PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Turistika a sporty v přírodě kurz OSP - PSPP420
Anglický název: Hiking and Outdoor sports course OSP
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/6, KZ [DS]
Počet míst: neurčen / neomezen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Vyučující: Bc. Michal Királyi
PaedDr. Mgr. Jiří Šafránek, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Tomek
Ve slož. prerekvizitě: PSPP102
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
Předmět zahrnuje teorii, didaktiku i aplikaci vybraných sportů v přírodě, vybraných druhů turistiky, iniciativních a kooperačních her i her v přírodě, lanových překážkových drah pro osoby s postižením. Dále zahrnuje základní informace o vybavení do přírody, o bezpečnosti a ekologické výchově. Vedle vzdělávacího zaměření slouží předmět (kurz) také jako model programu výchovy v přírodě pro skupiny osob s různými druhy zdravotního postižení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (08.11.2023)

Student chápe český koncept turistiky, má přehled o aktivitách a sportech, které lze provozovat v přírodní prostředí a jejich udržitelnosti.

Student zná jednoduché hry a cvičení v přírodě, které lze aplikovat pro různé druhy postižení.

Student se umí orientovat v terénu, dokáže pracovat s mapou pro orientační běh a zná mapové symboly, chápe měřítko mapy a systém vrstevnic.

Student zvládá na kole techniku jízdy jednotlivce a techniku jízdy ve skupině s osobami se zdravotním postižením.

Student umí bezpečně vést skupinu při cyklo-turistické vyjížďce v dopravním provozu, umí používat signály, umí se orientovat podle turistické mapy.

Student chápe strukturu organizace sportovně-turistických a adaptačních kurzů na základních a středních školách, aby splnily výchovný nebo rozvojový cíl pro osoby s různým druhem postižení.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D. (25.01.2024)

Informace ke kurzu 2024

Předmět probíhá formou šestidenního kurzu ve výcvikovém středisku FTVS UK u Stráže nad Nežárkou.

Termín: 25.-30.8. 2024

Předpokládaná cena kurzu je 4000,- Kč. Zahrnuje ubytování v chatách, stravu (plná penze) a amortizační poplatek za půjčení vybavení (lana, úvazky, mapy, buzoly, atd.).

Po zápise do předmětu v SIS obdržíte pokyny ke kurzu a k platbě kurzovného.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)

HELLER, Jan a Jaroslav POTMĚŠIL. Zdravotní přínos sportu u aktivních paraplegiků. In: Sborník příspěvků národní konference “Sport na začátku nového tisíciletí“. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2001, s. 323-327.

JEŠINA, Ondřej a Zdeněk HAMŘÍK. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2946-5.

KUDLÁČEK, Martin a Ondřej JEŠINA. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3964-8.

NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.

NEUMAN, Jan. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-391-9.

Neuman, Jan, Ladislav VOMÁČKO a soňa Vomáčková. Překážkové dráhy, lezecké stěny - výchova prožitkem a výzvou. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782920.

Šafránek, Jiří. Kolo pro děti i jejich rodiče. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-438-9.

VACHULOVÁ, Jana a Robert VACHULE. Hry pro těžce zrakově postižené děti. Praha: ÚV SI, 1987.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)

Přednášky:

1. Historické souvislosti výchovy v přírodě. Organizace zabývající se pobytem a výchovou v přírodě. Prožitek v aktivitách v přírodě. Česká turistika jako fenomén.

2. Cyklistika - charakteristika odvětví, formy využití, názvosloví, technologie, technika jízdy jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické aktivity handicapovaných osob.

3. Orientace a orientační běh - orientační schopnosti, mapa, buzola, práce s mapou a buzolou, zásady stavby tratí, využití orientace pro vozíčkáře, nevidomé, mentálně postižené.

4. Hry v přírodě - výběr vhodných her pro osoby s různými druhy postižení.

5. Cvičení v přírodě, iniciativní hry a lanové překážkové dráhy. Úprava pro osoby s různými druhy postižení.

6. Ekologická výchova a Ekohry. Široké pole využití pro všechny skupiny postižených osob.

7. Vybavení pro aktivity v přírodě.

Semináře:

1. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce, společné úkoly, reflexe každodenního programu.

2. Základní uzly, práce s lanem a informace o jištění a slaňování. Aplikace pro handicapované osoby.

3. Vybavení pro turistické akce.

4. Jednoduchý orientační štafetový závod /O-Ring/ - praxe a vyhodnocení. Diskuse k úpravě a využitelnosti pro mnohé skupiny postižených.

5. Příprava turistické akce - cykloturistika.

6. Technologie kola, seřízení kola, technika jízdy, předpisy a způsoby komunikace. Kola pro různé druhy handicapu.

1. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her.

2. Organizace ranních setkání - cvičení. Relaxační a protahovací cvičení, aplikace jógy.

3. Hry a kulturní a tvůrčí aktivity - příklady využití na akcích se skupinami postižených osob.

4. Hodnocení programu kursu - reflexe aktivit, vztah vedoucí - student.

Cvičení:

1. Cyklistika - jízda zručnosti, cvičení jízdy ve skupině.

2. Cyklistika - aplikace jízdy ve skupině, přesuny v rámci kursu.

3. Cyklistika - technika jízdy na různých typech kol (tandem, pažní kola atp.).

4. Cykloturistická túra - aplikace dovedností z techniky a taktiky jízdy.

5. Cykloturistická akce - půldenní putování a poznávání jižních Čech, samostatné vedení družstva.

6. Orientace I. - mapa-buzola, mapa-terén, orientační cvičení - liniový postup.

7. Orientace II. - cvičné okruhy s různou obtížností kontrol. Orientační cvičení pro vozíčkáře a nevidomé.

8. Orientační běh - absolvování závodu na upravené trati.

9. Hry v přírodě - příklady malých her. Diskuse k možnostem aplikace.

10. Hry v přírodě - příklady velkých her, typ strategické hry.

11. Iniciativní hry - řešení problémů, rozvoj důvěry, týmová spolupráce. Úprava her pro osoby s různými druhy postižení (vozíčkáře, nevidomé, mentálně postižené atp.).

12. Cvičení v přírodě - příklad výběhu do terénu.

13. Cvičení v přírodě - lanové překážkové dráhy. Náměty na aplikace.

14. Základy lezení a boulderingu. Překonávání zajištěných cest, lezení s horním jištěním, slaňování - ukázky lezení bez zrakové kontroly.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK