PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy somatopedie - PZTV217
Anglický název: Basics of Somatopaedy
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
PhDr. Klára Daďová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty biomedicínského základu
Záměnnost : PZTV216
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (16.05.2019)
Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými disciplínami. Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika). Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích (Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy. Z hlediska somatopedie se studenti učí poměřovat plné funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální schopnosti, jež by měl být schopen efektivně rozvíjet.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)

Cílem předmětu je nabytí stěžejních teoretických znalostí a praktických dovedností jednoho z podoborů speciální pedagogiky - somatopedie.

Literatura
Poslední úprava: Jiří Krasilov (08.12.2010)

Literatura:

KÁBELE, aj. Somatopedie: Učebnice speciální pedagogiky tělesně a zdravotně postižené mládeže. Praha: Univerzita Karlova, 1992.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002.

TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2001.

VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998.

CASTILO, R. M. Orofaciální regulační terapie, Praha: Portál 2006.

KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK., R, ZAVÁZALOVÁ, H., SUCHARDA, P. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004.

KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Nakladatelství Triton, 2001.

KOLLÁROVÁ, E. Somatopédia pre učitelov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1991.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.

KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000.

KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 2005.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002.

THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Jiří Krasilov (08.12.2010)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • Zápočet: 100% docházka na semináře. Vypracování odborného referátu. Zápočtový test.
  • Zkouška: ústní.

Sylabus
Poslední úprava: Jiří Krasilov (08.12.2010)
  • Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - degenerativní poškození pohybového aparátu, Perthesova choroba, progresivní svalová dystrofie, poúrazové stavy. Edukační důsledky.
  • Centrální a periferní obrny u dospělých (Sclerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedreichova heredoataxie), infekční obrna.
  • Teorie vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.
  • Volnočasové aktivity jedinců se zdravotním a tělesným postižením. Organizace a sdružení pro jedince se zdravotním a tělesným postižením, význam svépomocných skupin.
  • Historie péče o osoby s poruchou komunikace, významné osobnosti oboru, výzkumné směřování v současnosti, aktuální otázky logopedické praxe.
  • Organizace logopedické péče v České republice, modely organizace logopedické péče v zahraničí.
  • Logopedická prevence v práci speciálního pedagoga, možnosti prevence na primárním stupni zdělávání.

  • Návštěva Kliniky rehabilitačního lékařství.
  • Videoprojekce (problematika Parkinsonovy nemoci, Alzheimerovy choroby, progresivní svalové dystrofie).
  • Diagnostika a testování soběstačnosti.
  • Hlasové poruchy (etiologie, diagnostika, terapie, hlasová hygiena u profesionálů).
  • Symptomatické poruchy řeči (řeč u DMO, mentálně postižených, zrakově postižených).
  • Alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy a jejich využití v praxi.
  • Logopedická problematika u seniorů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK