PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova a učení v aktivitách v přírodě - PSPP381NK
Anglický název: Outdoor education and outdoor learning
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, KZ [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Záměnnost : PSPP381N
Je neslučitelnost pro: PSPP381N
Je záměnnost pro: PSPP381N
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Studenti se seznámí s problémy spojené s učením v přírodním prostředí a s učením pomocí prožitků a zkušeností. Je to oblast, která je v zahraničí spojována s termíny: outdoor learning, outdoor education, adventure education, experiential education, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, apod. V Česku je zahrnována pod střešní termíny: výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, někdy i tzv. outdoorová pedagogika. Dále se studenti seznámí s mezinárodními souvislostmi teorie i praxe aktivit v přírodě. Charakteristika zahraničních škol, organizací a hnutí bude konfrontována se situací v ČR.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (13.10.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty s různými teoretickými koncepcemi spojovanými s oblastí výchovy a aktivit v přírodě v ČR a v zahraničí.

  • Student se seznámí s problémy spojené s učením v přírodním prostředí a s učením pomocí prožitků a zkušeností.  

  • Student rozlišuje termíny, jako je outdoor learning, outdoor education, adventure education, experiential education, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, outdoorová pedagogika atd. 

  • Student chápe mezinárodní souvislosti teorie i praxe aktivit v přírodě. 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Aktivní absolvování seminářů. Aktiviní diskuse v hodinách na základě zadané četby.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Beard, C.,  & Wilson, J. P. (2002). The power of experiential learning. London: Kogan Page.

Becker, P. et al. (2000). Outdoors, Adventure and Experiential Learning. A wreath of European concepts. Marburg: bsj Marburg.

Henderson, B., Vikander, N. (Eds.) (2007). Nature First: Outdoor Life the Friluftsliv Way. Toronto: Natural Heritage Books.

Humberstone, B., Prince, H., Henderson, K. (Eds.). (2016). Routledge International Handbook of Outdoor Studies. Routledge, London and New York: Routledge.

Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, New Persey: Prentice Hall.

Martin, A.J., Turčová, I., Brtník, T., & Neuman, J. (2022). The development of the Czech concept of education in nature: a tribute to Jan Neuman. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, DOI: 10.1080/14729679.2022.2160990

Martin, A., Watson, G., Neuman, J., Turčová, I., Kalkusová, L. (2020). Czech education in nature traditions. History of Education Review, roč. 49, č. 1, s. 31-43. Dostupné z: https://doi.org/10.1108/HER-04-2019-0008

Neuman, J., Turčová, I. & Brtník, T. (2021). Vývoj koncepce výchovy v přírodě v kontextu vývoje mezinárodního a její vymezení v České republice. Pedagogická orientace, 31(2), 29-49.

Nasser, D. (2003). Erlebnispädagogik aus internationaler Perspektive. Lüneburg: Verlag edition Erlebnispädagogik.

Neuman, J., Turčová, I. a kol. (2022). Turistika a sporty v přírodě. 1.vyd. Praha: Falon.

Priest, S., Gass, M. A. (2018). Effective Leadership in Adventure Programming. 3. vyd. Champaign, Il.: Human Kinetics.

Turčová, I., Martin, A. J., Neuman, J. (2005). Diversity in language: Outdoor terminology in the Czech Republic and Britain. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 5(1), 99-116.

Turčová, I. (2007). „Terminologická džungle“ - česká a anglická terminologie oblasti výchovy a aktivit v přírodě. Gymnasion, 8, 23-35.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Kritická esej hodnotící vybraný odborný text vztahující se k výchově a učení v přírodě.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Přednášky:
1. Charakteristika a návaznost (či příbuznost) následujících termínů: Experiential Education, Experiential Learning, Adventure Education, Adventure Learning, Expeditionary Learning, Outdoor Education, Outdoor Learning a jejich českých ekvivalentů.
2. Mezinárodní a evropské organizace a instituce rozvíjející spolupráci v oblasti učení a výchovy v přírodě.
3. Charakteristika rozvoje aplikací aktivit v přírodě a výchovy v přírodě ve Velké Británii, v zemi s nejstarší tradicí.
4. Přístupy, organizace, školy a trendy v severní Americe, výchova v přírodě v Austrálii a na Novém Zélandě. Koncepce učení a výchovy v Project Adventure (USA).
5. Pojetí norského friluftslivu a jeho rozvoj ve skandinávských zemích.
6. Erlebnispädagogik - rozvoj výchovy a učení v přírodě v německy mluvících zemích.
7. Přístupy v ČR – výchova v přírodě, zážitková pedagogiky, outdoorová pedagogika. Programy aktivit v přírodě ve školách a v mimoškolním prostředí.


Semináře:
1. Rozvoj výchovy a učení v přírodě v dalších evropských zemích. Studijní programy aktivit v přírodě na evropských a světových univerzitách.
2. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy.
3. Charakteristika názorů Johna Deweyho ve vztahu k učení a výchově pomocí prožitků a zkušeností (Experiential Education).
4. Kurt Hahn a tzv. „prožitková terapie“ (Erlebnistherapie) - možnost její aplikace v našich podmínkách. Využití aktivit v přírodě v sociálních programech.
5. Další přístupy - challenge education, expeditionary learning.
6. Metody a postupy prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace.
7. Český přínos k teorii a praxi tzv. zážitkové pedagogiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK