PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzvové aktivity v přírodním a umělém prostředí - PSPP387K
Anglický název: Challenge activities in natural and artificial environment
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radka Bačáková, Ph.D.
Záměnnost : PSPP387
Je neslučitelnost pro: PSPP387
Je záměnnost pro: PSPP387
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Radka Bačáková, Ph.D. (22.10.2021)
Předmět seznamuje posluchače s teoretickým konceptem dobrodružství a poukazuje na možnosti výchovy dobrodružstvím a výzvou. Vysvětluje hlavní motivy pro vyhledávání dobrodružství. Začleňuje aktivity v dobrodružném prostředí do výchovných, vzdělávacích a volnočasových programů. V teoretické části poukazuje na bezpečnostní a technické požadavky na dobrodružná hřiště. Praktická část je zaměřena na získání dovedností se stavbou nízkých překážek a všestranně připravit absolventa na vedení skupiny při těchto aktivitách.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (13.10.2023)

Příprava studentů na vedení výzvových aktivit v programech výchovy v přírodě po teoretické i praktické stránce.

· Student rozumí teoretickému konceptu dobrodružství a má přehled o možnostech výchovy dobrodružstvím a výzvou.

· Student zná hlavní motivy pro vyhledávání dobrodružství a umí začlenit aktivity v dobrodružném prostředí do výchovných, vzdělávacích a volnočasových programů.

· Student má přehled o bezpečnostních a technických požadavcích na dobrodružná hřiště.

· Student umí zorganizovat a vést skupinu na nízkých lanových překážkách či v dobrodružných hřištích.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Radka Bačáková, Ph.D. (22.10.2021)

Aktivní účast na praktických lekcích.

Kritický rozbor zadané četby.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Radka Bačáková, Ph.D. (22.10.2021)

EWERT, A. W. Outdoor adventure pursuits: Foundations, Models and Theories. Scottsdale : Publishing Horizons, 1989.

HANUŠ, R., HRKAL, J. Lanové překážky a lanové dráhy. Olomouc : Hanex, 1999.

HOPKINS, D., PUTNAM, D. Personal growth through adventure. London : David Fulton, 1993.

MORTLOCK, C. Beyound Adventure. Milnthorpe, UK : Cicerone Press, 2001.

MORTLOCK, C. Adventure Alternative. Milnthorpe, UK : Cicerone Press, 1984.

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 7. vyd. Praha : Portál, 2014.

NEUMAN, J. Dobrodružné hry v tělocvičně. Praha : Portál, 2002.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Praha : Portál, 2000.

NEUMAN. J., VOMÁČKO. S., VOMÁČKOVÁ. S. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha : Portál, 1999.

ROHNKE, K., TAIT, C., WALL, J. et al. The complete ropes course manual. 3rd ed. Dubuque, Iowa : Kendall/Hunt, 2003.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Radka Bačáková, Ph.D. (22.10.2021)

Přednášky:

1. Teoretický koncept dobrodružství. Komfortní zóna.

2. Dobrodružství, prožitek a zkušenost ve výchově (dobrodružná výchova, výchova výzvou, učení prožitkem).

3. Riziko, risk a jejich vnímání (hazard).

4. Motivace individuálního chování v dobrodružných aktivitách.

5. Přírodní a umělé dobrodružné prostředí, dobrodružná hřiště.

6. Překážkové dráhy jako součást výchovy prožitkem, dobrodružstvím a výzvou.

7. Konstrukce lanových překážkových drah - různé typy, informace o bezpečnostních normách u nás i v zahraničí.

Cvičení:

1. Didaktické postupy při cvičení v dobrodružných areálech.

2. Navazování, jištění, uzlování.

3. Techniky napínání lan.

4. Nízké překážky - typy a stavba.

5. Seznámení se s vysokými překážkami. Zásady bezpečnosti a jištění na překážkách.

6. Návštěva lanového parku.

7. Záchrana při nehodě v lanovém parku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK