PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Muzikoterapie a Feldenkreisova metoda - PZTV064N
Anglický název: Music Therapy and Feldenkrais Method
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 42 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty odborného základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)
Charakteristika: Seznámení s teoretickou a praktickou částí muzikoterapie, jak je aplikována ve zdravotnictví, vzdělávání a sociální péči. Feldenkraisova metoda hledá cesty ke zlepšení funkce nejen pohybového systému skrze pomalý pohyb a prohloubení sebeuvědomění. Můžeme říci, že svojí promyšlenou a z hlediska cvičence pozornou pohybovou praxí, ovlivňuje celý lidský organismus. Proto je zařazena do studijního programu jako významná zdravotně tělovýchovná metoda.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)

Cíl: Rozšířit povědomí studentů o psychomotorických aktivitách.

Literatura
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997.

MÁTĚJOVÁ, Z. Základy teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava: Ped.F Komenského, 1986.

MÁTĚJOVÁ, Z., MIŠUREC, I. Muzikoterápia pri zajakovosti. Bratislava: Ped.F Komenského, 1990.

FELDENKRAIS, M. Pohybem k sebeuvědomění. Přel. V.Zdražila. Praha: Pragma, 1967. 186 s. ISBN 80-7205-058-3.

0BRIGHT, R. Musictherapie in der Altenhilfe. Stuttgart: Gustav Fischer Verlag, 1984.

HOUBEN, J., SMITSKAMP, H., VELDE, J. The Creative Process / part I. Applications in Therapy and Education. Netherlands: Phaedon - Culemborg, 1989.

MÁTĚJOVÁ, Z. Muzikoterapia pro zajakavosti detej. Bratislava: Ped.F Komenského, 1986.

NORDORFF, P., ROBBINS, C. Therapy in Music for Handicapped Children. London: Gollancz, 1973.

PRIESTLEY, K. Musictherapeutische Erfahrungen. Stuttgart : Gustav Fischer Verlag, 1982.

SHAFARMAN, S. Vědomí léčí. Feldenkraisova metoda dynamického zdraví. Praha: Pragma 2005, 208 s. ISBN: 80-7205-864-9

SCHWABE, CH. Regulative Musictherapie. Liepzig: Veb G. Thieme, 1987.

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha . Portál, 1998.

MASTERS, R. The Way to Awaken. Exercises to Enliven, Body, Self and Soul. Wheaton, Illinois: Quest Books,1997. 224 s. ISBN 0-8356-0754-2.

MASTERS, R., HOUSTON, J. Naslouchejte svému tělu. Přel. I. Kušiak. Praha: Pragma, 1994. 251 s. ISBN 80-85213-34-5.

WILDMANN, F. Feldenkrais a jeho metoda. Cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999, 192 s.. ISBN 80-7205-640-9

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Zápočet:

  • Absolvování výuky v plném rozsahu.
  • Aktivní účast a splnění praktických požadavků.
  • Písemný test z konzultované teorie.

Sylabus
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Muzikoterapie

Přednášky:

1. Historie. Nejstarší zmínky o spojení hudby a medicíny. Koncepce formování člověka pomocí hudby

v předoasijských kulturách, v Egyptě a v antickém Řecku.

2. Nové koncepce muzikoterapie koncem 17. století. Muzikoterapeutické koncepce opřené o psychoanalýzu.

3. Teoretické základy muzikoterapie.

4. Cíle a možnosti využití muzikoterapie s osobami se zdravotním postižením v praxi.

5. Hudba a její vliv na vegetativní funkce. Hudba jako prostředek v psychoterapii.

6. Metody muzikoterapie: racionální, sugestivní.

7. Metody muzikoterapie: atraktivní, tréninková, interpersonálně korektivní apod.

Cvičení:

1. Aktivní muzikoterapie - hra na tělo, představení se. Jednoduché rytmy a jejich ozvučení.

2. Terapeutické využití muzikoterapie. Terapeutický záměr při volbě zpívaných písní a poslechu hudby.

3. Seznámení s Orffovým instrumentáriem. Základní prvky komunikace s muzikoterapií.

4. Receptivní muzikoetrapie spojená s kreslením.

5. Modelování práce s klienty při použití nástrojů, cvičení na empatii.

6. Diskuse, zhodnocení kursu a plnění zápočtových požadavků.

7. Zápočtový test.

FELDENKRAISOVA METODA
Přednášky:

1. Úvod do Feldenkraisovy metody. Osobnost Moshe Feldenkraise. Historie a současnost metody. Anatomická, fyziologická, neurologická a psych. východiska ke vzniku metody.

2. Základní teorie pro cvičební lekce: myslet na to, co děláme, neplýtvat energií, správně dýchat, zvažovat rychlost, kterou máme cvičení procvičovat.

3. Obraz Já a složky, které se něm významně podílejí. Zkoumání motorické části obrazu našeho Já.

4. Otázky spjaté s uvědomováním si svého těla. Rozdíly ve schopnosti, které máme v odhadu velikosti

jednotlivých částí svého těla.

5. Význam systematické kultivace jednotlivých pohybů lidského těla.

6. Předpoklady, které ovlivňují zkvalitňování pohybové činnosti. Pohyb, jako důležitý faktor pro

sebehodnocení a uvědomění.

7. Význam dýchacích pohybů.

Cvičení:

1. Co je správné držení těla.“Rovně“ jako estetický pojem. Automatická a vědomá kontrola držení těla.

2. Dynamické spojení mezi polohami stoje a sedu.

3. Vztah vědění, senzibility a pohybového projevu.

4. Význam výchozí polohy pro prociťování jednotlivých segmentů lidského těla v napětí i uvolnění.

5. Dechová cvičení. Pohyby žeber, bránice, a podbřišku, na nichž závisí kvalita dechové funkce.

6. Cvičení pro kontrolu polohy pánve.

7. Cvičení pro okohybné svaly.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK