PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pohybový systém a prevence pohybových poruch - PZTV120
Anglický název: Movement system and prevention of movement ailments
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
Předmět seznamuje studenty s funkcemi pohybového systému. Pohyb a držení těla patří k základním životním projevům jedince. Odráží biologický i mentální věk jedince, funkční zdatnost, psychický stav i případnou patologii. Porozumění vzniku a vývoji individuálních pohybových programů za normálních i patologických podmínek je nezbytnou podmínkou pro práci učitelů tělesné výchovy, vychovatelů a trenérů a to zejména tam, kde se setkávají s pohybovou patologií. Dále se předmět zaměřuje na problematiku primární i sekundární prevence poruch pohybového systému. Kromě vlastních zásad a postupů, poukazuje na psychosomatické vztahy poruch pohybového systému, na možnosti ovlivnění pohybového systému prostřednictvím psychiky. Studenti se naučí konkrétní vyučovací postupy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou primární i sekundární prevence poruch pohybového systému.

Literatura
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.11.2010)

Literatura:

VÉLE, F. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha : Grada 1997, 272 s.

KOLÁŘ, P. Senzomotorická podstata posturálních funkcí jako základ pro nové přístupy ve fyzioterapii. Rehabil. fyz. lék., 5, 1998, s. 142 - 147.

KOLÁŘ, P. Význam vývojové kineziologie pro manuální medicínu. Rehabil. fyz. lék., 4, 1997, s. 152 - 155.

LEWIT, K. Některá zřetězení funkčních poruch ve světle koaktivačních svalových vzorců na základě vývojové neurologie. Rehabil. fyz. lék., 5, 1998, s. 148 - 151.

VOJTA, V. Vyjadřovací schopnost vývojové kineziologie. Rehabil. fyz. lék, 4, 1997, s. 7 - 10.

DYLEVSKÝ, I. Obecná kineziologie. Praha : Grada 2008

FELDENKRAIS, M. Feldenkarisova metoda - pohybem k uvědomění. Praha : Pragma, 1996.

FORSSTROMOVÁ, B., HAMPSONOVÁ, M. Alexandrova technika v těhotenství a při porodu. Brno : Barrister and Principal, 1996

GÚTH, A. a kol. Výchovná rehabilitace aneb jak vyučovat školu páteře. Praha : X-Egem, 2000.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (30.11.2010)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • Zápočet: seminární práce. Písemný test. Aktivní účast ve výuce.
  • Zkouška: ústní.

Sylabus
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (30.11.2010)

Přednášky:

1. Úvod do předmětu, kineziologie jako nauka o účelově řízeném pohybu člověka, základní pojmy.

2. Struktury pohybového systému a jejich provázanost.

3. Funkce pohybového systému (hrubá a jemná motorika, postura a lokomoce).

4. Řízení pohybu (funkce CNS při řízení pohybu).

5. Pohybový vývoj v raném dětském věku (0 - 3 měsíce) + foto a video dokumentace.

6. Pohybový vývoj v prvním roce života (posturální aktivita a reaktibilita, lokomoční stadia, dynamika

nepodmíněných reflexů).

7. Změny pohybového systému v jednotlivých životních etapách.

8. Poruchy pohybového systému jako civilizační onemocnění (hypoaktivita, stres, pohybová chudost).

9. Funkční přístup při hodnocení poruch pohybového systému.

10. Problematika motorického vývoje a jeho vztahu k pohybovým poruchám.

11. Význam pohybu v prevenci pohybových poruch.

12. Význam držení těla v prevenci pohybových poruch (jednotlivé názorové směry,postupy posturální korekce).

13. Význam psychohygieny v prevenci pohybových poruch.

14. Zásady konstrukce programů primární i sekundární prevence pohybových poruch.

Semináře:

1. - 2. ADL (nácvik ergonomického provádění běžných denních činností - sed, stoj, chůze, vstávání).

3. - 4. Dechová cvičení.

5. - 6. Jóga.

7. - 8. Alexanderova metoda.

9. - 10. Feldenkraisova metoda.

11. - 12. Psychorehabilitační postupy.

13. - 14. Prezentace seminárních prací studentů na zadaná témata.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK