PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy psychopedie a etopedie - PZTV262K
Anglický název: Basics of Psychopaedy and Etopaedy
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Anna Majerová
Záměnnost : PZTV262
Je neslučitelnost pro: PZTV262
Je záměnnost pro: PZTV262
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Předmět je v rámci psychopedie zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Studenti získají přehled o specifičnosti zákonitostí rozvoje jedinců s mentálním postižním. Těžištěm je pak odborná analýza speciálně-pedagogických výchovně- vzdělávacích potřeb těchto osob, s důrazem na následnou reedukaci, kompenzaci a inkluzi. V etopedické oblasti je předmět orientován na problematiku sociálně narušených jedinců. Pilířem je v tomto etopedickém směru záležitost mravních narušení, jejich klasifikace, formy morálního ovlivňování, prevence a profylaxe. Nedílnou součástí předmětu je vývoj a konstituování obou speciálně-pedagogických disciplín.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (27.10.2023)

Absolvent předmětu: - definuje základní principy oboru psychopedie a etopedie a její začlenění ve výchovně vzdělávacích procesech - je schopen základně popsat historii psychopedie a etopedie v ČR a ve světě - uvede příklady konkrétních institucí, které vychovávají a vzdělávají osoby s mentální a psychickým znevýhodněním a osoby s poruchou chování - vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami spadající do etopedie a psychopedie - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z oblasti psychopedie a etopedie - je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti psychopedie a etopedie (snoezelen, alternativní a augmentativní komunikace, pervazivní vývojové poruchy, hluboká mentální retardace, hyperkinetické poruchy, syndrom, dysfunkce, delikvence, defekt, ústavní výchova, ochranná výchova, diagnostický ústav, OSPOD aj.) - u vybraných osobností psychopedie a etopedie uvede jejich základní zaměření. - je schopen objasnit etiologii mentálního postižení a etiologii etopedickou - vyjmenuje principy edukačního systému a služby sociální péče určené osobám s mentální a psychickou jinakostí a osobám s poruchou chování - popíše specifika osobnosti, diagnózy a pohybových možností u klienta s mentálním a duševní poruchou a poruchou chování

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.

BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6.

BENDOVÁ, Petra. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-423-6.

ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.

DLOUHÁ, Jana. Úvod do psychopedie: učební text pro studenty bakalářských oborů speciální a sociální pedagogiky. 2., dopl. a rozš. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-333-8.

HANÁK, Petr. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.

ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1049-8.

SLOMEK, Zdeněk. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.

ŠVARCOVÁ, Eva. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9.

ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)
  • Seminární práce, docházka. Zápočtový test

Ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Tematické okruhy:

1. Úvod do předmětu. Charakteristika psychopedie a etopedie.

2. Historiografická východiska na našem území.

3. Historiografická východiska ve světovém kontextu.

4. Významné osobnosti Česka a Slovenska.

5. Mezinárodní významné osobnosti.

6. Speciálněpedagogická psychopedická a etopedická terminologie.

7. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace.

8. Psychopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám.

9. Etopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám.

10. Cíl, předmět, úkol psychopedie a etopedie.

11. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Definice. Etiologie mentálního postižení. Klasifikace mentálního postižení. Demence a její definice, charakteristika, projevy, typy.

12. Osobnost jedince s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj.

13. Charakteristika poruch chování a emocí. Definice. Etiologie. Osobnost jedince s poruchou chování a emocí.

14. Speciálněpedagogická diagnostika.

15. Speciálněpedagogická intervence.

16. Organizační členění edukačního systému pro děti s mentálním postižením.

17. Metodika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením.

18. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.

19. Inkluze, Integrace, normalizace, humanizace.

20. Inkluzívní vzdělávání jedinců s mentálním postižením.

21. Nové formy péče a podpory pro jedince s mentálním postižením a jejich rodiny.

22. Služby dočasné výpomoci a formy podpory jedinců s mentálním postižením.

23. Nestátní zařízení a občanská sdružení.

24. Etopedické aspekty poruch socializace.

25. Terénní programy.

26. Substituční programy. Harm reduction.

27. Terapeutické komunity.

28. Prevence, prognóza v psychopedii a etopedii.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK