Praha: Onyx, 1995.

LEVITOVÁ, A. AND B. HOŠKOVÁ Zdravotně-kompenzační cvičení. Edtion ed.: Grada Publishing as, 2016. ISBN 8027190444.

Doporučená:

CALAIS-GERMAIN, B. Anatomy of Movement. Edtion ed.: Eastland Press, 2007. ISBN 9780939616572.

ČUMPELÍK, J., F. VELE AND M. PERRI Yoga-based training for spinal stability. Rehabilition of the Spine. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2006, 566-584.

FELDENKRAIS, M. Feldenkraisova metoda (Pohybem k sebeuvědomění). Praha. Pragma. Edtion ed.: ISBN 80-7205-058-3.

GITANANDA, G. Jóga krok za krokem. Edtion ed.: Vl. n., 1995. ISBN 80-86179-38-9.

HOŠKOVÁ, B. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 130 s. Edtion ed.: ISBN 978-80-246-2137-1.

KAPANDJI, A., M. J. KANDEL AND I. KAPANDJI Physiology of the Joints: Lower Limb: Volume 2. Edtion ed.: Churchill Livingstone, 1988. ISBN 0443036187.

KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 713 s. Edtion ed.: ISBN 978-80-7262-657-1, 2009.

SRDEČNÝ, V. Tělesná výchova zdravotně oslabených: Učebnice pro posl. pedagog. fakult. Edtion ed.: SPN, 1977.

STRNAD, P. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Edtion ed., 1987.

VÉLE, F. Kineziologie pro klinickou praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 1997, 271 s. 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (12.02.2021)

Zápočtový test + metodický výstup.

80% účast na seminářích a cvičení.

Ústní zkouška.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (12.02.2021)

Přednášky:

1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle. Kategorie oslabení. Studijní materiály.

2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.

3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.

4. Testování a diagnostika poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalová dysbalance.

5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita.

6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.

7. Ostatní interní oslabení, jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Věkové zvláštnosti a zdravotní TV.

Semináře a cvičení:

1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací.

2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I.

3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II.

4. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře.

5. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin.

6. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla.

7. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla.

8. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu.

9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I.

10. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II.

11. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy.

12. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy.

13. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy.

14. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy.

15. Metodické výstupy - dokončení, zápočty

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (21.10.2022)

Studijní opory naleznete v Moodle zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11055#section-0

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK