PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sport zdravotně postižených - PZTV169
Anglický název: Adapted Sport
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: 62 / 62 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Klára Daďová, Ph.D.
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
Mgr. et Mgr. Vojtěch Kovařovic
Vyučující: PhDr. Klára Daďová, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Vojtěch Kovařovic
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Předmět seznamuje studenty s problematikou aplikovaných pohybových aktivit /APA/ a sportu zdravotně postižených. Zabývá se různými aspekty jednotlivých typů zdravotních postižení a představuje možnosti pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami na různých úrovních sportovní činnosti. Důležitost předmětu pro fyzioterapeuta spočívá v získání informací o možnostech sportovních aktivit např. po úrazech, při neurodegenerativních onemocněních (např. po propuštění z rehabilitačního ústavu či ukončení ambulantní rehabilitace) jako prevence civilizačních onemocnění způsobených inaktivitou, i o možnostech sportovních aktivit pro děti se speciálními potřebami, které jsou součástí celoživotní ucelené rehabilitace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Cílem předmětu je představit možnosti adekvátních pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami v kontextu ucelené rehabilitace.

Úspěšný student získá absolvováním předmětu přehled doporučených sportů pro jedince se specifickými potřebami, dokáže uvažovat o potřebných adaptacích a zdravotních kontraindikacích jednotlivých činností. Skrze prezentované kasuistiky je schopen uvažovat o motivaci pacienta k pohybovým aktivitám a o konkrétních pozitivech a úskalích daného sportu pro jednotlivce.

Výstupy z učení / learning outcomes:

Absolvent předmětu:

- je schopen definovat speciální potřeby jedinců s nejčastějším druhem zdravotního postižení (tělesné, zrakové, sluchové, intelektové)

- dokáže vytvořit modifikaci pro sportovní aktivitu jedince se zdravotním postižením

- umí vyhledat sportovně-kompenzační pomůcku pro vybraný sport a zdravotní postižení

- vyjmenuje pozitiva pravidelné pohybové aktivity pro jedince se zdravotním postižením

- vyjmenuje kontraindikace a rizika sportovních aktivit u jednotlivých postižení

- má přehled o současných možnostech sportovních aktivit pro jedince s nejčastějším typem postižení v ČR

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Povinná:

  • DAĎOVÁ, K. Sport osob se zdravotním postižením. In Máček, M., Radvanský, J., a kol. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivit. Praha: Galén, 2011. s. 233-237.
  • VAŘEKOVÁ, J., DAĎOVÁ, K., NOVÁKOVÁ, P., a kol. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5181-1. https://karolinum.cz/knihy/varekova-zak-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami-v-telesne-vychove-26799 

Doporučená:

  • DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ, J., POTMĚŠIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.
  • DURSTINE, J. L., MOOR, E. G., PAINTER, P. L., ROBERTS, S. O. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities. 3rd ed. Human Kinetics, American College of Sports Medicine, 2009. ISBN-13: 978-0-7433-9.
  • EUSAPA. European standards in adapted physical activities. Olomouc: FTK UPOL, 2010. ISBN 978-80-244-2584-9.
  • KUDLÁČEK, M. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
  • KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: FTK UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
  • LUIGI, A. J.(Ed.). Adaptive Sports Medicine. A Clinical Guide. Springer International Publishing AG, 2018. ISBN 978-3-319-56566-8.

Mnoho českých učebnic je volně dostupných na: https://apa.upol.cz/knihy-a-skripta

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (06.10.2023)

Požadavky na zápočet:
1) docházka na 75 % výuky
2) kasuistika (zpracovaná ve trojici) nebo videonávod (viz níže) nebo vytvoření pomůcky pro aplikovaný sport

Upřesnění k bodu 1)
- V případě nedostatečné docházky najdeme individuální řešení plnění předmětu.

Upřesnění k bodu 2)
- Studenti si vytvoří pracovní trojice (lze i dvojice)
- Najdou si reálného "pacienta" se zdravotním postižením (jakého by mohli potkat v rámci své fyzioterapeutické praxe)
- Dotazováním zjistí: míru jeho pohybové aktivity, vztah ke sportu, jeho potřeby v rámci ucelené rehabilitace (subjektivní šetření)
- Navrhnou plán pro volnočasovou pohybovou aktivitu / sport: t.j. doporučení CO, jak ČASTO a v jaké INTENZITĚ by měl provozovat, jaké jsou očekávané benefity z hlediska ucelené rehabilitace, zda bude potřebovat speciální vybavení a kde ho lze sehnat (a za kolik), a KDE konkrétně se může dané aktivitě věnovat (dle místa bydliště)
- Výstup: power-pointová prezentace, max. 8 slidů, údaje anonymizované, max 5 min
Pokud nebude možné sehnat reálného pacienta, bude možné si vybrat z virtuální nabídky.

Alternativa ke kasuistice:

motivační video pro pacienty o benefitech sportu pro jedince se zdravotním postižením

tvorba videonávodu pro domácí cvičení jedince s OSP (zdravotně orientované)

návrh a výroba inovativní pomůcky pro sportovní aktivitu jedinců se zdravotním postižením (speciální míč, raketa, atd.)

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Přednášky:
1. Úvod do problematiky a význam sportu pro osoby se zdravotním postižením či znevýhodněním. Základní terminologie, definice, rozdělení.
2. Historie sportu zdravotně postižených. Organizace sdružující zdravotně postižené sportovce a profesionály pracující v oboru.
3. Psychosociální aspekty postižení a aplikovaných tělesných aktivit. Problematika komunikace.
4. Testování a pohybový režim osob s postižením. Problematika klasifikace ve vrcholovém sportu.
5. Sport neslyšících a osob s poruchami zraku. Biomedicínská charakteristika (příčiny, důsledky, rozdělení a specifika). Možnosti, indikace a kontraindikace pohybových aktivit.
6. Sport osob s tělesným postižením (poranění míchy, mozková obrna, amputace atd.). Dtto.
7. Sport osob s postižením intelektu a poruchami chování či komunikace (mentální retardace, autismus, poruchy učení). Dtto.

Semináře:
1. Adaptace a její principy. Speciální kompenzační pomůcky pro sport zdravotně postižených.
2. Seznámení s vybraným sportem pro jedince s poruchou hybnosti (boccia / indoor kurling).
3. Seznámení s vybraným sportem pro jedince s poruchou zraku (goalball / showdown).
4. Sportovní klub vozíčkářů - představení aktivit a managementu z pozice parasportovce.
5. Sport zdravotně postižených z pohledu fyzioterapeuta / prezentace kasuistik studentů.
6. Hospitace / stáž I - praktická ukázka sportovních aktivit zdravotně postižených (návštěva sportovního oddílu / soutěže).
7. Hospitace / stáž II - praktická ukázka sportovních aktivit zdravotně postižených (návštěva sportovního oddílu / soutěže).

Veškerá komunikace i případná distanční výuka (v případě potřeby) probíhá přes MS Teams. 
Podpůrné materiály najdete na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4177

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK