PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Somatopedie - PZTV273N
Anglický název: Somatopaedy
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Vyučující: Mgr. Ilona Pavlová, MBA
doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Neslučitelnost : PZTV273NK
Záměnnost : PZTV273NK
Je záměnnost pro: PZTV273NK
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (13.12.2018)
Předmět navazuje a rozšiřuje Základy somatopedie z bakalářského studia. Seznamuje studenty s užším okruhem somatopedické problematiky. Pilíř tvoří konkrétní orgánové a funkční poruchy, dále se studenti seznámí se sociální politikou státu zaměřenou na jedince s tělesným postižením, osvojí si stěžejní legislativní ustanovení. Významná část předmětu se věnuje možnostem vzdělávání dětí s tělesným postižením v rámci školského systému České republiky a jejich následnému pracovnímu uplatnění. Studenti také získají přehled o alternativních terapiích uplatňujících se při ovlivňování jednotlivých somatických postižení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

Cíl: Studium oblastí speciální pedagogiky zaměřených na jedince s tělesným postižením.

Absolvent předmětu: 

- jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, 

- je schopen popsat historii somatopedie 

- uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR 

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

 - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) 

- u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. 

- principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

BARTOŇOVÁ, Radka a Ondřej JEŠINA. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9.

FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.

Ješina, Ondřej a kol.: Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy. Dostupné z: https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV2_final.pdf

MILICHOVSKÝ, Luboš. Kapitoly ze somatopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-7452-001-3.

Novosad, Libor. Tělesné postižení jako fenomén a životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788073678739.

RENOTIÉROVÁ, Marie. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích: přátelé jedinců s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.

Titzl, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000.

TITZL, Boris. To byl český učitel. František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost F. Bakule, 1998.

Vařeková, Jitka, Daďová, Klára, Nováková, Pavlína: Žák se speciálníi vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Karolinum. 2022.

Vítková, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006.

VÍTKOVÁ, Marie. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1953-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

• Zápočet: 85% docházka na semináře. Vypracování seminárních prací. Zápočtový test., 100% účast na praktickém semináři
• Zkouška: ústní.

  1. A. Základní vymezení oboru somatopedie: v širším smyslu slova (vzdělávání jedinců s tělesným postižením, onemocněním nebo zdravotním oslabením) či užším smyslu slova (vzdělávání osob s postižením pohybového systému). Terminologie v somatopedii. Odborníci v historii somatopedie.Historie vzdělávání dětí s tělesným postižením u nás. B. Co je to IVP? Kdo, jak, proč a na základě čeho ho tvoří? C. Vojmír Srdečný, František Kábele.D. Muskulární dystrofie (Duchenne, Becker) 
  2. A. Historie péče o jedince s tělesným postižením a s tím související instituce.   WHO - ICF 2001. Historický vývoj klasifikace. Zdůvodnění. Současné trendy. Aplikace na příkladech. Definice a odborná klasifikace TP. B. Vzdělávací programy - RVP, ŠVP. Kdo tvoří? Kdo se jimi řídí? C. Ondřej Ješina, Hana Válková, Martin Kudláček - APA v Olomouci. D. Míšní léze.
  3. A. Zařízení, která poskytují péči dětem s tělesným postižením. Janské Lázně, Jedličkův ústav v Praze a v Liberci, Kociánka jejich stručná historie a charakteristika. Formy ucelené rehabilitace poskytovaná v těchto zařízeních. Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních (nemocnice, ozdravovny a dětské léčebny), synergická reflexní terapie. B. Co je to STEP, TREE, CHANGE IT? C. Montessori, Steiner, Parkhust. D. Mozková obrna 
  4.  A. Zařízení, která poskytují péči osobám s tělesným postižením. Lázně (Poděbrady…), rehabilitační ústavy (Kladruby, Hrabyně, Luže Košumberk), APA a sport pro osoby s TP po 26. roku života B. Co je to PAPTECA? Kdo se na procesu podílí? C. Bobathovi a jiní, kteří vycházeli z motorické ontogeneze. D. Interní onemocnění 1: Diabetes mellitus prvního a druhého typu a jiná metabolická onemocnění. Obezita u dětí a dospělých.  
  5. A. Zařízení následné péče, která poskytují péči osobám s tělesným postižením. Rehabilitační ústavy, spinální jednotky. Centrum Paraple. Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z.s. a její projekty: peer program  B. Asistent pedagoga. Včetně legislativy. C. Osobnosti a vzdělávací instituce v historii 19.stol.: Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Gottstein. D. Onkologická onemocnění v dětském věku. Krtek v síti. 
  6.  A. Somatoped jako součást interdisciplinárního týmu kolem jedince s tělesným postižením (lékař, ergoterapeut, fyzioterapeut, protetik, logoped, sociální pracovník, psycholog, herní specialista, zooterapeut…). Rozdíly v koncepci ucelené rehabilitaci při integraci individuální, skupinové a při zařazení do speciálního školství. B. Osobní asistent. Vzdělání. Náplň práce. Finanční pokrytí. C. Osobnosti a zajímavé psychologické koncepty: Elizabeth Kübler - Ross (DABDA), Freudenberg (syndrom vyhoření), . D. Rozštěpy páteře a míchy. 
  7.  A. Speciální metody v práci se žáky s tělesným postižením (např. při psaní, při pracovních a zájmových činnostech). Speciální pomůcky pro žáky s tělesným postižením. Ortopedická protetika (protetika, ortotika, epitetika). Úpravy školního prostředí - legislativu. Rozhodování o inkluzi.  B. Podpůrná opatření. Legislativa k tématu. Regionální APA konzultanti. C. Vojta a metoda reflexní lokomoce (principy diagnostiky a terapie), D. Amputace, dysmelie. Vrozené i získané ztráty či deformity končetin 
  8.  A. Alternativní pedagogické postupy a jejich uplatnění v somatopedii. (Montessori, waldorfská pedagogika, Daltonský plán). Historie u nás a v zahraničí. B. Speciální metody v práci se žáky s tělesným postižením při tělovýchovných činnostech. Principy aplikované tělesné výchovy - modifikace Organizace v oblasti TVS žáků s TP (Český parasport, SC JÚ, SKV Praha…). Volnočasové aktivity žáků se SVP C. Pavel Kolář a DNS, D. Bechtěrevova nemoc. Parkinsonova nemoc.  Revmatoidní artitida.  
  9.  A. Alternativní a augmentativní komunikace. Snoezelen. Bazální stimulace. Stimulace dětí s těžšími formami tělesného postižení v kombinaci s postižením mentálním.  B.  Formy aplikované tělesné výchovy (ATV): Integrovaná TV, Zdravotní TV, Pohybová výchova, Rehabilitační TV,  Léčebná TV. Fenomén uvolnění z TV - legislativa k tématu. C. Jana Hrdá. D. Cévní mozkové příhody. Úrazy mozku. 
  10.  A. Raná péče (raná podpora, včasná intervence) o rodiny s tělesně postiženým dítětem. Systém opatření. Podpora sociální, léčebná a pedagogická. Podpora v rodině, ambulantní i pobytová. Finanční a legislativní podpora, intervence a aktivity, speciální edukace. Podpora jak dítěte, tak rodičů. Legislativa k tématu. B. Speciálně pedagogické poradenství – síť speciálně pedagogických center, pedagogicko psychologických poraden a činnost těchto sociálních zařízení zejména k podpoře rodin s dítětem s tělesným postižením. C. Jaroslav Potměšil, Staša Bartůňková, Pavel Strnad, Jan Hruša a historie oboru na FTVS. Centrum sportovních aktivit zdravotně postižených aktivit UK. D. Roztroušená skleróza (sclerosis multiplex). Dětská obrna (poliomyelitis). 
  11.  A. Povinná školní docházka. Domácí vzdělávání. Systém vzdělávání žáků s tělesným postižením. Integrace, Inkluze - legislativa k tématu. B.  Postoje a jejich složky (emotivní, kognitivní a konativní), možnosti jejich ovlivnění edukací. Význam postojů v inkluzi. Dotazník CAIPE - intervenční programy, programy sociální prevence. Edukační programy podporované mezinárodním paralympijským výborem. - PŠD  C. Jan Ámos Komenský. D. Interní onemocnění 2: Srdeční vady (defekty sept, koarktace aorty, aortální stenóza, Fallotova tetralogie, Marfanův syndrom, atd.). Respirační onemocnění. Poruchy krevní srážlivosti. Poruchy funkce ledvin. - obecně) Cystická fibróza 

  

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (13.12.2018)

Tematické okruhy:

1. Tělo a tělesné schéma.

2. Zvláštnosti ve vývoji osob s tělesným postižením.

3. Fyziologie a patologie hybné soustavy.

4. Somatické vady a onemocnění se závažnými edukačními důsledky:

5. Dětská mozková obrna.

6. Dětská obrna.

7. Onemocnění nervového systému.

8. Metabolická onemocnění.

9. Kolagenózy a revmatická horečka.

10. Vrozené vady lebky.

11. Vrozené vady páteře.

12. Degenerativní svalová onemocnění.

13. Epilepsie.

14. Myšlenkový přínos osobností, které utvářely českou somatopedii.

15. Vojtova reflexní terapie, Bobathova metoda, synergická reflexní terapie a další.

16. Koncepce kvality života osob s tělesným postižením.

17. Tělesně postižené dítě v rodině.

18. Nemoc a její stádia.

19. Ergoterapie versus pracovní výchova.

20. Soběstačnost jedinců s tělesným postižením.

21. Legislativa.

22. Plán mobility.

23. Raná péče o děti s tělesným postižením.

24. Vzdělávací systém se zaměřením na jedince s tělesným postižením.

25. Léčebná pedagogika.

26. Systém paliativní péče v České republice.

27. Zahraniční trendy v systému péče o jedince s tělesným postižením.

28. Péče o jedince s tělesným postižením po 26. roku života.

29. Sexualita lidí s tělesným postižením.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (04.12.2022)

Studijní opory na Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3962

Dle rozvrhu bude část výuky probíhat na fakultě a část online. Distanční výuka bude probíhat formou videokonferencí přes Microsoft Teams ve dnech/časech dle rozvrhu.

Kód týmu: 
87lumj0

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK